Afgesloten discussies van de helpdesk

Kinderen die de achternaam van de moeder dragen,

• Mekenkamp
  • Auteur
Lees meer

Kinderen die de achternaam van de moeder dragen,

06 aug 2015 21:57
Vraagje,

Hoe om te gaan met het feit dat kinderen de achternaam van de moeder hebben.

Normaliter gaat de stamboom verder in de mannelijke lijn.

Bij mij houdt dit dus op als de man alleen dochter(s) krijgt, dus stopt daar die vertakking.

(Is nog niet voorgekomen in mijn takken)

M.vr.grt.

G. Mekenkamp
Onderwerp is gesloten.
  • FrankK
Lees meer

Re: Kinderen die de achternaam van de moeder dragen,

06 aug 2015 22:47
Hallo Mekenkamp,

Ja dan wordt de familienaamlijn onderbroken en gaat simpelweg niet meer verder.

vul zelf N.n. zowel bij moeder en vader in als dit voorkomt elke generatie weer.
Zoek zelf generatie voor generatie naar de voorouders.

Volgende generatie dus 4keer N.n. invoeren.
Onderwerp is gesloten.
  • Paredaens Jozef
Lees meer

07 aug 2015 07:02 - 07 aug 2015 07:17
Frank,
vul zelf N.n. zowel bij moeder en vader in als dit voorkomt elke generatie weer.
Zoek zelf generatie voor generatie naar de voorouders.

Volgende generatie dus 4keer N.n. invoeren.

Dat is volledig onjuist.

De moeder van een vaderloos kind (natuurlijk kind, voorkind of hoe je het ook noemen wil) heeft wel een naam alsook de ouders, grootouders enz... van de moeder.
Dus krijgt het kind de achternaam van de moeder die haar naam van haar vader heeft gekregen en zo verder.
Als het een mannelijk kind is zullen de nakomelingen deze naam verder dragen en zeker geen NN.
Dat de stamboom langs vaderskant stopt is normaal als er geen vader bekend is.
En ja je kan een NN persoon als vader bij het kind invoeren (Nomen nescio (NN of N.N.) wat betekend 'ik weet de naam niet' ) maar aan deze NN vader dan NN ouders en voorouders te gaan koppelen is volledig zinloos.
Laatst bewerkt 07 aug 2015 07:17 door Paredaens Jozef.
Onderwerp is gesloten.
  • FrankK
Lees meer

07 aug 2015 08:57
Hallo Jozef,

Volgens mij hebben we het over het voorgeslacht niet over het nageslacht.

en ouders van deze vader zijn dus ook Nomen nescio 2x
en opa's en oma's van deze vader zijn ook Nomen nescio 4x

en doe ik net zo lang tot de generatie waarin ik de voorouders aan het zoeken ben om de 100% invulling controle te verkrijgen.

en is dus volledig juist in mijn systeem, daar alle ouders van Vader onbekend blijven tot de echte vader gevonden is (soms achter in het kerkboek opgeschreven bij bepaalde plaatsen als de pastoor de vader van het kind wel kon ontfutselen, soms werd er een onderhoudsbijdrage betaald tot een bepaalde leeftijd, word vader N.n. dus wel bekend als je geluk hebt.)
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

07 aug 2015 09:53
Beste G,
re: Hoe om te gaan
Ik begrijp e.e.a. niet, ik denk dat hier een horizon-probleem speelt.
Een familie kan in mannelijke lijn toch voortgaan, ook al is de achternaam inmiddels anders ?
Volgens mij is het maar net wat U wilt volgen (de achternaam of de mannelijke/vrouwelijke lijn.
Groeten, Gijs
Onderwerp is gesloten.
  • Paredaens Jozef
Lees meer

07 aug 2015 10:30
Frank,
Volgens mij hebben we het over het voorgeslacht niet over het nageslacht.
en ouders van deze vader zijn dus ook Nomen nescio 2x
en opa's en oma's van deze vader zijn ook Nomen nescio 4x

Het heeft toch geen zin om een onbekende NN vader NN ouders en NN vooroudersz te gaan geven.
Het enige voordeel is dat het aantal aanwezige personen in uw bestand oploopt.
Effe gauw 32 of 64 NN personen bij in de stamboom.

Gijs,

Goed lezen.
Als je goed gelezen had: het gaat over een kind met onbekende vader.
Een familie kan in mannelijke lijn toch voortgaan, ook al is de achternaam inmiddels anders ?

Een achternaam kan nooit ? (vaagteken is bij onbekend) zijn wat u schrijft, een kind krijgt bij de geboorte altijd de naam van de vader mee en wanneer de vader onbekend is geen ? maar de naam van de moeder.
quote Gijs? Volgens mij is het maar net wat U wilt volgen (de achternaam of de mannelijke/vrouwelijke lijn.

U heeft niks te willen wat de achternaam betreft Daar zijn wel regels voor.

Nieuw is, althans in Belgiê, dat nu sinds ongeveer een jaar er de mogelijkheid is dat de ouders de keuze hebben, of achternaam van de vader, of achternaam van de moeder, of achternaam vader/moeder of achternaam moeder/vader te geven aan hun kind.

Maar in vroegere tijden was er zeker geen "net wat U wilt" maar de naam van de vader en indien deze onbekend de naam van de moeder.
Onderwerp is gesloten.
  • FrankK
Lees meer

07 aug 2015 10:40
Dit gaat een eigen leven leiden...

Volgens mij is de vraag reeds beantwoord van de vraagsteller daar hij een stamlijn uitzoekt.

@ Jozef, ter info:ook in Nederland mag men bij trouwen in het kader van gelijkheid de naam van de vrouw voortaan aannemen bij huwelijk.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

07 aug 2015 11:11
L.S.
Josef
re: althans in Belgiê,
In Nederland kunnen de ouders al langer de achternaam van kinderen kiezen, (de kleine lettertjes ontgaan me even)
Frank,
re: een stamlijn
Het is maar net of met de naam wil volgen of alle "natuurlijke" afstammelingen.
Op soortgelijke wijze heb ik noog steeds moeite met een vraag als: Wie zijn nazaten van de stamvader (vooral via vrouwelijke en niet-naamdragende lijnen).
Groeten, Gijs
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena