Afgesloten discussies van de helpdesk

Samenwerking MyHeritage en Aldfaer

Lees meer

Samenwerking MyHeritage en Aldfaer

13 nov 2014 23:45 - 14 nov 2014 12:28
#2231
Beste forumleden,

MyHeritage is een internationaal bedrijf dat diverse genealogische diensten en technologieën aanbiedt. Deze diensten worden wereldwijd door miljoenen mensen gebruikt. Sommige diensten zijn gratis en andere niet.

In februari van dit jaar heeft Denie Kasan, de Nederlandse vertegenwoordiger van MyHeritage, via de e-mail contact met ons gezocht. De eerste regel van zijn e-mail luidde 'MyHeritage wil Aldfaer graag helpen te blijven bestaan'. Nieuwsgierig en ook enigszins argwanend hebben we een afspraak met Denie Kasan gemaakt. Tijdens dit gesprek bleek dat MyHeritage een serieus aanbod had waardoor een verdere groei van Aldfaer mogelijk zou worden.
Er volden nog vele e-mails en gesprekken. Begin september hebben we uitgebreid gesproken met Gilad Japhet, de eigenaar en oprichter van MyHeritage. Na dat gesprek hebben we de knoop doorgehakt en besloten we met MyHeritage te samenwerken.

Deze samenwerking houdt in dat Aldfaer uitgebreid zal worden met twee diensten van MyHeritage: Smart Matching en Record Matching.

Via Smart Matching worden de gegevens uit Aldfaer vergeleken met de stamboomgegevens op MyHeritage. Als er overeenkomsten (matches) zijn gevonden dan worden deze zichtbaar gemaakt in Aldfaer. Je kunt de matches op elk gewenst moment bekijken, bevestigen of afwijzen.

Record Matching vergelijkt de gegevens uit Aldfaer met de miljarden historische gegevens op MyHeritage (geboortedocumenten, volkstellingsrecords, krantenartikelen en veel meer). Als er overeenkomsten (matches) zijn gevonden dan worden deze zichtbaar gemaakt in Aldfaer.

Dit proces van matchen zal automatisch en op de achtergrond plaatsvinden. Je merkt er dus niets van tijdens het werken met Aldfaer. Als er overeenkomsten worden gevonden verschijnt er een indicatie op het scherm. Als je daarop klikt kun je de overeenkomsten bekijken. Je kunt er overigens ook voor kiezen om helemaal geen gebruik van deze diensten te maken.

Het is belangrijk om te weten dat de gegevens die Aldfaer naar MyHeritage stuurt direct door MyHeritage verwijderd worden nadat het matchingproces klaar is.

MyHeritage maakt het ook het mogelijk dat we andere functionaliteit aan Aldfaer kunnen toevoegen. Deze functionaliteit bepalen we zonder medezeggenschap van MyHeritage. Hiermee ondersteunen ze het voortbestaan van Aldfaer ook.

Tot slot: Aldfaer blijft gratis en Aldfaer blijft er vertrouwd uitzien. En er verschijnen geen advertenties of andere reclame-uitingen in beeld!

Met vriendelijke groet,

Anne van der Ploeg
Aldfaer-team
Laatst bewerkt 14 nov 2014 12:28 door Webmaster.
Onderwerp is gesloten.
  • Hans de Goede

Re: Samenwerking MyHeritage en Aldfaer

14 nov 2014 13:52
#2235
Goed dat je een manier hebt gevonden voor de toekomst van Aldfaer. Ik gebruik Aldfear al vanaf het begin en met veel plezier. Totaal heb ik zo'n 35.000 mensen in de database zitten. Ik hoop dat mijn data met deze overeenkomst geen gevaar loopt, op mijn eigen PC blijft staan en mijn eigendom blijft. Ik zal niet akkoord gaan met de auteursrechten in de voorwaarde van MyHeritage:

Door inhoud op de Website te publiceren, verleent u ons een royalty-vrije, wereldwijde, eeuwigdurende en niet exclusieve licentie om de inhoud te hosten, te kopiëren, te publiceren en te distribueren.

Alle op de Website gepubliceerde inhoud, met uitzondering van door de gebruikers ingezonden inhoud, is ons eigendom of eigendom van derde partijen die ons een beperkte licentie op deze inhoud hebben verleend. Inhoud die op familiesites gepubliceerd wordt is eigendom van de persoon die de inhoud heeft gecreëerd, wordt gecontroleerd door de Webmaster van de familiesite waarop hij ingezonden is, en wordt door ons gehost volgens de voorwaarden van deze Overeenkomst.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

Re: Samenwerking MyHeritage en Aldfaer

14 nov 2014 23:52 - 19 nov 2014 13:26
#2238
op verzoek van Jaycee de bijdrage verwijderd.
Laatst bewerkt 19 nov 2014 13:26 door Webmaster.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

Re: Samenwerking MyHeritage en Aldfaer

16 nov 2014 16:10
#2251
Dag Hans, Jaycee
Wel even goed lezen: dit gaat over auteursrecht.
ref: Door inhoud op de Website te publiceren, verleent u ons een royalty-vrije, wereldwijde, eeuwigdurende en niet exclusieve licentie om de inhoud te hosten, te kopiëren, te publiceren en te distribueren.

D.w.z dat je ZELF besluit hetzij handmatig hetzij via een upload je stamboom te publiceren en je hebt de mogelijkheid om deze weer te verwijderen. Smart matching etc is geen publicatie en je geeft derhalve geen enkele toestemming in de zin van wat je aanhaalt.

Verder staat er ook duidelijk:
met uitzondering van door de gebruikers ingezonden inhoud EN Inhoud die op familiesites gepubliceerd wordt is eigendom van de persoon die de inhoud heeft gecreëerd (en dus het auteursrecht heeft).

Dat men bezorgd is dat "onze" gegevens veilig zijn en niet misbruikt worden is (en dat geldt ook voor mijzelf) begrijpelijk maar we moeten geen spoken zien als die er niet zijn. Veronderstel dat MH die gegevens toch stiekum vasthoudt. Vroeg of laat wordt zoiets bekend en dan is het voor hun onderneming en het 40 miljoen dollar venture kapitaal dat in de onderneming gestoken is, over en sluiten en dat bedrag afschrijven. Ik denk niet dat ze dat risoco nemen.

Wat er gaat gebeuren bij geactiveerde MH functies is dat aan de hand van je Eigen gegevens, informatie die mogelijk een aanvulling kunnen zijn op deze Eigen gegevens, wordt aangedragen en je KAN dan daar gebruik van maken, je moet niets. Wil je er gebruik van maken, alleen dan is betaling van toepassing.
Onderwerp is gesloten.
  • J.W. de Groot

Re: Samenwerking met My Heritage

17 nov 2014 23:56 - 18 nov 2014 09:52
#2261
Met verbijstering heb ik het bericht gelezen dat Aldfaer samen gaat met My Heritage, het lijkt leuk maar is het niet, al je gegevens gaan over de hele wereld, zij zijn goed in het pushen om gratis aan je gegevens te komen, je krijgt bergen e-mails, wie er wel allemaal familie van je kan zijn, als je iets aanklikt om het te bekijken gaat dat niet , want ze zijn heel erg commercieel. Als je hun programma download is het in het Nederlands, Maar als je op en aanmerkingen hebt kunnen ze die taal ineens niet meer en krijg je een Engels antwoord, dat vind ik ook al een kwalijke zaak. Ik heb Aldfaer en Hazadata , en daar verander ik niets aan, My Heritage heb ik er snel af gegooid heb er schoon genoeg van, er zit nl een dikke adder onder het gras, Zij Willen GELD , en gebruiken ons als gekke Henkie.
Blijf je eigen baas s.v.p

Met vriendelijk groet
J.en H. De Groot
Laatst bewerkt 18 nov 2014 09:52 door Webmaster. Reden: verplaatst
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

Re: Samenwerking met My Heritage

18 nov 2014 15:50
#2262
Dag J.W. de Groot en anderen,

Uit de reacties op mijn bericht -en ook elders op internet- blijkt dat sommige mensen ervan uitgaan dat MyHeritage de gegevens uit Aldfaer overneemt om deze vervolgens voor eigen gewin te gebruiken. Dat is absoluut niet het geval! De informatie die Aldfaer naar MyHeritage stuurt wordt na het matchingproces direct door MyHeritage verwijderd.

MyHeritage heeft ons niet gevraagd om de gegevens van onze gebruikers met hen te delen. Zij willen en kunnen onze gebruikers dus niet e-mailen of anderszins benaderen. Terzijde, we beschikken ook niet over gegevens van onze gebruikers omdat men zich niet voor Aldfaer hoeft te registreren.

Er is ook de nodige onrust over het auteursrecht op de gegevens. Het citaat dat Hans de Goede geeft is echter niet van toepassing op de gegevens die Aldfaer stuurt voor het matchingproces. Dat kan ook niet, want MyHeritage verwijdert deze gegevens immers na het matchingproces.

MyHeritage is een commercieel bedrijf. En net als elk ander commercieel bedrijf verdienen zij hun geld met de producten en diensten die ze verkopen. Daar is volgens mij niets mis mee. Ik was dan ook verbaasd dat in sommige reacties dit commercieel-zijn zo negatief benadrukt werd. Totdat ik het artikel van Yvette Hoitink las over de samenwerking met MyHeritage. In haar artikel legt Yvette uit waarom er met gemengde gevoelens op de samenwerking wordt gereageerd én ze legt uit waarom dit soort samenwerkingsvormen positief is. Yvette was zo vriendelijk het artikel in het Nederlands te vertalen. Zie: www.dutchgenealogy.nl/the-next-battlegro...herlands/#Nederlands


Met vriendelijke groet,

Anne van der Ploeg
Aldfaer-team
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jaap Medema
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

Re: Samenwerking

18 nov 2014 16:54
#2263
Geachte hr. van der Ploeg,
Driewerf bravo voor Uw stellingname.
Ik hoop van harte dat Aldfaer als zelfstandig bruikbaar tool blijft bestaan.
Ik wil anderen hun online speeltjes (gratis of niet) niet ontzeggen, maar
ik kan me niet voorstellen dat een dergelijke site (/dienst) aan mijn dataset iets nuttigs kan toevoegen.
Hoogachtend, Gijs Sandberg
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

Re: Samenwerking

18 nov 2014 18:12 - 19 nov 2014 13:27
#2264
op verzoek van Jaycee deze bijdrage verwijderd
Laatst bewerkt 19 nov 2014 13:27 door Webmaster.
Onderwerp is gesloten.
  • J.Visser

Re: Samenwerking

18 nov 2014 20:42
#2267
Commentaar van een gebruiker ( vanaf het begin )

Wat betreft punt drie: zowel in het persbericht als in het recente commentaar van Anne op het forum wordt niet gesproken dat je stamboom bij MH wordt geplaatst. Ook wordt niet gesproken dat een account bij MH nodig is of moet worden aangemaakt.

punt vier: op de tv was geen videoboodschap te zien maar een reclame spotje. Bij reclame mogen sommige dingen wat zwaar aangezet worden. Zo kwam recent in het NPO programma Verborgen Verleden een bekende Nederlander ter sprake waarbij een link werd gelegd tot Karel V
Ook op ons Forum komen vragen langs of het programma geschikt is om ...tig generaties te bergen
t/m Karel V. Wat dat betreft geen nieuws.
Onderwerp is gesloten.
  • Jo Saerens

Re: Samenwerking met My Heritage

19 nov 2014 21:50
#2271
LS.
Wat is de meerwaarde van de samenwerking met MyHeritage (behalve vermoedelijk financieel gewin langs géne zijde)?
Deze samenwerking loopt al 'n tijdje met het (eveneens) gratis Geni.com waarbij je wekelijks vanwege MyHeritage aanlokkelijke Smartmatches krijgt voorgeschoteld.
Alleen... wanneer je deze wilt gaan bekijken/matchen, kom je op een pagina van Heritage waar men je voorstelt 8 of 9 € per maand te betalen om verder te gaan en effectief tot 'n koppeling over te gaan.

Niét aan mij besteed: ik zoek mijn voorouders voor m'n plezier, en wil die gratis delen met anderen. Zo ook de voorouders van mensen die efkes de weg kwijt zijn en die ik gratis wil verderhelpen.

Maar om dààr nog nekeer voor te betalen... neen, dat vind ik niet kunnen!

Vriendelijke groet vanuit Klein-Brabant!
Jo Saerens.

ps: waarom geen samenwerking met GeneaNet?
Onderwerp is gesloten.
  • Brandon

Re: Samenwerking MyHeritage en Aldfaer

22 nov 2014 13:06 - 22 nov 2014 16:21
#2273
De inhoud van dit bericht is verwijderd vanwege misbruik door het plaatsen van reclame.

Webmaster
Laatst bewerkt 22 nov 2014 16:21 door Webmaster.
Onderwerp is gesloten.
  • Sophie

Re: Samenwerking MyHeritage en Aldfaer

27 nov 2014 15:30
#2317
Betekent deze samenwerking dat Aldfaer ook voor andere platformen beschikbaar zal komen (Mac OSX) ?
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena