Code zichtbaar in grafische overzicht

Lees meer

Code zichtbaar in grafische overzicht

08 aug 2025 17:52
De code input (linksboven) is voor eigen gebruik. Ik gebruik de code om aan te geven of er officiële documenten zoals geboorteakten enz. geraadpleegd zijn.
Ik doe dat op een simpele manier g h o  ak (geboren huwelijk overlijden   archiefkaart Amsterdam). Het is niet nodig om de betreffende tabblad te openen.
Bijzonder handig is  de vermelding van de code ook zichtbaar is de personenlijst.

Is het mogelijk om deze code ook zichtbaar te maken in  het grafische overzicht?

Lees meer

Re: Code zichtbaar in grafische overzicht

08 aug 2025 18:13 - 08 aug 2025 18:13
Martin,
Zet een v in het vakje Code bij Instellingen/Rapporten/Presentatie.
Als je dan je muiswijzer (zonder klikken) in het betreffende grafische vakje zet komt er een extra venstertje met de Code achter de persoon.
Als je het vakje aanklikt blijft dat venster open staan.
x = sluiten.

Groet,
Evert.
Laatst bewerkt 08 aug 2025 18:13 door Evert.

Lees meer

08 aug 2025 18:29
Hallo Evert,

Dank je wel voor de tip.
Dit is wat ik bedoel, maar dan direct zichtbaar in de bestaande grafische hokjes zonder gebruik te maken van de muis.
Het vinkje bij de code blijft in elk geval aan staan. Ik heb nu een uitwijk mogelijkheid.

Groet,
Martin

Lees meer

08 aug 2025 20:27 - 08 aug 2025 20:29
Martin,
Adfaer heeft een handige functie voorzien om te weten welke akten e.d. nog te raadplegen of te zoeken zijn , nl onder tab 'Diversen'. De bonusrapporten 'Uitzoeken' geven verschillende lijsten voor de gevinkte opties.
Klik op tab Diversen en vervolgens op de toets F1 voor meer uitleg.
Laatst bewerkt 08 aug 2025 20:29 door JayCee.

Lees meer

09 aug 2025 11:33
Hoi JayCee,
Als bonusrapporten Uitzoeken dezelfde optie is als 'Uitzoeken' in tabblad 'Diversen', maak ik daar al dankbaar gebruik van.
De vergrootglas geeft direct aan, dat er iets uit te zoeken is. In de Personenlijst verschijnt dit vergrootglas bij symbolen ook. Je kunt 'Uitzoeken' ook gebruiken om aan te geven dat je al iets hebt. Echter, je moet naar de betreffende map 'Diversen' om te zien welk item je wilt uitzoeken / wat je hebt.
Ik wil dat item al eerder kunnen zien in de personenlijst en in de tekstuele- en grafische overzicht.

Lees meer

09 aug 2025 11:54 - 09 aug 2025 12:03
Martin,
De vinkjes in tab Diversen worden in de personenlijst overgenomen. De vinkjes van de optionele velden worden met een '!' weergegeven in de personenlijst, weliswaar zonder verdere info.
Groepen maken van personen waarvan enige info uitstaande is of onvolledig is een goed alternatieve zoekfunctie.
Laatst bewerkt 09 aug 2025 12:03 door JayCee.

Lees meer

09 aug 2025 14:21
Dag Jaycee,
Ik had 'Uitzoeken' in de Personenlijst uit staan. Nooit opgemerkt dat ie aanwezig was. Dank voor deze tip.
Gebruik van GRKO in de Personenlijst is zeer zeker handig. Als je het nog niet gebruikt, doe het dan nu.
Het kan aan mijn beeldscherm liggen, maar ik zie bijna geen verschil tussen GRKO aan of uit.

Zelf ben ik er nog niet uit wat ik ga doen. Voorlopig blijf ik mijn eigen notering gebruiken in het code vak.
De presentatie in de personenlijst is overzichtelijk, maar dat is het niet in de tekstuele stamboom en ook niet in de grafische stamboom (popup venster).

In elk geval ben ik blij, dat er meer mogelijkheden in Aldfaer zijn, dan ik had gedacht.
Bestaat er een wensenlijstje?

Lees meer

09 aug 2025 14:33
Martin,

Met een Hook bestand is jou vraag voor alle Grafische rapporten te realiseren.
Hierbij het het toegevoegde StandaardHook.zip
Dit bestand dien je uit te pakken in de map Invoegtoepassingen
Indien er geen map Lib User bestaat dan zal dit toegevoegd worden en in deze map is dan het bestand StandaardHook,asjl te vinden.

Mocht er als een Lib User bestaan controleer dan of er al een StandaardHook.asjl aanwezig is, in dat geval dien je de inhoud van de StandaardHook.asjl toe te voegen aan de bestaande StandaardHook.asjl.

Bijlage:

Bestandsnaam: StandaardHook.zip
Bestandsgrootte:1 KB

Lees meer

09 aug 2025 14:52 - 09 aug 2025 14:54
Martin,
a.d.h. van dit onderwerp merk ik op dat rapportages zoals Parentelen, Kwartierstaten, grafische overzichten e.d. nimmer bedoeld zijn om weer te geven wat er eventueel nog moet worden uitgezocht van een record. Dat verstoort een goed ogend overzicht.
Om zaken uit te zoeken heb je de middelen zoals een Personenlijst met de diverse vlaggetjes en de genoemde GRKO met daarnaast een Selectiemiddel om gericht iets na te kijken en een Groep te maken en/of special rapporten in de Bonusrapporten.
Dus doelgerichte Nakijkfuncties en doelgerichte rapportages.
Uw scherm is best in orde; het verschil tussen een vette letter in GRKO en normaal valt niet zo op.

Om alle mogelijkheden eens te bekijken kunt u gebruikmaken van de F1 toets, die dynamisch de helponderwerpen opent, afhankelijk waar u de cursor plaatst.
Laatst bewerkt 09 aug 2025 14:54 door Han Kortekaas.

Lees meer

09 aug 2025 19:41
Hallo Meije,

Ik ben er stil van! Ik ben erg blij met jouw aanvulling en zal je eeuwig dankbaar zijn. Dat is erg lang, maar dankbaar ben ik wel.
Voor mij mag het onderwerp afgesloten worden.
Nogmaals dank,
Martin

Lees meer

09 aug 2025 19:55
Dag Han,

Ik gebruik de grafische overzichten om te laten zien welke gegevens ik heb en wat mijn bronnen zijn.

In programma's zoals MyHeritage, Geni en Stamboomonline mis ik vaak de bronvermelding. Kopiëren van gegevens uit dit soort programma's moet mogelijk zijn (je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Al is zelf uitzoeken leuker en spannender.
Mijn gebruikers van de stambomen mogen best weten hoe ik aan de gegevens kom, dat wil ik ook laten zien, zodat men het zelf kan controleren.

Misschien toch een optie om in Aldfaer op te nemen. Voor nu ben ik blij met de oplossing van Meije van Slageren.
Ik onderschrijf je mening over de rapportage. Maar soms moet je roeien met de riemen die er zijn,

Gemaakt door Kunena