- Bedankjes 0
waarschuwing voor gebruik onedrive, googledrive, e.d. Waarom?
- Peter
Lees minder
Lees meer
Re: waarschuwing voor gebruik onedrive, googledrive, e.d. Waarom?
15 okt 2025 10:02
U stelt allemaal omwegen voor die het gebruiksgemak schaden. Eigenlijk moet de software zich aan de gebruiker aanpassen en niet omgekeerd. Ik ben trouwens zelf softwareontwikkelaar, dus ik begrijp uw antwoorden wel. Maar uiteindelijk moet de gebruiker wel op de eerste plaats staan.
Er moeten toch andere oplossingen te vinden zijn zoals werken met een tijdelijke directory binnen het Windows systeem om de bestanden uit te pakken en op te werken.
Vriendelijke groeten,
Peter
Er moeten toch andere oplossingen te vinden zijn zoals werken met een tijdelijke directory binnen het Windows systeem om de bestanden uit te pakken en op te werken.
Vriendelijke groeten,
Peter
- Ruud de Ruiter
-
15 okt 2025 14:29
Peter,
Mijn software ervaring dateert uit de tijd van IBM360 type machines met Basic en Fortran IV. Dat is ongeveer 50 jaar of meer terug. Ik kan alleen een methode aandragen om het probleem te omzeilen.
OneDrive, voor mij zover bekend, biedt geen mogelijkheid om die 40-tal bestanden te kunnen beveiligen tegen niet geauthoriseerde manipulatie, tenzij u een mogelijke benadering/oplossing kunt aandragen.
Rest ook de vraag welke andere "X"Drive systemen wel "veilig" zijn
Ruud
Mijn software ervaring dateert uit de tijd van IBM360 type machines met Basic en Fortran IV. Dat is ongeveer 50 jaar of meer terug. Ik kan alleen een methode aandragen om het probleem te omzeilen.
OneDrive, voor mij zover bekend, biedt geen mogelijkheid om die 40-tal bestanden te kunnen beveiligen tegen niet geauthoriseerde manipulatie, tenzij u een mogelijke benadering/oplossing kunt aandragen.
Rest ook de vraag welke andere "X"Drive systemen wel "veilig" zijn
Ruud
- Peter
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
15 okt 2025 14:55
Ruud, ik weet niet hoe Aldfaer precies werkt op codeniveau en hoe een aldf bestand er precies uitziet intern, maar ik zou het aldf bestand niet uitpakken in de Onedrive directory.
Maar wel in bijvoorbeeld %localappdata%\Temp en daar op verder werken. Bij sluiten of opslaan vervang je dan het oorspronkelijke aldf bestand.
Ofwel zoals dat met docx bestanden gebeurt, alles in memory houden:
When a DOCX file is opened, its unpacked contents (like images, XML files, etc.) are typically not stored in a single, user-accessible location, but are processed temporarily in RAM and are not saved to a permanent folder. The DOCX file itself is a compressed ZIP file, and Word decompresses and processes it in memory when you open it, re-compressing and saving it when you close it.
Dergelijke oplossing werkt voor elk soort cloud drive.
Peter
Maar wel in bijvoorbeeld %localappdata%\Temp en daar op verder werken. Bij sluiten of opslaan vervang je dan het oorspronkelijke aldf bestand.
Ofwel zoals dat met docx bestanden gebeurt, alles in memory houden:
When a DOCX file is opened, its unpacked contents (like images, XML files, etc.) are typically not stored in a single, user-accessible location, but are processed temporarily in RAM and are not saved to a permanent folder. The DOCX file itself is a compressed ZIP file, and Word decompresses and processes it in memory when you open it, re-compressing and saving it when you close it.
Dergelijke oplossing werkt voor elk soort cloud drive.
Peter
- Ruud de Ruiter
-
15 okt 2025 21:00
Peter,
Kort samen gevat
De huidige werking is *.aldf uitpakken naar dat 40-tal modules binnen de OneDrive en daarmede werken, wetende dat dit problemen kan geven,
OF *.aldf niet in de OneDrive plaatsen en buiten de OneDrive uitpakken.
Jouw suggestie is:
Ongeacht waar *.aldf geplaatst wordt, deze bij openen eerst een kopie buiten de OneDrive (of waar dan ook) te plaatsen en eerst dan deze uit te pakken. Bij afsluiten, eerst in te pakken en daarna een kopie in de OneDrive te plaatsen.
Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat openen en sluiten iets meer tijd vragen
Ik laat aan het team over om te bepalen of een dergelijke methode werkbaar is.
Ruud
Kort samen gevat
De huidige werking is *.aldf uitpakken naar dat 40-tal modules binnen de OneDrive en daarmede werken, wetende dat dit problemen kan geven,
OF *.aldf niet in de OneDrive plaatsen en buiten de OneDrive uitpakken.
Jouw suggestie is:
Ongeacht waar *.aldf geplaatst wordt, deze bij openen eerst een kopie buiten de OneDrive (of waar dan ook) te plaatsen en eerst dan deze uit te pakken. Bij afsluiten, eerst in te pakken en daarna een kopie in de OneDrive te plaatsen.
Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat openen en sluiten iets meer tijd vragen
Ik laat aan het team over om te bepalen of een dergelijke methode werkbaar is.
Ruud
- Peter
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
21 okt 2025 09:42
Klopt Ruud, ik hoop dat er een oplossing komt waardoor van de gebruikerskant alles hetzelfde kan blijven!
Vriendelijke groeten,
Peter
Vriendelijke groeten,
Peter
- Rehan
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 1
21 okt 2025 17:21
Deze waarschuwing komt vaak doordat sommige programma’s niet goed werken met bestanden die direct in de cloud (zoals OneDrive of Google Drive) worden opgeslagen, vooral als ze synchroon lopen. Hierdoor kunnen er synchronisatieproblemen of bestandscorruptie ontstaan. Het is inderdaad veiliger qua back-up om bestanden in de cloud te bewaren, maar voor het bewerken raden sommige programma’s aan om het bestand eerst lokaal op je computer op te slaan en daarna weer terug te zetten naar de cloud. Zo voorkom je mogelijke fouten.