Oud type kwartierstaat gebruiken

• Walter
  • Auteur
Lees meer

Oud type kwartierstaat gebruiken

13 apr 2020 01:14
Goedendag,

Heel in het begin van mij Aldfaer gebruik (dat zal nog rond versie 2 a 3 zijn geweest), kreeg je bij een grafische kwartierstaat van een heel grote stamboom een ondoenlijk gepriegel op het scherm van superkleine vakjes.
Later is dit vervangen door een leesbare hoeveelheid en daarachter pijltjes om naar een volgende hoeveelheid te gaan, waardoor het tenminste goed leesbaar bleef.

Echter gebruikte ik die onleesbare versie, om in de strategie die ik volg van "hoe ga ik terugwerken in de voorvaderen" te zien waar de boom nog scheef zat en verder onderzoek nodig was. Die strategie heb ik mezelf opgelegd om goed gestructureerd te zoeken, want anders weet ik al snel niet meer waar ik mee bezig ben.
Hoe ik dan zoek is: eerst in de mannelijke lijn omhoog, dan vanaf de eerste generatie (ouders dus) aan de vrouwelijke kant weer de mannelijke lijn omhoog, enz. tot ik geen mannelijke lijnen meer over heb. Dan proberen overal de vrouwelijke kanten bij te vinden.

Als je dit grafisch ziet, zie je dus de boom niet-symmetrisch staan, daar waar de vrouwelijke takken nog onvoldoende gevolgd zijn. Zo probeer ik dan de bovenliggende kwartierstaat weer zo symmetrisch (recht) mogelijk te trekken i.p.v. scheef hellend naar de mannelijke kant.
Hierbij kwam het goed van pas, om vanaf een proband de kwartierstaat in z'n geheel tot zover mogelijk terug in één klap op het scherm te hebben. Dan zie je die symmetrie al dan niet erin zitten en weet je waar er nog hiaten zijn.

Nu de hamvraag: kan ik die oude onduidelijke grafische kwartierstaat alsnog in v8.1 genereren?
Deels lukte het me, door in de instellingen het aantal generaties van default 5 te verhogen (overigens kan ik dan een getal invoeren wat hoger ligt dan wat het genereren me uiteindelijk toestaat... zou dit niet eigenlijk afgevangen moeten worden in het settings window dan??). Echter dan bleef ik nog met 2 dingen zitten:
1) het maximum van 12 was onvoldoende. Ik bleef nog ergens pijltjes houden voor oudere generaties.
2) het resultaat is niet binnen 1 scherm te brengen om het overzicht in één klap te hebben, waardoor het alsnog niet werkt.

Ik ben benieuwd!

Groeten,
Walter.

Lees meer

Re: Oud type kwartierstaat gebruiken

13 apr 2020 07:53
Walter;
Als gedacht aan de Familiecirkel ?

Lees meer

13 apr 2020 09:12
Je kan met de huidige standaard grafische rapporten ook meer dan 5 generaties in 1 keer op het scherm tonen. Dat kan door bij de Instellingen->Rapporten->Grafisch onder Kwartierstaat bij Generaties per pagina een hoger getal dan 5 in te vullen. Stel bijvoorbeeld dat uw kwartierstaat uit 20 generaties bestaat, dan krijg je de gehele kwartierstaat op 1 scherm te zien door 20 of meer in te vullen bij Generaties per pagina. Zorg er wel voor dat bij zo een hoog getal ook het vakje 'Alleen geregistreerde voorouders' is aangevinkt, want anders lukt het niet.

Lees meer

13 apr 2020 11:03
Walter schreef : ... om ... te zien waar de boom nog scheef zat en verder onderzoek nodig was....

Hiervoor kun je het beste draaien:
Bonus rapport > Overzichten > Stamreeks.
Privacy-Filter: Nee
En dan kiezen voor: Rapport > Kwartierstaat eindigt bij persoon
2e keus: alle vinkjes leeg maken
[OK]
Stoppen bij 0 (alles)
[OK]

Hiermee krijg je een lijst waar je mee verder kunt...

• Walter
  • Auteur
Lees meer

14 apr 2020 21:41
Ruud de Ruiter schreef : Als gedacht aan de Familiecirkel ?

Hallo Ruud,

Die had ik nog niet gezien, dus nu wel gemaakt want dit ziet er zeker interessant uit.
Als het meest ver terugga boven de proband dan zijn er (inclusief proband) 13 generaties. Bij het genereren van de cirkel heb ik ervoor gekozen de instellingen eerst tussentijds te wijzigen, waarbij ik de default 5 bij "Begrenzing aantal generaties" op 0 heb gezet want "0 = geen", dan krijg ik net zo'n cirkel als u... met "slechts" 9 generaties. Dat komt wel weer overeen (toeval of niet) met de diepte van de patrilineaire stamreeks, maar ik zou er dus eigenlijk nog 4 generatie cirkels bij verwachten.
Enig idee wat hier mis gaat?

Groeten,
Walter.

Lees meer

14 apr 2020 22:01
Walter,
ik ben Ruud niet maar lees de help van het rapport - eerste optie in de dialoog voor instellingen - tabel instellingen.

• Walter
  • Auteur
Lees meer

14 apr 2020 22:21
Antoon schreef : Dat kan door bij de Instellingen->Rapporten->Grafisch onder Kwartierstaat bij Generaties per pagina een hoger getal dan 5 in te vullen. Stel bijvoorbeeld dat uw kwartierstaat uit 20 generaties bestaat, dan krijg je de gehele kwartierstaat op 1 scherm te zien door 20 of meer in te vullen bij Generaties per pagina. Zorg er wel voor dat bij zo een hoog getal ook het vakje 'Alleen geregistreerde voorouders' is aangevinkt, want anders lukt het niet.

Hallo Antoon,

Ah, kijk... inderdaad lukte het bij mij niet, totdat ik "Alleen geregistreerde voorouders" aanvinkte zoals u schrijft. Zonder aanvinken volgt er een foutmelding bij het genereren dat het dan maar tot 12 kan. En eigenlijk had ik het vinkje zelf moeten bedenken aan te zetten, want in de foutmelding staat ook "Kies voor een rapport met alleen geregistreerde voorouders of verlaag het ingestelde aantal generaties per pagina."
Los van mijn niet goed genoeg lezen, had ik dit vinkje ook niet aangezet omdat ik me niet wilde beperken en ik niet wist wat wel/niet geregistreerde voorouders inhoudt. Wat ik ermee zou missen. Maar wat testjes met het vinkje aan/uit tot max 9 generaties waar namelijk hiaten in de stamboom zitten, lieten zien dat dit juist is wat ik nodig heb. Niet-geregistreerd is dus niets-ingevuld.

Met deze optie aangevinkt, kan ik 2 dingen goed zien met de grafische kwartierstaat:
1) Over de gehele stamboom: waar zitten de kale stukken die ik dus graag nog verder zou willen invullen.
2) Lokaal: waar zitten er twee gelijke kleuren naast elkaar, dus waar ontbreekt er in mijn werkmethode nog de vrouwelijke tak. (Tegenwoordig zou dit trouwens lastiger zijn, aangezien er nu ook gelijk geslachtsrelaties zijn.)

Met Ctrl-scrollwiel kan ik alles precies nog in beeld zoomen, ik vermoed dat dit binnenkort ophoudt als er nog wat bij komt want bijv. met ook ongeregistreerde voorouders erbij lukt dit niet. Dan is het te groot en er is geen auto-fit.
Maar voorlopig lijk ik hiermee vooruit te kunnen!

Groeten,
Walter.

• Walter
  • Auteur
Lees meer

14 apr 2020 22:35
JayCee schreef : Walter,
ik ben Ruud niet maar lees de help van het rapport - eerste optie in de dialoog voor instellingen - tabel instellingen.

Bedankt JayCee, dat level van de help had ik nog niet aangetroffen.
Daar nu via deze aanwijzing gevonden: "Als het maximaal aantal generaties (momenteel 9) ...". Helaas dus, deze op zich leuk uitziende presentatie kan ik dus niet gebruiken, tenzij dit getal ooit vergroot zou worden c.q. onbeperkt met schaling.

Een andere mooie optie in deze zou evt. zijn als het ook hier mogelijk was om aan te geven dat alleen geregistreerde voorouders getoond moeten worden, en de overige vierkantjes weggelaten dus. Geen idee hoe moeilijk zo'n rapportage is hoor om te schrijven, dit is gewoon een idee van een naïeve leek. :-)

Lees meer

14 apr 2020 22:36
Walter,
Helaas de cirkel gaat niet verder als effectief 9 generaties

• Walter
  • Auteur
Lees meer

14 apr 2020 22:42
Carel Plantagie schreef : Hiervoor kun je het beste draaien:
<recept>
Hiermee krijg je een lijst waar je mee verder kunt...

Hallo Carel,

Wow, zóveel rapporten, zóveel opties... hier was ik niet zomaar op gekomen!
Bedankt, want dit is ook een handige lijst om erbij te hebben, als "eindpuntenlijst" in de kwartierstaat. De grafische kwartierstaat geeft in de aangegeven werkmethode die ik volg aan waar de blind-spots zitten en dan met deze lijst is er een mooi overzicht naast om te werken. Handig!

Groeten,
Walter.

Gemaakt door Kunena