Eigenwijs gedrag Aldfaer locatie sjablonen op netwerk drive

Lees meer

Eigenwijs gedrag Aldfaer locatie sjablonen op netwerk drive

01 apr 2024 10:49
Na de ontdekking dat foto's eenvoudig in de Aldfaer rapporten getoond kunnen worden druk ben ik doende met het aanpassen van mijn familie data.

Op diverse Peecees en/of Schootcomputers maak ik gebruik van het Familie.aldf bestand dat op een netwerk drive staat.
Deze worden middels de UNC naam (\\servernaam\stambomen\naamdatabase.aldf) geopend in Aldfaer. v 10.1

Nu verwachte ik dat de rapporten map en dergelijke ook op deze wijze centraal geplaatst en geopend konden worden.
Maar hier vertoont Aldfaer eigenwijs gedrag. Na het wijzigen van de bestand locatie in het instellingen menu en opnieuw opstarten staat er weer de c:\adfaer\ enz. locatie.

Ok, dan sla ik een profiel op en als ik dat kies na de herstart zijn de door mij gewenste locaties weer actief. Niet dus.
Geprobeerd met een stationsletter toewijzing zoals M:\ of G:\ maar ook daar faalt het.

En daar gaat e.e.a. mijn begrip te boven.
Is er een speciale reden om de locatie van de rapporten te kunnen wijzigen maar na iedere herstart de C:\Aldfaer\enz weer als standaard aan te duiden?
Wat is het nut om een profiel aan te kunnen maken en te kiezen als dit profiel iedere keer aangepast wordt.

Da er geen Multiuser versie van Aldfaer is, waarbij rekening gehouden moet worden met Locken van records en dergelijke, begrijp ik. Maar de mogelijkheid van een andere sjabloon map of profiel in te kunnen stellen en de instellingen na een herstart kwijt te zijn ontgaat mij.

Lees meer

Re: Eigenwijs gedrag Aldfaer locatie sjablonen op netwerk drive

01 apr 2024 11:34 - 01 apr 2024 11:42
De plaats van het Materiaal geeft u aan in Menu > Stamboom > Eigenschappen

De plaats van de rapportenmap ? Wat bedoelt u daarmee  ? De plaatst waar de resultaten naar toe gaan of de plaats waar de sjablonen staan ?
Laatst bewerkt 01 apr 2024 11:42 door Ruud de Ruiter. Reden: plaats rapporten

Lees meer

01 apr 2024 12:02
In het relaas komt denk ik naar voren dat de installatiemap van Aldfaer (dus alles wat het programma aldfaer.exe betreft op C:\Aldfaer) ook in het netwerk opgenomen is, dus niet alleen de standaard C:\Users\naam\Documents\Aldfaer en dat de stamboom vanuit de diverse aangehangen apparaten in het netwerk geopend worden. 

Lees meer

01 apr 2024 15:36 - 01 apr 2024 15:42
Arie
Misschien helpt onderstaand plaatje

Ik werk vanaf een externe schijf T:
In de map T:\Aldfaer_Prog staan dus de standaard sjablonen en niet “ergens anders”
In de map T:\Aldfaer_Data staan de verwijzingen naar Rapportuitvoer en Invoegtoepassingen
Het stamboom bestand staat in T:\Aldfaer_Data\Stambomen
Het materiaal staat in T:\Aldfaer_Data\Materiaal

Mijn vraag is dus of uw netwerk keuzes gelijksoortig zijn
Laatst bewerkt 01 apr 2024 15:42 door Ruud de Ruiter.

Lees meer

02 apr 2024 10:38 - 02 apr 2024 10:43
Een afbeelding waar Aldfaer bij mij eigenwijs gedrag vertoont.
Het lukt mij niet om in het gemarkeerde deel een locatie op te geven die na een herstart van Aldfaer daarop blijft staan.
Er staat na het opnieuw openen van Aldfaer en dan keuze > extra > instellingen wederom c:\aldaer\......

De vraag of mijn netwerk keuzes gelijkwaardig zijn heb ik in de topicstart al aangegeven.
Beide mogelijke methodes geprobeerd, te weten, een drive letter toekennen zoals de T: drive in de afbeelding van Ruud maar ook een omschrijving als \\servernaam\genealogie met de UniversalNameConvention (UNC) netwerknaam.

Het bevreemd mij dat "Standaard mappen", zelfs met unc, wel bewaard wordt maar "Standaard tekst rapporten" en "Standaard grafische rapporten" niet.
Het lijkt mij ook geen (windows) rechten kwestie te zijn omdat één pc een "admin" user met uitgebreide rechten actief is en op een andere pc een meer standaard gebruiker waaraan de rechten toegekend zijn.
Ook met "opslaan als" en dan een profiel en herladen lukt het niet.

Laatst bewerkt 02 apr 2024 10:43 door Arie Moret.

Lees meer

02 apr 2024 16:08
Probeer Aldfaer te installeren op uw netwerk, dus in zijn geheel en niet een deel van de installatiemap!

Na de start van Aldfaer moet u alleen weer de stamboom via 'Open' openen waarna Aldfaer die locatie onthoudt bij afsluiten. Ook de eigen locaties voor rapportuitvoer en eigen sjablonen moet gecontroleerd/gecorrigeerd worden.

Lees meer

02 apr 2024 19:45
Ik zal een verse installatie gaan proberen op een laptop waarop Aldfaer nog nooit geïnstalleerd is geweest.
De 2 systemen waar ik op dit moment veel gebruik van maak zijn al "oudere" installaties, versie 6 of zoiets en daarna geupdate of nieuwere versies geïnstalleerd.
Niet meer in actieve herinnering of dit voor beide systemen geldt.

Het is voor mij ook mogelijk om Aldfaer op een Windows Remote Desktop Server te installeren en dan met een RDP cliënt Aldfaer gebruiken. Dat is gelijkwaardig aan een stand-alone installatie maar ik vind de werkwijze met netwerk mappen prettiger. Gelet op de toekomst als mijn Windows2016 server eruit gaat en vervangen wordt door een NAS of zo.

Gemaakt door Kunena