Overzicht met specifieke personen

  • Alle Metzlar
  • Auteur

Re: Overzicht met specifieke personen

20 nov 2019 11:59
#31065
Klopt! Ik heb de post opgezocht, maar begreep uit de berichten dat dit XML bestand alleen de Aldfaer tags kleurt. Of mijn versie verder gaat zal ik moeten uitzoeken. In mijn versie heb ik de begin- en eindtags (bv. _WRITBEGI en _WRITEND) opgenomen met een aparte kleur die in- en uitklapbaar zijn. Bij de tags heb ik de _USER???? tags separaat opgenomen. Verder: commentaar, getallen, operators en delimiters.

De XML werkt ook voor de library bestanden (ASJL). Deze bevatten overigens vaak veel JavaScript en HTML code, waar ik nog niets mee heb gedaan en ik moet de ASJL bestanden nog verder doorzoeken voor operators en delimiters.

  • Alle Metzlar
  • Auteur

Re: Overzicht met specifieke personen

20 nov 2019 14:07
#31066
Ik heb geprobeerd het XML bestand te installeren. Aldfaer geeft aan dat versie 1.4 is geinstalleerd, maar om een of andere duistere reden kan ik het bestand nergens terugvinden. Ik heb het vermoeden dat het XML bestand is gemaakt voor de UDL 1.0 standaard. Zelf werk ik met Notepad++ versie 7.8.1 64-bits dat gebruik maakt van de UDL 2.0 standaard. De menukeuze "Syntaxes" heb ik daarom niet en in mijn geval moet ik gebruik maken van de menukeuze "Language" -> "Define your language ...". Voorzover ik weet, werd UDL 1.0 gebruikt tot versie 6.2.x.

Ik zal mijn XML bestand verder afmaken en het daarna uploaden met een kleine handleiding. Ik wil eerst de documentatie nog eens goed doornemen om er zeker van de te zijn dat ik niets heb overgeslagen.

Lees meer

Re: Overzicht met specifieke personen

20 nov 2019 15:55
#31072
Bent u wellicht vergeten te lezen wat er staat bij Notepad++ onder Versiebeheer Invoegtoepassingen?
Na het activeren van dit sjabloon wordt in de submap \notepad++\ van het (hoofd)pad het bestand "userDefineLang.xml" geplaatst die daarna door de gebruiker verplaatst moet worden naar C:\Users\<gebruikersnaam>\AppData\Roaming\Notepad++\
Mocht dit bestand al bestaan dan kan de inhoud of bij de reeds bestaande andere syntaxtaalcode ingevoegd worden of de bestaande syntax 'Aldfaer' vervangen.
Dat bestand is aangemaakt met Notepad++ v 7.8.1.

  • Alle Metzlar
  • Auteur

Re: Overzicht met specifieke personen

20 nov 2019 16:48
#31073
Ik heb het XML bestand inmiddels gevonden, gemaakt door Ron Jut met idd versie 7.8.1 en volgens UDL 2.1. Maar een menukeuze "Syntaxes" heb ik niet in Notepad++ v7.8.1! Ik moet het XML bestand importeren en kan dan wel de configuratie van het bestand inzien (Language -> Define your language ...), maar kan het niet voor (lib)sjablonen activeren. Ik heb daarom het XML bestand vergeleken met de mijne. Beide bestanden komen redelijk overeen, maar ik heb wel wat andere beslissingen genomen ten aanzien van keywords, operators en delimiters. Ik kan helaas niet zien wat het effect is van het XML bestand van Ron Jut.

Voorlopig zal ik niets uploaden, tenzij ik kans zie ook JavaScript en HTML te integreren.

Lees meer

Re: Overzicht met specifieke personen

20 nov 2019 18:43 - 20 nov 2019 18:46
#31074
Het ontwerp van Ron Jut heb ik gewijzigd naar de laatste inzichten voor Aldfaer en wijkt hier en daar af. Omdat het zijn idee was staat dat uiteraard vermeld.
Als u niet een menu-keuze "Syntaxes ziet' dan zult u uw versie eens moeten bezien.



Daarnaast, als u al een eigen user defined library heeft zult u wel de inhoud van de library voor Aldfaer moeten toevoegen aan uw eigen userDefineLang.xml anders zie je de syntax 'Aldfaer' niet verschijnen.

Uw werkwijze voor 'importeren' snap ik niet, nergens voor nodig.

Bijlagen:

Laatst bewerkt 20 nov 2019 18:46 door Han Kortekaas.

  • Alle Metzlar
  • Auteur

Re: Overzicht met specifieke personen

20 nov 2019 21:04 - 20 nov 2019 21:21
#31076
Ik beschik over de nieuwste 64-bit versie van Notepad++. Daarin komt de menu-keuze "Syntaxes" niet voor en ik heb werkelijk alle menu's stuk voor stuk bekeken, inclusief alle beschikbare handleidingen. Ik moest zowel Windows 10 als Notepad++ opnieuw opstarten voordat ik het Aldfaer bestand kon activeren in de menu-keuze Languages, nadat ik ik dat bestand had geimporteerd. Inmiddels ben ik er achter gekomen dat "Syntaxis" wordt gebruikt in de Nederlandstalige versie van Notepad++. Ik gebruik alleen de Engelstalige versie. "Syntaxis" is dan hetzelfde als "Language".

Het is mij inmiddels grotendeels gelukt mijn syntax highlighter geschikt te maken voor ASJ (sjablonen), ASJL (bibliotheek) en DAT (wizard) bestanden, zowel voor Aldfaer tags, als voor HTML, CSS en JavaScript code. Wat betreft HTML, CSS en JavaScript wordt syntax highlighting niet altijd even consequent weergegeven, omdat een aantal tags, eigenschappen e.d. eenzelfde naam hebben in HTML, CSS en/of JavaScript. Omdat dit aantal minimaal is, geeft dat m.i. geen overkomelijke problemen. Wel heb ik het afbreekstreepje als operator moeten verwijderen, omdat anders bepaalde CSS tags niet met de correcte syntax highlighting worden weergegeven.

Ik zou overigens iedereen willen adviseren om de naam van het XML bestand te wijzigen in de naam zoals die is aangegeven in het XML bestand bij <UserLang name="..." (voordat deze wordt geactiveerd), zeker als je met meerdere programmeertalen werkt in Notepad++, en een "userDefineLang.xml" wordt dan, als je niet oplet, al snel overschreven, met alle gevolgen van dien.
Laatst bewerkt 20 nov 2019 21:21 door Alle Metzlar.

Gemaakt door Kunena