- Bedankjes 1
Koppeling met plaatsnamendatabase
- Peter de Jong
- Auteur
Lees minder
Lees meer
Koppeling met plaatsnamendatabase
03 jan 2022 17:27
Is het mogelijk een betrouwbare plaatsnamendatabase aan Aldfaer te koppelen zodat er geen/mnder onbekende of foutieve plaatsnamen kunnen worden opgegeven?
In de discussie op het Stamboomforum wordt die mogelijkheid in een ander stamboomprogramma ook genoemd: www.stamboomforum.nl/subfora/1/2/82484/ .
Ik denk dat dit een zeer nuttige aanvulling is.
Peter
In de discussie op het Stamboomforum wordt die mogelijkheid in een ander stamboomprogramma ook genoemd: www.stamboomforum.nl/subfora/1/2/82484/ .
Ik denk dat dit een zeer nuttige aanvulling is.
Peter
- Han Kortekaas
-
Re: Koppeling met plaatsnamendatabase
03 jan 2022 18:49
Er is geen koppeling met een plaatsnamen database mogelijk.
- Frank
-
03 jan 2022 20:33
Er was in 2015 al een discussie alhier : zoek eens op : gemeente code
- Ruud de Ruiter
-
03 jan 2022 21:43
Door systematisch er voor te zorgen dat de gebruikte plaatsnamen juist en volledig zijn genereert u zelf een exacte plaatsnamen database en dan uitgebreider als de aangehaalde alleen hedendaagse NL database
Dus Plaats, Gemeente, Province, Land en soortgelijk voor andere landen en het Automatisch aanvullen zorgt dan voor een juist gebruik.
M.a.w. als de eerste keer dus een P G P L juist gegenereerd wordt ligt die voor de toekomst vast.
Wat wel betekent dat e.e.a. niet voor "oude" vervallen benamingen toegepast kan worden
Dus Plaats, Gemeente, Province, Land en soortgelijk voor andere landen en het Automatisch aanvullen zorgt dan voor een juist gebruik.
M.a.w. als de eerste keer dus een P G P L juist gegenereerd wordt ligt die voor de toekomst vast.
Wat wel betekent dat e.e.a. niet voor "oude" vervallen benamingen toegepast kan worden
- Frank
-
03 jan 2022 23:37 - 03 jan 2022 23:38
Ter aanvulling op Ruud,
Wijk/plaats, Plaats/Gemeente, provincie code, Land code.
www.geonames.org plaats op te zoeken.
Schrijf de plaats zoals de taal van het land dit schrijft.
Ook oudere benamingen mogelijk.
Hernoem deze in -> onderhoud -> plaats naar de benaming van heden.
Wijk/plaats, Plaats/Gemeente, provincie code, Land code.
www.geonames.org plaats op te zoeken.
Schrijf de plaats zoals de taal van het land dit schrijft.
Ook oudere benamingen mogelijk.
Hernoem deze in -> onderhoud -> plaats naar de benaming van heden.
Laatst bewerkt 03 jan 2022 23:38 door Frank .
- Ruud de Ruiter
-
04 jan 2022 07:51 - 04 jan 2022 07:54
Ik raadt de methode Frank af. Naar mijn mening is onderstaand (wat ik gebruik) beter:
Plaats, Gemeente, Provincie, Land - Wijk
en b.v.
Plaats, Gemeente, Provincie, Land - Begraafplaats
Je behoudt dan "Automatisch aanvulen" met de invoer vóór het streepje als basis invoer
Voor USA wordt de basis invoer dan: Plaats, County, State, USA
Voor Duitsland: Plaats, Gemeente, Kreis, Land, DE
Voor geïnteresseerden: ik gebruik een Exel "State Codes" met (officiele) afkortingen voor Provincies, Bundesländer, States , Departementen. Klik Meer en muis over enveloppe voor mijn e-mail
Plaats, Gemeente, Provincie, Land - Wijk
en b.v.
Plaats, Gemeente, Provincie, Land - Begraafplaats
Je behoudt dan "Automatisch aanvulen" met de invoer vóór het streepje als basis invoer
Voor USA wordt de basis invoer dan: Plaats, County, State, USA
Voor Duitsland: Plaats, Gemeente, Kreis, Land, DE
Voor geïnteresseerden: ik gebruik een Exel "State Codes" met (officiele) afkortingen voor Provincies, Bundesländer, States , Departementen. Klik Meer en muis over enveloppe voor mijn e-mail
Laatst bewerkt 04 jan 2022 07:54 door Ruud de Ruiter.
- Peter de Jong
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 1
05 jan 2022 15:24Ruud de Ruiter schreef : Door systematisch er voor te zorgen dat de gebruikte plaatsnamen juist en volledig zijn genereert u zelf een exacte plaatsnamen database
Dat is in Aldfaer idd een standaard 'feature', maar dan heb je nog niet de verschillen zoals samenvoegingen etc. in beeld.
- Ruud de Ruiter
-
05 jan 2022 18:59
1) Wat doet u met gemeentes/plaatsen uit de middeleeuwen
2) Ik betwijfel of u alleen personen in het bestand hebt die in Nederland zijn geboren,, gedoopt, gehuwd, gescheiden, overleden of begraven zijn
3) Wat bedoelt u met samenvoegingen in beeld? Een plaats xxxx uit1760 die nu deel uitmaakt van gemeente yyyy. Volgens mij wordt dat gewoon afgedekt door de benadering die ik volg:
Jan abcd overleden in xxxx, yyyy, prov, land
2) Ik betwijfel of u alleen personen in het bestand hebt die in Nederland zijn geboren,, gedoopt, gehuwd, gescheiden, overleden of begraven zijn
3) Wat bedoelt u met samenvoegingen in beeld? Een plaats xxxx uit1760 die nu deel uitmaakt van gemeente yyyy. Volgens mij wordt dat gewoon afgedekt door de benadering die ik volg:
Jan abcd overleden in xxxx, yyyy, prov, land
- Han Kortekaas
-
05 jan 2022 19:52 - 05 jan 2022 19:52
Ruud,
velen volgen de historische schrijfwijze van de plaats/dorp/gehucht. Ik ook. Wij zullen het nooit "winnen" van hen die voor oude benamingen de hedendaagse schrijfwijze (evt nieuwe naam) , gemeentelijke herindelingen enz, persé willen volgen.
velen volgen de historische schrijfwijze van de plaats/dorp/gehucht. Ik ook. Wij zullen het nooit "winnen" van hen die voor oude benamingen de hedendaagse schrijfwijze (evt nieuwe naam) , gemeentelijke herindelingen enz, persé willen volgen.
Laatst bewerkt 05 jan 2022 19:52 door Han Kortekaas.
- Frank
-
05 jan 2022 20:53
Hoi Peter, Ruud en Han,
Vrij voor ieders gebruik, geen kwestie van opleggen, alleen even kijken of de oude schrijfwijze ook bij www.geonames.org staat.
Plaats van heden heeft met archief locatie te zoeken naar het juiste materiaal voor het bewijs en is soms vrij lastig als woonplaats door de tijd bij andere gemeentes hoorde.
Denk zelf te noteren zoals de plaats genoemd werd bij het schrijven van de acte Doop / Trouwen of Overleden.
Vrij voor ieders gebruik, geen kwestie van opleggen, alleen even kijken of de oude schrijfwijze ook bij www.geonames.org staat.
Plaats van heden heeft met archief locatie te zoeken naar het juiste materiaal voor het bewijs en is soms vrij lastig als woonplaats door de tijd bij andere gemeentes hoorde.
Denk zelf te noteren zoals de plaats genoemd werd bij het schrijven van de acte Doop / Trouwen of Overleden.