- Bedankjes 0
Huisnaam of vulgo naam - hoe koppelen in een stamboom.
- roger stuklej
- Auteur
Lees minder
Lees meer
Huisnaam of vulgo naam - hoe koppelen in een stamboom.
23 apr 2026 16:55
Hallo allemaal. In mijn stamboom zit er een tak uit Slovenië. Hier werden huisnamen (vulgo namen) gebruikt. Iemand werkte jaren op een boerderij als knecht en kreeg dan de huisnaam van de boerderij. De kinderen van die knecht kregen bij geboorte soms de huisnaam, soms de echte naam en soms zelfs beide namen op hun geboorte inschrijving. Omdat hierdoor vaker de namen door elkaar lopen en ik een overzicht wil behouden zou ik deze knecht dan willen koppelen aan de huiseigenaar. Als zoon kan niet ( klopt ook niet ) - of ik zou hem als zoon moeten koppelen en dan als onwaarschijnlijk status zetten en erbij beide namen met een vermelding vlg ( vulgo) ? Hoe zouden jullie dat aanpakken?
- Ruud de Ruiter
-
Re: Huisnaam of vulgo naam - hoe koppelen in een stamboom.
23 apr 2026 18:36 - 23 apr 2026 18:38
Gebruik de volgo namen als basis
Indien van toepassing de echte naam
Indien van toepassing echte volgo naam
Via Stamboom > Onderhoud > Achternaam > Sorteren als ken je aan volgo de echte naam toe
Idem voor de combinatie echte volgo > Sorteren als de echte naam
Indien van toepassing de echte naam
Indien van toepassing echte volgo naam
Via Stamboom > Onderhoud > Achternaam > Sorteren als ken je aan volgo de echte naam toe
Idem voor de combinatie echte volgo > Sorteren als de echte naam
Laatst bewerkt 23 apr 2026 18:38 door Ruud de Ruiter.
- Han Kortekaas
-
24 apr 2026 13:11
Wat u zoekt is een koppeling te maken tussen de huisheer en zijn bediende/knecht.
Die zult u in Aldfaer niet vinden. Wat Ruud voorstelt is de 'Sorteer als" naam die er voor zorgt dat soortgelijke namen, dus spellingsvarianten' bijelkaar op de Personenlijst worden gesorteerd.
Omdat de binding tussen heer en knecht zelfs in de naam tot uiting komt zou je zelfs van een soort adoptie kunnen spreken.
Vandaar mijn aanbeveling om de knecht als 'Adopte' te koppelen met uiteraard in de notitie opnemen dat het om een Vulgonaam/binding gaat.
Die zult u in Aldfaer niet vinden. Wat Ruud voorstelt is de 'Sorteer als" naam die er voor zorgt dat soortgelijke namen, dus spellingsvarianten' bijelkaar op de Personenlijst worden gesorteerd.
Omdat de binding tussen heer en knecht zelfs in de naam tot uiting komt zou je zelfs van een soort adoptie kunnen spreken.
Vandaar mijn aanbeveling om de knecht als 'Adopte' te koppelen met uiteraard in de notitie opnemen dat het om een Vulgonaam/binding gaat.
- Ruud de Ruiter
-
24 apr 2026 15:29- Han Kortekaas
-
24 apr 2026 15:56
Ruud,
in het gegeven dat de Heer de 'naamdrager' en 'adoptievader' wordt moet je zijn naam in de Sorteer als kolom gebruiken en niet die van het adoptiekind.
In jouw voorbeeld moet het dus zijn
Echte en te sorteren als Vulgo
Op die manier wordt Vulgo de familienaam.
in het gegeven dat de Heer de 'naamdrager' en 'adoptievader' wordt moet je zijn naam in de Sorteer als kolom gebruiken en niet die van het adoptiekind.
In jouw voorbeeld moet het dus zijn
Echte en te sorteren als Vulgo
Op die manier wordt Vulgo de familienaam.
- Ruud de Ruiter
-
26 apr 2026 15:42
Han,
Het is naar mijn inzicht aan de gebruiker om zijn keuze te maken tussel Vulgo en Echte naam. Voor mij is het afhankelijk van wel of geen ouders en welke naamgeving(en) voor deze van toepassing is/zijn.
Het is naar mijn inzicht aan de gebruiker om zijn keuze te maken tussel Vulgo en Echte naam. Voor mij is het afhankelijk van wel of geen ouders en welke naamgeving(en) voor deze van toepassing is/zijn.