Importeren MyHeritage GEDCOM

Lees meer

Re: Importeren MyHeritage GEDCOM

17 jul 2018 17:31 - 17 jul 2018 17:34
Ik neem aan dat je zelf wel de Gedcom5.5 standaard hebt. Zo niet zie gedcom specs
Ik vraag me af of je bij het aanmaken van een export gedcom bij MyHeritage niet aparte instellingen hebt om al die HTML die zij toevoegen aan tekstblokken, zelfs op zo'n manier dat de tekstregels niet beginnen met een voorgeschreven Tag, kunt voorkomen.
Ik heb op hun site al een paar meldingen gedaan maar van hen taal noch teken.

Je zou een tabelletje kunnen vormen van de toegestane Tags en iedere regel testen of die vanaf pos 3 wel begint met een toegestane Tag; zo niet dan kan die regel weg.

De lijst onder de Help is bij mijn weten volledig, er is verschil tussen import/export en uiteraard eigen Tags voor het Aldfaer - Aldfaer gebeuren. Maar, als er verschillen zijn dan horen we dat graag.
Laatst bewerkt 17 jul 2018 17:34 door Han Kortekaas.

Lees meer

17 jul 2018 18:34
Han,
Link lijkt defect, misschien helpt deze: gedcom4j.org/main/gedcom55

• Alle Metzlar
  • Auteur
Lees meer

17 jul 2018 19:35 - 17 jul 2018 19:40
Ik heb zowel de 5.5 als de 5.5.1 specificatie. Ik ben bij lange na nog geen expert, maar ik leer elke dag weer een beetje bij. Er zit in de 5.5 versie o.a. de tag RIN, die niet door Aldfaer wordt ondersteund en mogelijk meer, maar die heb ik nog niet (allemaal) in beeld. Aldfaer lijkt ook geen SUBM verwijzing in de header te accepteren. In mijn bestand verwijst "1 SUBM @U1@" naar "0 @U1@ SUBM". De subregels in de laatste tag worden geen van alle ondersteund (DEST, DATE, TIME) tenzij de lijst niet volledig is.

Bij het aanmaken van een export GEDCOM in zowel MyHeritage Online als de Family Tree Builder heb je bar weinig
of geen opties. Zelfs kan MH tekstblokken met HTML-tages online niet fatsoenlijk weergeven. Ik neem die dan ook niet op in mijn online genealogie, maar ook in bronnen bevinden zich de nodige HTML-tags en officiële bronnen wil ik natuurlijk wel graag opnemen.

Alle niet ondersteunde GEDCOM-tags heb ik inmiddels zonder problemen kunnen verwijderen uit het GEDCOM bestand. Dit zijn vrijwel allemaal user-defined tags van MH die beginnen met een underscore, voor zover die tenminste niet in een bepaald blok wel door Aldfaer wel worden ondersteund. Resultaat hiervan was dat ik een bestand van ruim 14 MB heb kunnen terugbrengen tot ongeveer 5,5 MB.

Mijn grootste probleem op dit moment vormen de tekst blokken. MH exporteert TEXT- en CONC-regels van over het algemeen rond de 240 karakters, inclusief HTML-tags (<..>) en HTML special characters zoals &amp;, &nbsp; en &eacute;.Ik moet daarom de tekstblokken eerst samenvoegen in één regel, ze daarna ontdoen van HTML tags en HTML special characters en de regels daarna weer splitsen in een TEXT regel en CONC vervolgregels met een max. lengte van 120 karakters.

Tot nu toe heb ik alle verwijderingen c.q. wijzigingen stap voor stap gedaan, en telkens gecontroleerd of Aldfaer het GEDCOM-bestand als import accepteerde. Helaas nog steeds zonder resultaat.
Laatst bewerkt 17 jul 2018 19:40 door Alle Metzlar.

Lees meer

18 jul 2018 07:48
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Alle Metzlar

• Alle Metzlar
  • Auteur
Lees meer

18 jul 2018 12:30
Bedankt, Ruud! Dat was een heel goede tip. Ik heb het oorspronkelijke export van MH genomen, dit in Notepad++ geconverteerd naar ANSI en vervolgens geïmporteerd in Aldfaer. De import verliep nu vlekkeloos, zij het natuurlijk met ontzettend veel niet ondersteunde GEDCOM-tags in de notities. Vervolgens heb ik een export van de genealogie gemaakt met Aldfaer en deze in Notepad++ bekeken. Wat mij hierbij opviel, is dat Aldfaer bronnen aan het einde van het bestand plaatst in plaats van bij de persoon, wat het voor mij een stuk eenvoudiger maakt om te zien welke GEDCOM-tags van MH door Aldfaer niet worden ondersteund. Ik ga nu gewoon weer opnieuw beginnen.

• Alle Metzlar
  • Auteur
Lees meer

18 jul 2018 18:26 - 18 jul 2018 18:28
HELAAS!!!!

Na de encoding van het MH export-bestand ingesteld te hebben op ANSI werkte de import in Aldfaer dus vlekkeloos. Vervolgens heb ik het export-bestand van MH (Family Tree Builder) proberen te ontdoen van de niet ondersteunde GEDCOM-tags, eerst één voor één en daarna in verschillende combinaties, waarbij ik ook de volgorde elke keer wijzigde. Het resultaat was ZEER TELEURSTELLEND! Niet alleen het verwijderen van de RIN-tags, maar ook de _UID-tags had tot gevolg dat van de ruim 15000 records slechts een paar honderd waren voorzien van voor- en achternaam, maar ook alle familie-relaties waren verdwenen.

Wat wel werkt: originele (ongewijzigde) MH export-bestand met ANI codering importeren in Aldfaer, vervolgens in Aldfaer exporteren zonder notities, bronnen e.d. en daarna het Aldfaer export-bestand weer importeren in Aldfaer. Maar ... je bent dan wel alle notities en bronvermeldingen in Aldfaer kwijt!

Mijn bedachte oplossing werkt dus helaas niet.
Laatst bewerkt 18 jul 2018 18:28 door Alle Metzlar.

Lees meer

20 jul 2018 10:34 - 20 jul 2018 10:37
De ontwikkelaars van de gedcom 5.5.1 stellen dat deze versie niet gebruikt mag worden. De ontwikkelaars waren destijds LDS-Family Search.

Family Search wijkt nu van deze stelling af door zelf versie 5.5.1 te gebruiken. Ook vele andere Genea progr-makers doen dit nu zodat de fakto versie 5.5.1. de standaard is geworden. En ik ben niet de enige die dit zegt.
Zie: www.tamurajones.net/FamilySearchGEDCOMSpecifications.xhtml waarin o.a. staat:
The GEDCOM 5.5.1 specification states that It must not be used for programming of genealogical software while in draft, a prescription FamilySearch PAF broke themselves with FamilySearch PAF. FamilySearch PAF 5.0 and later use GEDCOM 5.5.1, and that's one reason that GEDCOM 5.5.1 has replaced GEDCOM 5.5 as the de facto standard.
Some more fundamental reasons are that GEDCOM 5.5.1 supports UTF-8 and several useful GEDCOM tags that GEDCOM 5.5 lacks.

Misschien is het een suggestie om de Aldfaer gedcom export (en dus ook import) aan versie 5.5.1 aan te passen. Blijft natuurlijk dat "eigen" tags wederzijds bij import anders meegenomen worden. Een andere reden is dat Aldfaer nu zelf UTF-8 gebruikt

Verder ben ik ook nog onderstaand tegengekomen
genwiki.genealogy.net/GEDCOM_5.5_Konverter
Laatst bewerkt 20 jul 2018 10:37 door Ruud de Ruiter.

• Alle Metzlar
  • Auteur
Lees meer

23 jul 2018 00:55
Erg frustrerend allemaal! Tot voor een paar dagen terug kon ik MH GEDCOM bestanden converteren naar ANSI en werkte dit prima. Nu maakt het niet uit of ik UTF-8 of ANSI gebruik. ik heb alleen maar een bestand met datums zonder namen en met alle niet ondersteunde tags in de notitievelden. Maar goed, ik ga morgen eens kijken wat de GEDCOM_5.5_Konverter voor mij kan betekenen.

• Alle Metzlar
  • Auteur
Lees meer

26 jul 2018 18:06
Het werkt weer, gelukkig! Bij de export uit MyHeritage moet ik de taal op Engels laten staan en alleen personen exporteren, dus zonder notities, bronnen e.d.. Hoewel Aldfaer nu UTF-8 zou gebruiken, moet ik het bestand naar ANSI converteren en de regel "1 CHAR UTF-8" wijzigen in "1 CHAR ANSI" voor import in Aldfaer. Wil ik vervolgens een "schoon" GEDCOM bestand hebben, dan moet ik exporteren in Aldfaer zonder notities en deze export opnieuw importeren in Aldfaer.

Gebruik van de GEDCOM_5.5_Konverter heeft voor mij geen zin. Deze converter kan GEDCOM bestanden van versie 5.5 converteren naar 5.5EL (Extended Location), 5.5.1 (PLAC), 5.5 met _PLAC_DEFN en 5.5 met TNG-tags.

• André Groeneveld
Lees meer

06 aug 2018 15:03
Hallo, ik ben nieuw op dit forum en weet niet of ik op de juiste manier van mij laat horen.
Ik heb gezien en gelezen dat er problemen zijn met het gedcom van Myheritage in te lezen in Aldfaer.
Alle Medzlar is zich daarin aan het verdiepen met antwoorden van andere forumleden.
Nu gaat de uitleg hieromtrent mij te ver en snap ik niet.

Mijn probleem is dat ik mijn personenbestand van Myheritage (ruim 130.000 personen) wil inlezen in Aldfaer.
Dit gaat niet, het scherm waarop de voortgang te zien zou moeten zijn blijft leeg.
Ik heb een klein voorbeeldbestand van Myheritage daarna gebruikt, gedcom van gemaakt en die kon ik wel inlezen in Aldfaer.

Wellicht heb ik nu dezelfde problemen als van Alle Metzlar.

Hoe kan ik nu verder gaan?

Lees meer

06 aug 2018 15:36
André,
Geduld.
Misschien zit ik er naast maar ik vermoed dat Aldfaer eerst de nodige conversie moet uitvoeren alvorens de echte import zal beginnen en voor 130'000 personen kan dat dan "even" duren

Lees meer

06 aug 2018 15:45
André,
bij de import van de gedcom geef dan in ieder geval aan dat Onbekende gegevens NIET opgenomen moeten worden. Dit omdat dit voor zoveel records wel eens de doorlooptijd zal bekorten.

Verder, het kan even duren voordat de voortgangsbalk zichtbaar reageert, maar kijk eens met Taakbeheer of het proces loopt.

Gemaakt door Kunena