Overzicht gebeurtenissen persoon onvolledig

Lees meer

Overzicht gebeurtenissen persoon onvolledig

07 nov 2025 10:30
Ik heb het al vaker opgemerkt, maar besloot het nu toch maar eens te melden.
Soms ontbreken gebeurtenissen in dat overzicht, ttz op het tabblad "Persoon" staat bij de ene persoon niet alles dat er bij een andere wel staat.  Ik heb geen overzicht wanneer wel volledige en wanneer niet.  Maar ik heb vandaag een sprekend voorbeeld. 
Bij de moeder wordt vermeld op het tabblad
 25 getrouwd met ...
 38 dochter Barbara geboren
Bij de vader staat enkel
 25 getrouwd met ...
Nochtans staat die Barbara bij hem wel als kind vermeld  

(aan de interne nummers te zien heb ik eerst Barbara toegevoegd, dan een kind van haar dan via "ouder koppelen" haar vader en direct daarna haar moeder)

Hier de samenvatting van een gehuwd koppel, met data ene kind, ik toon: vader, moeder en kind
Samenvatting 
Persoon:
Martinus Mosselmans
geboorte: 20/11/1837 Dworp

Relatie:
huwelijk 07/10/1863 met Anna Catharina Loeckx, geb. 1838 (x1863, 1k) 

Kind:
Barbara Mosselmans, geb. 1876 (x1901, 4k) 

Samenvatting 
Persoon:
Anna Catharina Loeckx
geboorte: 05/02/1838 Dworp

Relatie:
huwelijk 07/10/1863 met Martinus Mosselmans, geb. 1837 (x1863, 1k) 

Kind:
Barbara Mosselmans, geb. 1876 (x1901, 4k) Samenvatting Persoon:
Barbara Mosselmans
geboorte: 08/12/1876 Dworp

Relatie:
huwelijk 19/01/1901 met Philippus Van Craenem, geb. 1871 (x1901, 4k)

Kinderen:
Henri Van Craenem, geb. 1901
Antonia Joanna Van Craenem, geb. 1903
Maria Van Craenem, geb. 1905
Petrus Julianus Van Craenem, geb. 1906

Ouders:
Martinus Mosselmans, geb. 1837 (x1863, 1k)
Anna Catharina Loeckx, geb. 1838 (x1863, 1k)

Gezin:
Barbara Mosselmans, geb. 1876 (x1901, 4k)

Lees meer

Re: Overzicht gebeurtenissen persoon onvolledig

07 nov 2025 11:18 - 07 nov 2025 11:31
Ik kan dit reproduceren.
Als bij de dochter uitsluitend een jaartal staat dan gaat het goed. Bij volledige datum ontstaat  fout bij de vader.
Wordt naar gekeken.
Laatst bewerkt 07 nov 2025 11:31 door Han Kortekaas.

Lees meer

07 nov 2025 11:40
Haar complete geboortedatum stond al in mijn vraag, er waren de 3 samenvattingen: vader, moeder, kind
Barbara Mosselmans, geb. 1876 (x1901, 4k) Samenvatting Persoon:
Barbara Mosselmans
geboorte: 08/12/1876 Dworp

Ik gebruik control en reparatie heel soms eens.  In dit geval niet, deze personen 
Barbara heb ik blijkbaar gisteravond toegevoegd, net als haar kind.
Haar ouders vandaag toegevoegd.  Haar vader en moeder eerst enkel met een geschat jaartal voor hun geboortedatum.  Ook toen zag ik het verschil: bij hem geen leeftijd voor geboorte Barbara, voor haar wel (denk ik toch).  Ik had hem uit haar huwelijksakte opgevist, daar stond "63 jaren oud" ik reken dat dus om naar een geboortejaar.  Een telfout is snel gemaakt, en dus dacht ik op de Persoon tab te kijken of ik juist had geteld.  Leeftijd bij huwelijk van zijn dochter stond er niet bij, en geen vermelding van "geboorte dochter".  
Ik ben aktes gaan zoeken en heb dus alle datums vervolledigd, en het verschil voor vader <-> moeder bleef staan.  En dus maakte ik mijn melding hier.

Ik voerde zopas de bestands controle en reparatie uit.  En het verschil is er nog steeds: hij krijgt geen lijntje voor de geboorte van de dochter

En nu we toch bij dit onderwerk zijn: verdient "huwelijk van dochter xyz" geen lijntje op die tab?

Lees meer

07 nov 2025 12:18
beste Kris,
ik had mijn antwoord al doende aangepast...........

Lees meer

07 nov 2025 19:22
Kris,

Dat lijkt op het eerste gezicht inderdaad vreemd, maar toch is het precies zoals de bedoeling is.

Het leeftijdsoverzicht geeft de gebeurtenissen van de hoofdpersoon tussen diens geboorte- en overlijdensdatum. In jouw voorbeeld is van zowel de man (vader) als van de vrouw (moeder) geen overlijdensdatum ingevuld. Daarom is op grond daarvan niet te bepalen of een gebeurtenis gedurende het leven van de hoofdpersoon heeft plaatsgevonden. Dan zou je in eerste instantie verwachten dat het leeftijdsoverzicht van beide leeg is.

Maar als de overlijdensdatum ontbreekt, probeert Aldfaer hier een schatting van te maken. In dit geval gebeurt dat op grond van de geboortedatum van de dochter: 08-12-1876. Voor haar moeder wordt hieruit geconcludeerd dat zij in elk geval op die datum nog in leven was, en dus valt de geboorte van haar dochter binnen haar levensloop en wordt deze vermeld. Voor de vader is dat echter niet zeker: hier wordt geconcludeerd dat hij in elk geval 9 maanden voor die datum nog in leven was: de gebeurtenissen in zijn levensloopoverzicht eindigen daarom op 9 maanden voor 08-12-1876, ofwel 08-03-1876. De geboorte van de dochter valt daarom niet binnen zijn levensloop en wordt in zijn overzicht niet vermeld.

De geschatte overlijdensdatum kan ook gebaseerd zijn op de trouwdatum: als die na de geboortedatum van de dochter zou vallen, wordt de geboorte van de dochter wel in zijn levensloopoverzicht vermeld. Ook als de vader een feit heeft met datum na de geboortedatum van de dochter wordt haar geboorte in het levensloopoverzicht vermeld. Maar in jouw voorbeeld is dat allemaal niet het geval en wordt daarom de geboorte van de dochter niet bij de vader vermeld.

Paul

Lees meer

07 nov 2025 20:52
Bedankt voor uw antwoord,
Maar ik vind het toch een beetje een rare keuze.  Ik zou eerder denken bij gebrek aan een overlijdensdatum alles mee te nemen tot 100 jaar naar geboorte.

Gemaakt door Kunena