- Bedankjes 0
Aldfaer stopt na Windowsmelding bij start.
- Cornelis van der Veer
- Auteur
Lees minder
Lees meer
Aldfaer stopt na Windowsmelding bij start.
27 aug 2026 13:56
Vanuit het niets stopt Aldfaer na de start met de Windowsmelding: Access violation at 00D28D2F in module Aldfaer.exe (offset 148D2F). Read of address 0000004C
Ik gebruik Windows 11 en de nieuwste versie van Aldfaer. Wat te doen om de zaak vlot te trekken.
Cornelis van der Veer
Ik gebruik Windows 11 en de nieuwste versie van Aldfaer. Wat te doen om de zaak vlot te trekken.
Cornelis van der Veer
- Han Kortekaas
-
Re: Aldfaer stopt na Windowsmelding bij start.
27 aug 2026 16:26
Na een AV kunt u proberen Aldfaer weer te openen. Als dat lukt draai dan Menu > Stamboom > Bestanden opschonen en Bestandscontrole en -reparatie.
- Cornelis van der Veer
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
29 aug 2026 12:00
Dank voor uw aanwijzing. Helaas heeft de AV niet geholpen. Nadat het startscherm is geopend volgt opnieuw bovengenoemde melding. Volgens mijn "computerman" zit het probleem niet in Windows, maar in Aldfaer. Wat denkt u?
- Han Kortekaas
-
29 aug 2026 16:12 - 29 aug 2026 16:16
Probeer het volgende:
1. sluit Aldfaer
2. ga naar de installatiemap C:\Aldfaer
3. verwijder twee bestandjes C:\Aldfaer\aldfaer.ini en C:\aldfaer.iniprogram
4. als u niet alle bestandsextensies ziet maak ze dan eerst zichtbaar in W11 door keuze Tab weergeven > weergeven > bestandsnaamextensies
5. als punt 4 nodig was doe punt 3 voor restant
6. start Aldfaer overnieuw (u krijgt de standaard instelligen)
7. ga naar Bestand > Zoek Aldfaer bestanden, vink veiligheidskopieën aan
8. open de laatste of voorlaatste stamboom en zet die terug.
9. draai Stamboom > Controleer gegevens en los e.e.a. op
10. draai Stamboom > bestandscontrole en - reparatie
11. draai Stamboom > Opschonen bestand
1. sluit Aldfaer
2. ga naar de installatiemap C:\Aldfaer
3. verwijder twee bestandjes C:\Aldfaer\aldfaer.ini en C:\aldfaer.iniprogram
4. als u niet alle bestandsextensies ziet maak ze dan eerst zichtbaar in W11 door keuze Tab weergeven > weergeven > bestandsnaamextensies
5. als punt 4 nodig was doe punt 3 voor restant
6. start Aldfaer overnieuw (u krijgt de standaard instelligen)
7. ga naar Bestand > Zoek Aldfaer bestanden, vink veiligheidskopieën aan
8. open de laatste of voorlaatste stamboom en zet die terug.
9. draai Stamboom > Controleer gegevens en los e.e.a. op
10. draai Stamboom > bestandscontrole en - reparatie
11. draai Stamboom > Opschonen bestand
Laatst bewerkt 29 aug 2026 16:16 door Han Kortekaas.
- Cornelis van der Veer
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
30 aug 2026 15:55
Met behulp van uw aanwijzingen heb ik het probleem kunnen oplossen. Heel hartelijk bedankt!
Had ik in plaats van een veiligheidsbestand ook een gedcom kunnen importeren?
Is het gewenst om bij een volgende installatie de "ini-bestanden" (bij voorbaat) te verwijderen?
Had ik in plaats van een veiligheidsbestand ook een gedcom kunnen importeren?
Is het gewenst om bij een volgende installatie de "ini-bestanden" (bij voorbaat) te verwijderen?
- Han Kortekaas
-
30 aug 2026 19:33 - 30 aug 2026 19:42
Een veiligheidskopie geniet de voorkeur boven een gedcom. Een VK is een kopie van uw stamboom met alle instellingen voor de opmaak, referenties en met een gedcom raak je dat allemaal kwijt plus de interne codes worden allemaal overnieuw bepaald.
Het advies om de ini bestandjes weg te halen is een paardemiddel .
Bij een (her)installatie/update van Aldfaer worden deze bestandjes gebruikt dus normaliter is het advies om daar af te blijven.
Het belangrijkste advies is om zelf met regelmaat Stamboom > Controleer gegevens te doen waardoor invoerfouten op tijd gevonden kunnen worden. Dat vermijdt vervolg-fouten.
Het advies om de ini bestandjes weg te halen is een paardemiddel .
Bij een (her)installatie/update van Aldfaer worden deze bestandjes gebruikt dus normaliter is het advies om daar af te blijven.
Het belangrijkste advies is om zelf met regelmaat Stamboom > Controleer gegevens te doen waardoor invoerfouten op tijd gevonden kunnen worden. Dat vermijdt vervolg-fouten.
Laatst bewerkt 30 aug 2026 19:42 door Han Kortekaas. Reden: controleer gegevens
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cornelis van der Veer
- WILLE Roland
02 sep 2026 18:50
Beste, ik heb al 2 maal het zelfde probleem ondervonden en denk wel dat het te maken heeft met W11. was iedere keer na update van W11, zelfs mijn" Mappen " waren verplaatst.
Heb ook beide ini-bestanden verwijderd en kon mits enige aanpassing verder, doe regelmatig ( na bijwerking van ± 100 personen ) bestand opschonen, dus veronderstel dat dit dan wel in orde moet zijn. Heb zelfs ondervonden dat andere programma's niet meer naar behoren werken na een update van W11.
Zoek een ... middel om deze handmatig in te stellen of nazien doch dit worden steeds gewijzigd, draai nog een copy van mijn stamboom op een comp. W10 en daar heb ik geen enkel probleem, dus ?
Grtjs, Roland.
Heb ook beide ini-bestanden verwijderd en kon mits enige aanpassing verder, doe regelmatig ( na bijwerking van ± 100 personen ) bestand opschonen, dus veronderstel dat dit dan wel in orde moet zijn. Heb zelfs ondervonden dat andere programma's niet meer naar behoren werken na een update van W11.
Zoek een ... middel om deze handmatig in te stellen of nazien doch dit worden steeds gewijzigd, draai nog een copy van mijn stamboom op een comp. W10 en daar heb ik geen enkel probleem, dus ?
Grtjs, Roland.
- Han Kortekaas
-
02 sep 2026 21:39
U kunt W11 instellen dat updates op een bepaalde dag/tijdstip worden uitgevoerd en dus niet, wat waarschijnlijk bij u gebeurde, tijdens verwerking van gegevens van Aldfaer.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WILLE Roland