lange wachtijden

Lees meer

lange wachtijden

18 jan 2025 13:08
Hallo allemaal
Ik heb een probleem. Mijn stamboom telt nu meer dan 510000 personen. Dat is het probleem nou net niet. Maar als je een voorouder vanaf 1450 helemaal wilt uitwerken tot heden toe. Dat wil zeggen alle nazaten die die ene voorouder allemaal meeneemt. In tussen neemt de takt vanaf 1450 ca 180000 personen mee. Ik heb de stamvader als referentie persoon rode kleur gegeven, de nazaten hebben een andere kleur, bij mij paars. Nu komt het. Als je in het linker boven venster, hetzij datum of een plaats wilt invoeren. Moet ik bij elke verandering ca 20 seconden wachten voordat het is toegevoegd en dat ik weer verder kan. Dat is zeer vervelend. Bij het invoeren van een nieuw persoon is het geen enkele probleem. Pas als je het kind wilt toevoegen, moet ik ook zolang wachten. Het schiet niet erg op. Ook als ik een partner wil toevoegen is ook het zelfde probleem lang wachten. Pas als ik de partner ervoor heb en die niet afstamt van de voorouder die ik uitwerk, werkt aldfaer normaal. Dus invoeren gaat snel. Mijn computer is een i7 met 64 gb aan geheugen. Daar kan het niet aan liggen, verder heb ik bij instellingen alles uit gevinkt, Dat scheelt een klein beetje. Aldfaer heb ik helemaal opgeschoond, ook dat helpt niet.
nu is mijn vraag: zijn er nog mogelijkheden in aldfaer zodat bij elke invoering die ik dan doe, dat aldfaer het niet elke keer gaat bijwerken. Want dat vertraagt enorm. Zodat bij het invoeren het weer normaal gaat.

Lees meer

Re: lange wachtijden

18 jan 2025 14:28 - 18 jan 2025 14:30
Eddy

64 Gb, ik neem aan dat dit RAM geheugen betreft, maar
1) onder welke Windows versie wordt Aldfaer gebruikt
2) wat is de vrije ruimte van de harde schijf
3) als 64 Gb de harde schijf is dan is die als "vol* te zien

510'000 personen is best veel. Hoeveel groepen betreft dat?
Vergeet niet dat iedere wijziging en/of toevoeging van een enkel gegevens ook alle groepen opnieuw verwerkt moeten worden. Indien mogelijk, maak eens een kopie van het bestand. Open dat en verwijder daarin alle groepen. Wat doet dit kwa snelheid van verwerking van een nieuw ingevoerd gegeven?

Als dat een aanmerkelijk verschil geeft kan een vermindering van het aantal groepen een oplossing zijn.

Ruud de Ruiter
Laatst bewerkt 18 jan 2025 14:30 door Ruud de Ruiter. Reden: vol

Lees meer

18 jan 2025 14:51
bij iedere invoering worden ook alle openstaande vensters bijgewerkt; dat kan een vertragende factor zijn.
Het kan ook schelen of het zoekvenster van de Personenlijst gekoppeld is aan het hoofdvenster. Zie Extra > Instellingen > Vensters > Hoofdvenster 'Personenlijst zichtbaar' uitvinken

Lees meer

18 jan 2025 15:41
welke versie van Aldfaer gebruikt u?

Lees meer

18 jan 2025 16:55
Hallo Ruud

Windows 10, en de harde schijf ruimte is nog 724Gb dat moet zat voldoende zijn. En de aantal groepen betreft maar 1

Lees meer

18 jan 2025 16:56
De allernieuwste versie, 11.1

Lees meer

18 jan 2025 17:01 - 18 jan 2025 17:20
Hallo Han, ik heb maar 1 venster open, als ik een onderhoudslijst erbij aan zet, duurt het een keer zolang.
Bij het hoofdvenster heb ik de personenlijst zichtbaar en kopteksten - uit staan, als ik de personenlijst erbij aan zet, gaat hij er ook veel langer over doen. Misschien weet u nog een optie, want u heeft het programma in beheer. Ik heb nu zelf geen idee meer.

Laatst bewerkt 18 jan 2025 17:20 door Eddy.

Lees meer

18 jan 2025 17:45
Eddy,

Op welke waarde staat de maximum verwantschapsgraad in Stamboom -> Eigenschappen?

Als je de referentiepersoon opheft, gaat het dan bij iedereen wel sneller?

Paul

Lees meer

18 jan 2025 21:16
Dat was een goeie, die stond bij mij op 64 ste graad. Ik heb hem terug gezet naar 1. Nu is gaat het stukken sneller, wachttijd per keer is nu ca 1 a 2 sec.
Referentie persoon opheffen, dat kan dat ie dan ook sneller wordt, maar dat is niet de bedoeling, want ik moet de gekleurde personen zien, wie er van af stamt. Heb ik ook nog niet uitgeprobeerd, trouwens. Maar dit gaat snel genoeg. Want ik wist het niet meer, en helemaal niet gedacht aan de verwantschap graad.
In ieder geval bedankt voor de tip.

Groet Eddy

Gemaakt door Kunena