- Bedankjes 0
MyHeritage-codes collectief verwijderen lukt niet
- Aad Kramer
- Auteur
Lees minder
Lees meer
MyHeritage-codes collectief verwijderen lukt niet
03 aug 2026 13:20 - 03 aug 2026 13:22
Ik ben overgestapt van MyHeritage Family Tree naar de software van Aldfaer. Via GEDCOM export en import heb ik de gegevens overgezet naar Aldfaer. Nu heeft MyHeritage codes weggeschreven en in Notitiebladen Personen, Geboorte, Huwelijk en Overlijden geplaatst. Soms meerdere codes in een blad. Zo ziet een willekeurige code er uit:
[*INDI::_UID 67ed69cdaca8c1f085cb18c04d8418ad*].
Uiteindelijk gaat het om enkele duizenden codes. Ik zoek nu een methode om deze codes in een run te verwijderen. Ik kan de codes wel binnen een notitieblad een voor een handmatig verwijderen, maar dat is natuurlijk een grote klus.
Ik heb wel pogingen gedaan, maar dat gaf geen resultaat. Als eerste via Stamboom>Onderhoud>Notities. Je krijgt dan wel een overzicht van alle codes, maar collectief verwijderen lukt dan niet. Ook een voor een niet.Een andere poging via een export met GEDCOM en dat GEDCOM-bestand in Notepad++ laden en vervolgens een zoek en vervang (blanco) commando, maar dat lukt ook niet. Dood eenvoudigweg omdat de zgn. UID-codes niet in het GEDCOM-bestand zijn opgenomen. Op een of andere manier heeft MyHeritage de codes nodig gehad om de gegevens naar Aldfaer over te kunnen zetten (want de gegevens zijn daar in opgesloten, denk ik), maar vervolgens zijn ze, nu die codes in Aldfaer-notities zijn opgenomen, onzichtbaar voor GEDCOM. In het Forum ben ik het onderwerp niet tegengekomen, maar ik ga er vanuit dat ik niet de enige ben.Weet iemand een methode om deze codes collectief te kunnen verwijderen?Ik verneem het wel,
Groeten
Aad Kramer
[*INDI::_UID 67ed69cdaca8c1f085cb18c04d8418ad*].
Uiteindelijk gaat het om enkele duizenden codes. Ik zoek nu een methode om deze codes in een run te verwijderen. Ik kan de codes wel binnen een notitieblad een voor een handmatig verwijderen, maar dat is natuurlijk een grote klus.
Ik heb wel pogingen gedaan, maar dat gaf geen resultaat. Als eerste via Stamboom>Onderhoud>Notities. Je krijgt dan wel een overzicht van alle codes, maar collectief verwijderen lukt dan niet. Ook een voor een niet.Een andere poging via een export met GEDCOM en dat GEDCOM-bestand in Notepad++ laden en vervolgens een zoek en vervang (blanco) commando, maar dat lukt ook niet. Dood eenvoudigweg omdat de zgn. UID-codes niet in het GEDCOM-bestand zijn opgenomen. Op een of andere manier heeft MyHeritage de codes nodig gehad om de gegevens naar Aldfaer over te kunnen zetten (want de gegevens zijn daar in opgesloten, denk ik), maar vervolgens zijn ze, nu die codes in Aldfaer-notities zijn opgenomen, onzichtbaar voor GEDCOM. In het Forum ben ik het onderwerp niet tegengekomen, maar ik ga er vanuit dat ik niet de enige ben.Weet iemand een methode om deze codes collectief te kunnen verwijderen?Ik verneem het wel,
Groeten
Aad Kramer
Laatst bewerkt 03 aug 2026 13:22 door Aad Kramer.
- Han Kortekaas
-
Re: MyHeritage-codes collectief verwijderen lukt niet
03 aug 2026 13:53 - 03 aug 2026 13:54
De GEDCOM die u van MH heeft moet u overnieuw importeren en dan geen vinkje zetten bij 'Onbekende gegevens opnemen in Notities.'
Dan worden al die exclusieve Tags van MH achterwege gelaten
Dan worden al die exclusieve Tags van MH achterwege gelaten
Laatst bewerkt 03 aug 2026 13:54 door Han Kortekaas.
- Aad Kramer
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
03 aug 2026 19:39
Dank voor de snelle beantwoording. Ik heb de proef op de som genomen en volgens uw instructie een aparte stamboom aangemaakt analoog aan de MH-stamboom. En inderdaad die vervelende codes werden in Aldfaer niet meer vermeld. Ik heb dat bewuste vinkje over het hoofd gezien of eigenlijk door onervarenheid geen verband met codes van MH heb gelegd. Het punt is nu, dat in de werkelijke stamboom inmiddels gewerkt is en al uitgebreid en gewijzigd is. Ik kan deze MH-personen niet zo maar invoeren, denk ik. Opnieuw importeren is een gepasseerd station. Vandaar dat ik een oplossing zoek om op een andere manier collectief deze codes te verwijderen.
- Han Kortekaas
-
03 aug 2026 22:23 - 03 aug 2026 22:24
1. Een manier is nog om een GEDCOM export te maken van dat bestand en die te bewerken en vervolgens in te lezen. Deze bewerking moet u zelf doen.
2. Het eerste inleesmoment heeft gezorgd dat alle personen eenzelfde datum hebben gekregen. Van dat bestand kunt u een Groep (A) maken van personen die ingevoerd zijn na die datum, of, bepalen vanaf welke interne code er nieuwe personen zijn ingevoerd. Interne codes worden alleen toegevoegd en niet tussengevoegd.
Vervolgens kunt u een Groep B maken van de records met een mutatiedatum die hoger ligt dan de oorspronkelijke GEDCOM importeerdatum
Daarna kunt u de MH GEDCOM overnieuw in een nieuw bestand (C) zetten en Groep A toevoegen.
Vervolgens zet u de Groep B in beeld met daarnaast bestand C en dan kijkt u visueel Groep B records hoe die in het bestand C staan.
Afhankelijk van het aantal mutaties ziet u zelf of dit doenlijk is.
3. er is geen collectieve methode anders dan via Stamboom Onderhoud alle rare notities stuk voor stuk te verwijderen. De eigen Tags van MH zijn meestal op personen gericht maar ook plaatsnaaamaanduidigen.
2. Het eerste inleesmoment heeft gezorgd dat alle personen eenzelfde datum hebben gekregen. Van dat bestand kunt u een Groep (A) maken van personen die ingevoerd zijn na die datum, of, bepalen vanaf welke interne code er nieuwe personen zijn ingevoerd. Interne codes worden alleen toegevoegd en niet tussengevoegd.
Vervolgens kunt u een Groep B maken van de records met een mutatiedatum die hoger ligt dan de oorspronkelijke GEDCOM importeerdatum
Daarna kunt u de MH GEDCOM overnieuw in een nieuw bestand (C) zetten en Groep A toevoegen.
Vervolgens zet u de Groep B in beeld met daarnaast bestand C en dan kijkt u visueel Groep B records hoe die in het bestand C staan.
Afhankelijk van het aantal mutaties ziet u zelf of dit doenlijk is.
3. er is geen collectieve methode anders dan via Stamboom Onderhoud alle rare notities stuk voor stuk te verwijderen. De eigen Tags van MH zijn meestal op personen gericht maar ook plaatsnaaamaanduidigen.
Laatst bewerkt 03 aug 2026 22:24 door Han Kortekaas.
- Aad Kramer
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
04 aug 2026 09:52
Bedankt voor deze tip. Ik denk dat ik er iets mee kan, alhoewel het oppassen geblazen is. Ik kan deze handelingen in een aparte omgeving doen en vooraf back-up maken. Dat doe ik trouwens toch al met grote regelmaat.