Verwijderen van één ouderpaar en al hun voorouders

Lees meer

Verwijderen van één ouderpaar en al hun voorouders

24 jul 2026 22:27
Blijkbaar heb ik door omstandigheden een fout gemaakt door een voorouder (geboren rond 1725) te koppelen aan de verkeerde ouders en daarmee aan al hún voorouders.
Van beide koppelingen (dus zowel de foute als de juiste ouders) zijn geen keiharde bewijzen beschikbaar zoals geboorte- en doopaktes die 100% verwijzen naar de juiste persoon. Ook qua kerkelijke gemeente en geboorteplaats e.d. zijn beide opties heel goed uitlegbaar.
In de stamboombron van Pieter Nieuwland en in de registratie van de gemeente Tietjerksteradeel worden beide dezelfde ouders genoemd, andere dan die ik heb geregistreerd en 'doorgerekend'.
Ik vond het logisch dat Rykele Dirks zoon is van Dirk Rykeles, die weer zoon is van Rykele Dirks. Maar de eerste Rykele blijkt de zoon van een andere Dirk te zijn.

Ik wil nu toch kiezen voor de ouders die de andere bronnen zo overtuigend brengen.
Kan ik de 'foute' ouders en hun beider voorouders helemaal verwijderen door ze te ontkoppelen? En dan de juiste ouders toevoegen en van hen weer alle ouders en voorouders uitpluizen?
Of is er een slimmere methode?

Hopelijk kunnen jullie me hiermee vooruit helpen, waarvoor alvast dank.

Tamme Bergsma

Lees meer

Re: Verwijderen van één ouderpaar en al hun voorouders

24 jul 2026 23:20 - 24 jul 2026 23:20
Tamme,
er zijn verschillende methoden.
1. de verkeerde ouders ontkoppelen van het kind en vervolgens die verkeerde ouders en hun ouders verwijderen., dus in totaal 4 - 6 personen verwijderen.
2. je zou ook kunnen kiezen om de verkeerde voorouders de namen enz van de juiste voorouders te geven en als je de ouders van die voorouders nog niet hebt die records gewoon verwijderen
Laatst bewerkt 24 jul 2026 23:20 door Han Kortekaas.

Lees meer

Re: Verwijderen van één ouderpaar en al hun voorouders

25 jul 2026 08:48
Dankje.
Het gaat om ouders vanaf de 7e generatie die verwijderd moeten worden.
Ik heb net even gecheckt; gelukkig (in dit geval) lopen de sporen bij de meeste ouders 2 of 3 generaties verder dood.
Er is in de 10e generatie nog maar één ouderpaar over, daarna loopt ook dat dood.
Valt dus mee, ik zal je tips opvolgen.

Fijn weekend,

Tamme

Gemaakt door Kunena