Upgrade versie 11 naar 12: conversie aldf-bestand wordt niet uitgevoerd

Lees meer

Upgrade versie 11 naar 12: conversie aldf-bestand wordt niet uitgevoerd

08 okt 2025 11:28 - 08 okt 2025 11:47
Na conversie van versie 11 naar 12 krijg ik de melding: kan het bestand "naam stamboom".aldf niet converteren naar versie 11 (kan het bestand niet uitpakken). Op zich is de melding al vreemd omdat er juist geconverteerd zou moeten worden naar versie 12. Wat gaat er fout en wat kan ik doen om versie 12 werkend te krijgen? De betreffende stamboom is ook niet meer te openen in het programma

Laatst bewerkt 08 okt 2025 11:47 door Henri.

Lees meer

Re: Upgrade versie 11 naar 12: conversie aldf-bestand wordt niet uitgevoerd

08 okt 2025 12:53
Met welke versie is de stamboom gemaakt?

Lees meer

08 okt 2025 13:50
De stamboom (stambomen) zijn gemaakt in een oudere versie en uiteindelijk gedurende de periode dat ik Aldfaer gebruik middels diverse ugrades naar hogere versies geconverteerd naar de laatste update van versie 11

Lees meer

08 okt 2025 14:09
Henri,
deze informatie helpt niet veel.
Draai eens Bestand > Zoek Aldfaer bestanden en sla dat lijstje op, waarna het hier bijgevoegd kan worden.
Geef dan  tevens aan om welk specifiek bestand het gaat

Lees meer

08 okt 2025 15:17
beste Han,

bijgaand het gevraagde overzicht. Het maakt niet uit welk bestand ik kies; ze geven allemaal dezelfde foutmelding.

Lees meer

08 okt 2025 16:15
Henri,
zo op het oog is het bestand wat de versie 11.1 heeft vandaag om 11:20 nog gebruikt en lijkt mij de enige stamboom die u heeft. Alle andere zijn voorgangers met een iets andere naam. Die zijn kennelijk vergeten om ooit zelf op te schonen na een upgrade.

Mijn vraag is dan eigenlijk of u wel met versie 12 werkt; mocht dat wel zo zijn dan zou u via bestand> Zoek aldfaer bestanden gewoon op dat stamboombestand 11.1 kunnen klikken op de knop 'Open bestand' 

Lees meer

08 okt 2025 16:46
Dat klopt omdat ik versie 11.1 heb terug gezet en toen de bestanden wel kon openen (de bestanden zijn dus gelukkig niet corrupt). Opnieuw upgraden naar versie 12 geeft weer dezelfde foutmelding. De tip die je geeft werkt helaas niet. Had ik al gedaan, evenals openen vanuit het menu en door het bestand in de verkenner te openen. Alle opties geven hetzelfde resultaat.
Via menu Help->Informatie wordt ook aangegeven dat versie 12 actief is.

Lees meer

08 okt 2025 17:09 - 08 okt 2025 17:38
Henri,

Je hebt een kleine bug ontdekt in versie 12. In de melding dat de conversie niet lukt wordt ten onrechte naar versie 11 verwezen. De melding moet luiden: "Kan het bestand <bestandsnaam> niet converteren naar versie 12". De bug betreft dus alleen de melding, niet de conversie zelf. Blijft de vraag waarom de conversie niet lukt. Dat vereist nader onderzoek. Het bestand Familie Stamboom Van der Woning (2).aldf zou in principe geconverteerd moeten worden, omdat dit bestand volgens de stamboomzoeker als Versie 11.1 te boek staat. Kan je eens kijken of er iets staat in het bestand Familie Stamboom Van der Woning (2).log dat op een fout wijst?

Paul
Laatst bewerkt 08 okt 2025 17:38 door Paul Kallenberg.

Lees meer

09 okt 2025 13:03
Ik heb versie 11.1 gedeïnstalleerd en vanuit het Aldfaer menu de upgrade uitgevoerd naar versie 12. Mijn stamboombestand opgeslagen in de door Versie 12 aangemaakte directory C:\Aldfaer\Aldfaer_data en nu wel onder versie 12 kunnen openen. Ik vermoed nu dat het probleem veroorzaakt werd doordat ik in versies 11.1 en oudere mijn stambomen en veiligheidskopieën opgeslagen had op een externe schijf en werkte ik, vanwege backup redenen, van daaruit. Versie 12 gaat er, vermoed ik, vanuit dat er stambomen en veiligheidskopieën in de door versie 12 standaard directories worden opgeslagen (C:\Aldfaer en C:\Aldfaer\Aldfaer_data). De directorie C:\Aldfaer\Aldfaer_data was bij mij onder oudere versies niet bekend (ook nooit gezien?!). Of mijn redenatie klopt weet ik niet, maar ben blij dat het weer werkt. Dank voor jullie hulp in elk geval

Lees meer

09 okt 2025 14:18
Henri,
ik begrijp dat u nu versie 12 geïnstalleerd heeft. De wijze waarop snap ik niet. U zegt dat u versie 11.1 heeft gedeïnstalleerd en dan vanuit het Aldfaer menu de versie 12 heeft geïnstalleerd. Bedoelt u dat u van Aldfaer.net de versie 12 heeft gedownload en daarna geïnstalleerd? 

Aldfaer maakt bij installatie niet een map C:\Aldfaer\Aldfaer_data aan. De hoofdmap C:\Aldfaer is voorbehouden aan Aldfaer programmatuur. Overige zaken worden geïnstalleerd onder \Documenten\Aldfaer\ met diverse submappen. Die submappen zijn -indien nodig-  bij de Instellingen > bestanden aan te passen.

Stamboombestanden kunnen op iedere locatie staan vermits die locatie niet gesynchroniseerd wordt door OneDrive, Dropbox e.a. De niet-synchronisatie is in versie 12 gekomen; de opslaglocatie is altijd vrije keus geweest. U heeft stambomen op een D:\ schijf staan. Dat is prima, behalve als die schijf gesynchroniseerd  wordt. En dan moet die schijf natuurlijk altijd aangesloten zijn want anders kan Aldfaer de stamboom niet openen.

Lees meer

09 okt 2025 16:36
Ik heb beide opties geprobeerd: via download vanaf de website en via versiebeheer in de applicatie. Beide gaven dezelfde melding. Pas nadat ik het stamboombestand in de map c:\aldfaer\data had geplaatst kon ik het zonder problemen openen. Ik denk dat ik die map dan zelf heb aangemaakt omdat die directory ook op meerdere plekken in het forum werd genoemd.

In principe wordt mijn externe schijf niet gesynchroniseerd. Wel is het zo dat ik slechts enkele directories met Google Drive synchroniseer, maar geen Aldfaer directories of bestanden. Misschien dat dat nu met versie 12 dan wel problemen geeft. Onder versie 11.1 en eerdere versies had ik daar geen last van.
Meest belangrijke voor mij is dat het nu werkt.

Lees meer

09 okt 2025 17:42
Maar dan toch het advies om de map C:\Aldfaer\ data te verwijderen , omdat u niets in die map heeft want dat zit bij u op uw D:\ schijf

Gemaakt door Kunena