Is dit een te groot fotobestand?

Meer
22 mei 2022 20:12 #45204 door Ruud de Ruiter
Beantwoord door Ruud de Ruiter in topic Is dit een te groot fotobestand?
re: Daardoor stonden er soms twee stambomen tegelijk open. Beide van dezelfde familie

Dat betekent dat er 2 bestanden met een verschillende naam (al is het maar één teken veschil) gebruikt worden want Aldfaer weigert één en hetzelfde bestand 2x te openen

Leering: geeft die twee versies een duidelijk andere naam

A propos sluiten: ook in Aldfaer werkt het kruisje echter je hebt waarschijnlijk de vervolg vraag "bestand sluiten" uitgeschakeld en dat een keer beantwoord gevolgd met niet meer vragen. F11 zet dat weer terug

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

• Nicolette Meijer-Jentink
  • Onderwerp Auteur
Meer
22 mei 2022 22:33 #45205 door Nicolette Meijer-Jentink
Beantwoord door Nicolette Meijer-Jentink in topic Is dit een te groot fotobestand?
De stamboom die ik in orde wilde hebben heet 'smit goed', verder waren er namen als "trial", "test" zonder toevoeging smit en één 'kopie smitgoed'. Maar welke ik ook gebruikte voor de probeersels, het probleem bleef. Tot ik al die werk kopieën eruit gooide. En 'bestand sluiten' stond niet uitgeschakeld.
Ja, Aldfaer sluit met het kruisje, maar een stamboom niet. Die blijft ergens op de achtergrond meedoen. Die moet je echt sluiten onder bestand. En 'bestand sluiten' was ook niet uitgeschakeld. Doe ik nooit, in geen enkel programma, omdat het meestal een check is of je inderdaad alles hebt opgeslagen.

Meer
23 mei 2022 08:40 #45206 door Ruud de Ruiter
Nicolette,
Ik werk al jarenlang vanaf een externe HD met vaste driveletter T. Die vaste drive letter is toegekend op meerdere PC’s.
Op de externe HD staan twee hoofdmappen:
1) Aldfaer_Data
met daarin 2 stamboombestanden respectievelijk 81000 plus materiaal en 35000 personen zonder materiaal
2) Aldfaer_Prog
Met in instellingen de verwijzing voor de automatische v-kopie: C:\Aldfaer_VK\

Op het bureau staat een snelkoppeling Aldfaer-T-drive die verwijst naar T:\Aldfaer_Prog\Aldfaer.exe en deze wordt gebruikt om met een dubbelklik Aldfaer te starten en de 2 stamboombestanden naast elkaar te openen. Die snelkoppeling staat op het bureau van beide PC’s

Afsluiten van de bestanden gebeurt altijd via het kruisje en dat geeft geen enkel probleem en zeker niet dat op de achtergrond het stamboombestand niet zou worden gesloten, zoals aangetoond in
a) Aldfaer aktief

b) Aldfaer gesloten

Waarom werk ik zo? Ik werk standaard vanaf mijn hoofd PC maar kan dus die externe HD ook op mijn laptop gebruiken voor “mobiel” gebruik. Ik kan ook alleen met de externe HD op reis gaan en na toekenning van de vaste drive letter, programma en data op een “gast”PC gebruiken. Het enige spoor dat ik “tijdelijk” achter laat is de automatische v-kopie in C:\Aldfaer_VK\. Deze kan na enkele dagen eenvoudig gewist worden.
Bijlagen:

• Onderwerp Auteur
Meer
23 mei 2022 13:46 #45209 door Nicolette Meijer-Jentink
Beantwoord door Nicolette Meijer-Jentink in topic Is dit een te groot fotobestand?
Alle plaatjes weer ingevoerd, tussentijds steeds gecontroleerd. Ging allemaal goed, tot ik de laatste plaatjes geplaatst had. Weer vastlopen en melding dat er een fout in het sjabloon zit. Heb alle plaatjes weer doorgenomen en er waren nog een paar tamelijk groot, die ook verkleind, maar het heeft tot nu toe niet geholpen. Ga nu eerst maar mijn privé administratie doen en dan kijk ik wel weer verder.

Meer
23 mei 2022 14:05 - 23 mei 2022 14:09 #45210 door Ruud de Ruiter
Aanvulling op mijn eerdere bericht.
Als in Aldfaer een rapport is opgeroepen in de interne IE browser en men sluit Aldfaer via het kruisje, wordt ook dit opstaande venster gesloten

Echter, heeft men dit rapport via het blauwe wereldbolletje in de "normale" Internet browser geopend en men sluit Aldfaer via het kruisje, dan blijft deze weergave geopend. Normaal, want dit gebeurt buiten Aldfaer. Kan het zijn dat dit als "stamboombestand blijft actief na sluiten Aldfaer" wordt gezien.

Laatste plaatjes probleem: kan het zijn dat dit afbeeldingen betreft met niet geldige extensies. Controleer die eens in b.v. Irfanview
Laatst bewerkt 23 mei 2022 14:09 door Ruud de Ruiter.

Meer
23 mei 2022 14:21 #45211 door Meije van Slageren
Beantwoord door Meije van Slageren in topic Is dit een te groot fotobestand?
Nicolette schreef:

Ging allemaal goed, tot ik de laatste plaatjes geplaatst had.

Dit wijst er op dat zich in de laatst geplaatste plaatjes een fout bevind.
Als je nog weet om welke afbeeldingen dit zijn en met welke persoon deze zijn gekoppeld dan adviseer ik je om deze plaatsjes bij de persoon het vinkje Publiceren uit te vinken zodat dit plaatjes niet wordt mee genomen in het rapport. Ga zolang door met uitvinken tot dat de fout niet meer optreed, Dan betreft het het laatste gekoppelde bestand.
Net wat Ruud ook al aangeeft het betreft een foutieve extensie en deze kun je via IrfanView controleren en laten herstellen.
Ook dient dan de koppeling van het foutieve plaatje verwijderd worden en een nieuwe koppeling met de het nieuwe bestand gemaakt worden.

• Onderwerp Auteur
Meer
23 mei 2022 17:51 #45213 door Nicolette Meijer-Jentink
Zie het nu pas, hoop dat jij kan ontdekken waar het spaak loopt. Het fotobestand is nu de helft van wat het was, extenties kloppen. Mijn fotobewerkingsprogramma pikt geen foute extenties en ik schrijf alles weg in jpg. Wacht wel geduldig af tot je tijd hebt.

• Onderwerp Auteur
Meer
23 mei 2022 17:55 #45214 door Nicolette Meijer-Jentink
Wanneer is volgens jullie een extensie fout? Met het programma waarin ik foto's bewerk is een foute extensie gewoon onmogelijk, die wordt geweigerd als ik die zou willen opslaan.

Meer
23 mei 2022 18:00 #45215 door Ruud de Ruiter
Voorbeeld van een bestand met foutieve extensie:
foto.tiff en in verkenner omgezet naar foto.jpg

• Onderwerp Auteur
Meer
23 mei 2022 18:22 - 23 mei 2022 18:23 #45218 door Nicolette Meijer-Jentink
Ja, die begrijp ik. Ik zet bestanden echter altijd om via een programma om foto's te bewerken, nl. GIMP. En als ik daar een tif-bestand in open, dan kan ik het omzetten in jpg. De tif blijft dan ook bewaard, maar ik heb al jaren geen tif-bestanden meer.
Laatst bewerkt 23 mei 2022 18:23 door Nicolette Meijer-Jentink.

• Onderwerp Auteur
Meer
24 mei 2022 14:03 #45226 door Nicolette Meijer-Jentink
Het is opgelost. Ondanks alle controles, het één voor één oproepen van de foto's om ze te verkleinen, één klein pietluttig bestandje over het hoofd gezien. Extensie gewijzigd en het loopt.
In elk geval bedankt voor alle hulp en adviezen. Ik ben er toch ook weer wijzer van geworden.
Nicolette

Gemaakt door Kunena