- Bedankjes 0
Upgraden vanaf versie 8
- Marleen Vareman
- Auteur
Lees minder
Lees meer
Upgraden vanaf versie 8
23 jan 2026 12:07
Ik heb al 5 jaar geen upgrades gedaan. Versie 8.0 werkt goed.
Maar nu moet ik misschien toch eens door de zure appel bijten...
Hoe pak ik het aan, elke versie tussen 8 en de laatste downloaden en installeren, en telkens mijn stamboombestand openen?
Of moet het anders?
Dankjewel voor alle hulp!
Maar nu moet ik misschien toch eens door de zure appel bijten...
Hoe pak ik het aan, elke versie tussen 8 en de laatste downloaden en installeren, en telkens mijn stamboombestand openen?
Of moet het anders?
Dankjewel voor alle hulp!
- Han Kortekaas
-
Re: Upgraden vanaf versie 8
23 jan 2026 12:25 - 23 jan 2026 12:33
Het beste wat u kunt doen is
1. maak een gedcom bestand, zonder het privacy filter aan en met alle vinkjes bij Extra > Instellingen > tekst
voor de gedcom zelf Bestand > Gedcom exporteren
2. Ga naar Extra > Instellingen en zet een vinkje bij 'Controleer op updates bij opstarten' en sla dat op.
3. Sluit Aldfaer
4. Open Aldfaer (versie 12 wordt nu geïnstalleerd)
5 ga naar Bestand > importeer gedcom en surf naar het bestand wat bij punt 1 is gemaakt
^Te moeilijk dan mag u de stamboom naar mijn adres sturen en dan zorg ik voor een versie 12
1. maak een gedcom bestand, zonder het privacy filter aan en met alle vinkjes bij Extra > Instellingen > tekst
voor de gedcom zelf Bestand > Gedcom exporteren
2. Ga naar Extra > Instellingen en zet een vinkje bij 'Controleer op updates bij opstarten' en sla dat op.
3. Sluit Aldfaer
4. Open Aldfaer (versie 12 wordt nu geïnstalleerd)
5 ga naar Bestand > importeer gedcom en surf naar het bestand wat bij punt 1 is gemaakt
^Te moeilijk dan mag u de stamboom naar mijn adres sturen en dan zorg ik voor een versie 12
Laatst bewerkt 23 jan 2026 12:33 door Han Kortekaas.
- Marleen Vareman
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
23 jan 2026 13:57
Dankjewel voor het advies!
Het zou me moeten lukken.
Ik heb eerst een test gedaan: export van gedcom uit versie 8. Bestand is 5.514 KB.
Dan op een nieuwere computer versie 12 geinstalleerd., gedcom bestand opgeladen. Vervolgens terug een gedcom export gedaan met dezelfde instellingen. Het nieuwe gedcom bestand is 5.478 KB. Dus ergens wat verlies aan data? Misschien karakters gebruikt in notities die niet goed opgeladen geraken. Ik ga proberen een vergelijking van de twee gedcom bestanden te doen
Het zou me moeten lukken.
Ik heb eerst een test gedaan: export van gedcom uit versie 8. Bestand is 5.514 KB.
Dan op een nieuwere computer versie 12 geinstalleerd., gedcom bestand opgeladen. Vervolgens terug een gedcom export gedaan met dezelfde instellingen. Het nieuwe gedcom bestand is 5.478 KB. Dus ergens wat verlies aan data? Misschien karakters gebruikt in notities die niet goed opgeladen geraken. Ik ga proberen een vergelijking van de twee gedcom bestanden te doen
- Han Kortekaas
-
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marleen Vareman
- Marleen Vareman
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
23 jan 2026 16:18
Vergelijking van twee bestanden lijkt niet mogelijk via Microsoft Word, de sleutels zijn gewijzigd en ook het bestandsformaat is anders.
De tool GEDCOMpare kan niet gedownload worden, ik veronderstel niet meer beschikbaar?
De tool GEDCOMpare kan niet gedownload worden, ik veronderstel niet meer beschikbaar?