- Bedankjes 0
Personen lijst - dubbele persoon met zelfde intern ID
- Annick Van Loock
- Auteur
Lees minder
Lees meer
Personen lijst - dubbele persoon met zelfde intern ID
05 mei 2025 23:13
Goeie avond,
Ik gebruik Aldfaer sinds 2007 tot grote tevredenheid en eigenlijk nooit iets raar of moeilijk tegen gekomen.
Maar sinds de laatste Aldfaer update gebeurt het dat er dubbele personen met zelfde interne ID aangemaakt worden in de personenlijst. (Tenzij ik het nu pas 'ontdekt' heb... ) Ter info, mijn personen hebben ook een eigen nummer in vak code om makkelijker de link te leggen naar mijn documentatie.
Alleszins, na het controleren van de gegevens via 'fouten in database' blijkt dat ik zo 6 personen heb die als dubbel voorkomen.
Als ik opschonen of reparatie doe, dan verdwijnen die personen geheel uit mijn stamboom, dat is ook niet de bedoeling natuurlijk.
Ik heb dit forum erop na gelezen en dit zou op te lossen zijn via export en import Gedcom.
Echter als ik de nieuwe gedcom wil inladen dan krijg ik een foutmelding zijnde --> Fout: referentie @2859@ is niet uniek - het importeren van de Gedcom is gestopt op regel 60687.
Zijn er nog opties om dit op te lossen ? (Aldfaer 11.1 en Gedcom versie 7)
Alvast bedankt
Annick
Ik gebruik Aldfaer sinds 2007 tot grote tevredenheid en eigenlijk nooit iets raar of moeilijk tegen gekomen.
Maar sinds de laatste Aldfaer update gebeurt het dat er dubbele personen met zelfde interne ID aangemaakt worden in de personenlijst. (Tenzij ik het nu pas 'ontdekt' heb... ) Ter info, mijn personen hebben ook een eigen nummer in vak code om makkelijker de link te leggen naar mijn documentatie.
Alleszins, na het controleren van de gegevens via 'fouten in database' blijkt dat ik zo 6 personen heb die als dubbel voorkomen.
Als ik opschonen of reparatie doe, dan verdwijnen die personen geheel uit mijn stamboom, dat is ook niet de bedoeling natuurlijk.
Ik heb dit forum erop na gelezen en dit zou op te lossen zijn via export en import Gedcom.
Echter als ik de nieuwe gedcom wil inladen dan krijg ik een foutmelding zijnde --> Fout: referentie @2859@ is niet uniek - het importeren van de Gedcom is gestopt op regel 60687.
Zijn er nog opties om dit op te lossen ? (Aldfaer 11.1 en Gedcom versie 7)
Alvast bedankt
Annick
- Han Kortekaas
-
Re: Personen lijst - dubbele persoon met zelfde intern ID
05 mei 2025 23:37
Anninck,
u zou twee Groepen kunnen maken (1) van de dubbelen (2) van het hele bestand. Vervolgens exporteert u een nieuwe stamboom van het verschil tussen groep 1 en 2, dus zonder die dubbelen.
Daarna opent u de nieuwe én de oude stamboom naast elkaar en maak in de nieuwe bestand de 'dubbelen' aan.
U mag ook het bestand ter reparatie naar mij sturen.
u zou twee Groepen kunnen maken (1) van de dubbelen (2) van het hele bestand. Vervolgens exporteert u een nieuwe stamboom van het verschil tussen groep 1 en 2, dus zonder die dubbelen.
Daarna opent u de nieuwe én de oude stamboom naast elkaar en maak in de nieuwe bestand de 'dubbelen' aan.
U mag ook het bestand ter reparatie naar mij sturen.
- Annick Van Loock
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
06 mei 2025 19:38
Dag Han,
ik durf me eerlijk gezegd niet wagen aan je oplossing uit schrik dat ik heel mijn stamboom om zeep zou helpen.
Ik heb de .aldf file per WE Transfer naar je e-mail adres gestuurd samen met de controlelijst van de fouten.
Ik hoop dat jij het vrij eenvoudig kan oplossen.
Alvast heel hartelijke dank
mvg
Annick
ik durf me eerlijk gezegd niet wagen aan je oplossing uit schrik dat ik heel mijn stamboom om zeep zou helpen.
Ik heb de .aldf file per WE Transfer naar je e-mail adres gestuurd samen met de controlelijst van de fouten.
Ik hoop dat jij het vrij eenvoudig kan oplossen.
Alvast heel hartelijke dank
mvg
Annick
- Han Kortekaas
-
07 mei 2025 10:05
De stamboom is gerepareerd teruggestuurd.
- Annick Van Loock
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
07 mei 2025 19:49
Ingeladen in Aldfaer, werkt terug zoals voorheen zonder dubbele personen.
Dank je wel Han voor je assistentie !
mvg
Annick
Dank je wel Han voor je assistentie !
mvg
Annick
- Jan Pit
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
15 jun 2025 18:15
Ik had hetzelfde probleem met 4 personen waaronder een echtpaar. Gelukkig hadden zij geen ouders. Ik ben als volgt te werk gegaan:
Maak eerst een veiligeidscopie middels "opslaan als...".
Ga naar de dubbele persoon. Maak een Persoonskaart (Alt-F2). Copieer deze naar een kladblok. Verwijder de persoon!. Ga naar de partner (zie kladblok ). Kies partner koppelen en vul de gegevens van de zojuist verwijderde persoon in die op het kladblok staan. Koppel automatisch alle kinderen. Als er op het kladblok nog huwelijks gegevens staan werk die ook bij (copie/paste). Klaar.
NB voor het echtpaar, waar beiden dubbel waren, heb ik eerst de ene volledig gedaan en toen pas de andere.
M'n bestand is weer schoon. Blijft natuurlijk de vraag hoe dit probleem ontstaat.
+ Jan Pit +
France
Maak eerst een veiligeidscopie middels "opslaan als...".
Ga naar de dubbele persoon. Maak een Persoonskaart (Alt-F2). Copieer deze naar een kladblok. Verwijder de persoon!. Ga naar de partner (zie kladblok ). Kies partner koppelen en vul de gegevens van de zojuist verwijderde persoon in die op het kladblok staan. Koppel automatisch alle kinderen. Als er op het kladblok nog huwelijks gegevens staan werk die ook bij (copie/paste). Klaar.
NB voor het echtpaar, waar beiden dubbel waren, heb ik eerst de ene volledig gedaan en toen pas de andere.
M'n bestand is weer schoon. Blijft natuurlijk de vraag hoe dit probleem ontstaat.
+ Jan Pit +
France
- Han Kortekaas
-
15 jun 2025 20:50
Jan,
u zegt 'ga naar de dubbele'; de hamvraag is evenwel wie van de dubbel??
U heeft het op uw manier opgelost. Prima.
Afhankelijk evenwel van de "dubbel' fout in het bestand kan de oplossing anders zijn. Ik heb verschillende methoden moeten toepassen om dubbel ID's uit het bestand te halen.
Waarom bij u een dubbel record ontstaat kunt u heel misschien zelf herleiden naar de manier van invoer van de persoon en eventuele database handelingen die u gelijktijdig heeft gedaan. Zo'n dubbel kan er jarenlang inzitten en wordt niet altijd vroegtijdig ontdekt als er niet op database fouten wordt gecontroleerd met de functie 'Stamboom > Controleer gegevens'.
u zegt 'ga naar de dubbele'; de hamvraag is evenwel wie van de dubbel??
U heeft het op uw manier opgelost. Prima.
Afhankelijk evenwel van de "dubbel' fout in het bestand kan de oplossing anders zijn. Ik heb verschillende methoden moeten toepassen om dubbel ID's uit het bestand te halen.
Waarom bij u een dubbel record ontstaat kunt u heel misschien zelf herleiden naar de manier van invoer van de persoon en eventuele database handelingen die u gelijktijdig heeft gedaan. Zo'n dubbel kan er jarenlang inzitten en wordt niet altijd vroegtijdig ontdekt als er niet op database fouten wordt gecontroleerd met de functie 'Stamboom > Controleer gegevens'.
- HaMGen
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
04 aug 2025 12:11
Ik kwam net hetzelfde probleem tegen: ik ontdekte 2 personen die allebei dubbel in de lijst stonden, allebei met 2x hetzelfde interne nummer. Dat mag in een database toch nooit gebeuren? Bestand opschonen hielp niet, en gezien wat hierboven stond durfde ik er ook niet te deleten, omdat er veel gegevens in stonden. Ik heb bestandscontrole en -reparatie uitgevoerd, en nou zijn die 2 personen helemaal verdwenen. Dat is toch geen reparatie? Kunt u me (ons allen?) graag helpen door te zeggen hoe dit probleem moet worden opgelost? Zowel het wegkrijgen van de dubbele database-records, als het terughalen van de nu verdwenen records?
- HaMGen
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
04 aug 2025 12:30
Ik ben via het terughalen van een veiligheidskopie teruggegaaan naar de situatie vóór de bestandscontrole en -reparatie. Een test door in de ene van de dubbele interne nummers een gegeven aan te passen laat zien dat in de andere daarvan het gegeven ook is aangepast. Het lijkt er dus op dat het in de database wél 1 record is, die alleen in de lijst 2x getoond wordt. Misschien heeft u hier iets aan bij het oplossen?
- HaMGen
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
04 aug 2025 12:47
Oeps... Na het afsluiten en weer starten van aldfaer staan die 2 personen er nu allebei 3x in met beide 3x hetzelfde interne nummer...
- Paul Kallenberg
- Afwezig
04 aug 2025 13:40
Kan je even per e-mail contact met mij opnemen? Je vindt mijn e-mailadres door links van dit bericht op Lees meer te klikken en dan de muis op het envelopje te zetten.
Paul
Paul
De volgende gebruiker (s) zei dank u: HaMGen