- Bedankjes 0
Instellingen herstellen
- Tamme Bergsma
- Auteur
Lees minder
Lees meer
Instellingen herstellen
10 jan 2026 09:37
Goedendag, ik ben nieuw op Aldfaer en nieuw op dit Forum.
Gisteren ben ik begonnen met het invoeren van de eerste generaties en heb ik ook gekeken hoe ik alle foto's, documenten, scans, e.d. in Aldfaer aan de specifieke voorouders kan koppelen. Daartoe heb ik lopen rommelen in de bovenste twee instellingen bij Rapporten->Bestanden: 'Rapportuitvoer' en 'Eigen sjablonen en invoegtoepassingen'.
In beide instellingen verwijs ik nu naar een map op mijn D-schijf waar die documenten e.d. in staan opgeslagen. Maar waarschijnlijk hoeft er maar één van de twee instellingen naar die map te verwijzen. Maar wat hoort er dan bij de andere instelling te staan? En hoe krijg ik dat weer in orde?
Ik ben een tamelijke digibeet en heb dus eenvoudige uitleg nodig.
Omdat ik Aldfaer heb geïnstalleerd op mijn C-schijf verwijzen alle andere instellingen naar de standaard ingestelde .asj-mappen in Aldfaer op de C-schijf.
Ik hoop dat iemand mij vooruit kan en wil helpen, bedankt daarvoor.
Gisteren ben ik begonnen met het invoeren van de eerste generaties en heb ik ook gekeken hoe ik alle foto's, documenten, scans, e.d. in Aldfaer aan de specifieke voorouders kan koppelen. Daartoe heb ik lopen rommelen in de bovenste twee instellingen bij Rapporten->Bestanden: 'Rapportuitvoer' en 'Eigen sjablonen en invoegtoepassingen'.
In beide instellingen verwijs ik nu naar een map op mijn D-schijf waar die documenten e.d. in staan opgeslagen. Maar waarschijnlijk hoeft er maar één van de twee instellingen naar die map te verwijzen. Maar wat hoort er dan bij de andere instelling te staan? En hoe krijg ik dat weer in orde?
Ik ben een tamelijke digibeet en heb dus eenvoudige uitleg nodig.
Omdat ik Aldfaer heb geïnstalleerd op mijn C-schijf verwijzen alle andere instellingen naar de standaard ingestelde .asj-mappen in Aldfaer op de C-schijf.
Ik hoop dat iemand mij vooruit kan en wil helpen, bedankt daarvoor.
- Ruud de Ruiter
-
Re: Instellingen herstellen
10 jan 2026 10:57
Tamme
Waarom bent u gaan rommelen? Dat was overbodig, zeker als digibeet
Vanwege dat "onbekende gerommel" is het eenvoudigste Aldfaer "zonder gerommel" opnieuw te downloaden en opnieuw installeren
Daarna zoek en verplaatst u het *.aldf bestand met de door u gegeven naam naar:
C:\Users\uwpcnaam\Documents\Aldfaer\Stambomen
Blijft nog de vraag waar het materiaal geplaatst is.
Waarom bent u gaan rommelen? Dat was overbodig, zeker als digibeet
Vanwege dat "onbekende gerommel" is het eenvoudigste Aldfaer "zonder gerommel" opnieuw te downloaden en opnieuw installeren
Daarna zoek en verplaatst u het *.aldf bestand met de door u gegeven naam naar:
C:\Users\uwpcnaam\Documents\Aldfaer\Stambomen
Blijft nog de vraag waar het materiaal geplaatst is.
- Tamme Bergsma
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
10 jan 2026 11:14
Zonde van de verwijtende toon in uw antwoord. Ik hoop dat de algehele sfeer in dit forum wat vriendelijker is.
Bedankt voor uw inhoudelijke reactie, maar ik kan hier niet echt mee uit de voeten.
Ik wacht dus nog even andere, concretere, reacties af.
Bedankt voor uw inhoudelijke reactie, maar ik kan hier niet echt mee uit de voeten.
Ik wacht dus nog even andere, concretere, reacties af.
- Han Kortekaas
-
10 jan 2026 11:39
voor het koppelen van materiaal moet u onder Menu > Stamboom > Eigenschappen de map invullen waar dat materiaal staat.
zet voor Menu > Extra > Instellingen de oude waarden weer terug
1. C:\Users\uw inlognaam\Documents\Aldfaer\Rapportuitvoer\
2. C:\Users\uw inlognaam\Documents\Aldfaer\Invoegtoepassingen
zet voor Menu > Extra > Instellingen de oude waarden weer terug
1. C:\Users\uw inlognaam\Documents\Aldfaer\Rapportuitvoer\
2. C:\Users\uw inlognaam\Documents\Aldfaer\Invoegtoepassingen
- Tamme Bergsma
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
10 jan 2026 12:16
Bedankt voor de snelle reactie.
Ik heb nu inderdaad bij Stamboom->Eigenschappen->Mappen de map staan waar ik alle documenten e.d. in heb geplaatst:
\Documents\Aldfaer\Materiaal\
Ik begrijp dat ik in Extra->Instellingen->Bestanden->Standaardmappen bij de bovenste twee moet invullen wat u net aangeeft. In mijn geval is dat dan
\Documents\Aldfaer\Rapportuitvoer c.q. \Invoegtoepassingen.
In de vakken daaronder van Standaard tekstrapporten en Standaard grafische rapporten wordt verwezen naar de C-schijf waarop ik Aldfaer heb gedownload.
Dus bijvoorbeeld: C:\Aldfaer\Aldfaer-sjablonen\Aldfaer-rapporten\Kwartierstaat.asj
Klopt dit nog tot dusver?
Ik wil nog wel even uitleggen waarom ik heb 'gerommeld'. Op een helpdesk vroeg ik hoe ik al mijn documenten op mijn D-schijf kon koppelen aan Aldfaer. Daar kreeg ik het advies om de instellingen aan te passen en te verwijzen naar de map met documenten. Zo gezegd, zo gedaan maar niet correct want toen kreeg ik meermalen de foutmelding: "Het bestand staat niet op de locatie die is opgegeven bij de Eigenschappen". Ik dacht het vervolgens goed te hebben gecorrigeerd, maar dat kostte me uiteindelijk meerdere stappen. Volgens mij staat het nu goed, maar dat wil ik hier dus even checken.
Mijn excuses voor mij 'domheid', bedankt voor uw geduld.
Ik heb nu inderdaad bij Stamboom->Eigenschappen->Mappen de map staan waar ik alle documenten e.d. in heb geplaatst:
\Documents\Aldfaer\Materiaal\Ik begrijp dat ik in Extra->Instellingen->Bestanden->Standaardmappen bij de bovenste twee moet invullen wat u net aangeeft. In mijn geval is dat dan
\Documents\Aldfaer\Rapportuitvoer c.q. \Invoegtoepassingen.In de vakken daaronder van Standaard tekstrapporten en Standaard grafische rapporten wordt verwezen naar de C-schijf waarop ik Aldfaer heb gedownload.
Dus bijvoorbeeld: C:\Aldfaer\Aldfaer-sjablonen\Aldfaer-rapporten\Kwartierstaat.asj
Klopt dit nog tot dusver?
Ik wil nog wel even uitleggen waarom ik heb 'gerommeld'. Op een helpdesk vroeg ik hoe ik al mijn documenten op mijn D-schijf kon koppelen aan Aldfaer. Daar kreeg ik het advies om de instellingen aan te passen en te verwijzen naar de map met documenten. Zo gezegd, zo gedaan maar niet correct want toen kreeg ik meermalen de foutmelding: "Het bestand staat niet op de locatie die is opgegeven bij de Eigenschappen". Ik dacht het vervolgens goed te hebben gecorrigeerd, maar dat kostte me uiteindelijk meerdere stappen. Volgens mij staat het nu goed, maar dat wil ik hier dus even checken.
Mijn excuses voor mij 'domheid', bedankt voor uw geduld.
- Han Kortekaas
-
10 jan 2026 12:32 - 10 jan 2026 12:34
Als u Aldfaer heeft geïnstalleerd op C:\Aldfaer dan klopt het niet dat u op de punten 1 en 2 verwijst naar
\
U moet daar een verwijzing hebben zoals ik heb aangegeven, alleen 'uw inlognaam'' moet u aanpassen.
Het advies om 'Instellingen' aan te passen was niet volledig; alleen de Instelling van de Eigenschappen van de Stamboom had het advies moeten zijn. Dat kan per stamboom verschillend zijn.
Nog een tip om, als u ergens vragen over heeft in Aldfaer, dat u de handleiding kunt openen met de toets F1. Ga met de cursor ergens staan en druk op F1.
Vragen op dit forum is natuurlijk altijd mogelijk.
\U moet daar een verwijzing hebben zoals ik heb aangegeven, alleen 'uw inlognaam'' moet u aanpassen.
Het advies om 'Instellingen' aan te passen was niet volledig; alleen de Instelling van de Eigenschappen van de Stamboom had het advies moeten zijn. Dat kan per stamboom verschillend zijn.
Nog een tip om, als u ergens vragen over heeft in Aldfaer, dat u de handleiding kunt openen met de toets F1. Ga met de cursor ergens staan en druk op F1.
Vragen op dit forum is natuurlijk altijd mogelijk.
Laatst bewerkt 10 jan 2026 12:34 door Han Kortekaas.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tamme Bergsma
- Tamme Bergsma
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
10 jan 2026 12:57
Zoals gezegd heb ik vier volledige generaties voor mij in Aldfaer ingevoerd, maar nog nergens aan bestanden e.d. gekoppeld. In mijn geval zijn dat 195 personen.
Kan ik Aldfaer opnieuw installeren en dan alle ingevoerde namen en data overzetten? In dat geval staan alle standaardinstellingen weer juist.
Wat C- en D-schijf betreft: Het programma staat op de C-schijf (zie bijlage), maar de zes mappen Gedcom, Invoegtoepassingen, Materiaal e.d. staan bij mij op de D-schijf in de map 'Documenten'.
Kan ik Aldfaer opnieuw installeren en dan alle ingevoerde namen en data overzetten? In dat geval staan alle standaardinstellingen weer juist.
Wat C- en D-schijf betreft: Het programma staat op de C-schijf (zie bijlage), maar de zes mappen Gedcom, Invoegtoepassingen, Materiaal e.d. staan bij mij op de D-schijf in de map 'Documenten'.
- Han Kortekaas
-
10 jan 2026 15:11
Tamme,
als die 6 mappen inderdaad op uw
\ schijf staan dan moet u de verwijzing onder Extra > Instellingen bestanden ook naar die
\ laten verwijzen zoals u al had. U kunt dan controleren door menu > Rapporten > Overige rapporten en dan moet u de Bonusrapporten zien.
U moet nooit Aldfaer overnieuw installeren dat heeft geen enkele zin want Aldfaer kijkt naar bepaalde instellingen zoals die op de PC al staan en heeft dus geen enkel effect op instellingen voor mappen.
als die 6 mappen inderdaad op uw
\ schijf staan dan moet u de verwijzing onder Extra > Instellingen bestanden ook naar die
\ laten verwijzen zoals u al had. U kunt dan controleren door menu > Rapporten > Overige rapporten en dan moet u de Bonusrapporten zien.U moet nooit Aldfaer overnieuw installeren dat heeft geen enkele zin want Aldfaer kijkt naar bepaalde instellingen zoals die op de PC al staan en heeft dus geen enkel effect op instellingen voor mappen.