- Bedankjes 0
stamreeks door laten lopen indien sprake is van een buitenechtelijk kind
- Henk Paauwe
- Auteur
Lees minder
Lees meer
stamreeks door laten lopen indien sprake is van een buitenechtelijk kind
13 feb 2026 20:06
Goedenavond,
Graag zou ik een stamreeks-rapport maken van een persoon met een stuk of tien voorouder-generaties. In de generatie van de grootvader stokt echter de reeks, want grootvader is als buitenechtelijk kind geboren (en verder nooit erkend of gewettigd door een vader). Bestaat er dan een mogelijkheid om de stamreeks toch door te laten lopen over de (ongehuwde) overgrootmoeder -> haar vader -> zijn vader -> etc. etc. zodanig dat alle voorouder-generaties in het stamreeks-rapport komen te staan?
Of is het beter om in dit specifieke geval te kiezen voor een ander type rapport? Zo ja, welke rapport is dan het advies?
Bij voorbaat dank.
Graag zou ik een stamreeks-rapport maken van een persoon met een stuk of tien voorouder-generaties. In de generatie van de grootvader stokt echter de reeks, want grootvader is als buitenechtelijk kind geboren (en verder nooit erkend of gewettigd door een vader). Bestaat er dan een mogelijkheid om de stamreeks toch door te laten lopen over de (ongehuwde) overgrootmoeder -> haar vader -> zijn vader -> etc. etc. zodanig dat alle voorouder-generaties in het stamreeks-rapport komen te staan?
Of is het beter om in dit specifieke geval te kiezen voor een ander type rapport? Zo ja, welke rapport is dan het advies?
Bij voorbaat dank.
- JayCee
-
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 1069
Re: stamreeks door laten lopen indien sprake is van een buitenechtelijk kind
13 feb 2026 22:23 - 13 feb 2026 22:27
Een stamreeks is een tekst- of grafisch overzicht van de voorouders in rechte mannelijke lijn van de persoon in het hoofdvenster. Eigenlijk stopt de stamreeks bij de onbekende vader. Om het rapport toch weer te geven kan je dit omzeilen door de onbekende vader de naam N.N. (de latijnse afkorting voor 'ik ken de naam niet') en voornaam N. te geven. Genealogisch gezien is de reeks natuurlijk niet correct, tenzij......
Laatst bewerkt 13 feb 2026 22:27 door JayCee.
- Ruud de Ruiter
-
- Afwezig
14 feb 2026 09:08
Je kan ook overwegen de buitenechtelijke vader een onbekende relatie toe te kennen en details onder Feit > Overig > Relatie > Notitie te vermelden
- Henk Paauwe
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
14 feb 2026 12:59
Dank voor uw antwoorden, maar (zoals zo vaak) is er al een oplossing voor mijn probleem beschikbaar door het rapport "Naamreeks" te selecteren in plaats van het rapport "Stamreeks". En wellicht was mijn vraag ook onvoldoende duidelijk geformuleerd. Wat ik wilde was, dat de normale (=patrilineaire) stamreeks in één generatie even overgaat in een matrilineaire reeks en vervolgens weer verder gaat als normale stamreeks.
Het rapport "Naamreeks" doet dat, dus er is al in voorzien.
Nogmaals, hartelijk dank voor uw reacties.
Het rapport "Naamreeks" doet dat, dus er is al in voorzien.
Nogmaals, hartelijk dank voor uw reacties.