Deel van personen in Personenlijst opent niet en Aldfaer loopt vast.

• Lionel
  • Auteur
Lees meer

Deel van personen in Personenlijst opent niet en Aldfaer loopt vast.

25 jul 2018 12:14
Beste,
Ik werk al een tiental jaren met Aldfaer op Windows zonder problemen. Ook na upgrade naar hogere versies verliep dit meestal goed. Mijn huidige versies zijn nu Win 10 v.1803 en Aldfaer v.7.0 met rapportversie 7.0.0.5. Vorige zondag gaf ik mijn laatste gegevens in en sloot het programma af zoals gewoonlijk.

Eergisteren opende ik Aldfaer zonder problemen en wilde gegevens wijzigen van een lang geleden ingegeven persoon en benaderde hem via de personenlijst. Dat lukte echter niet en kreeg een kader (zie fig 1). Bij het wegklikken en een nieuwe poging liep Aldfaer vast. (zie fig 2). Wegklikken van dit kader gaf een nieuw kader waarin werd meegedeeld dat ik moest wachten ofwel afsluiten. Wachten duurde eindeloos en dan sloot ik Aldfaer af. Meerder keren opnieuw voerde ik dezelfde werkwijze uit. Telkens met hetzelfde resultaat. Ik stelde wel vast dat als ik onmiddellijk na opstarten de gegevens van niet zo lang ingevoerde personen benaderde via personenlijst deze wel openden op het scherm. Van zodra ik echter ouder ingevoerde wilde openen liep Alfdaer weer vast.

In een poging om dit probleem op te heffen vinkte ik in instellingen/online diensten het vakje ‘gebruik online diensten’ aan. Dit had nog grotere gevolgen. Aldfaer opende maar ik kreeg onmiddellijk een vakje waarin gemeld werd dat ik geen toegang kreeg omdat My Heritage voor mij niet toegankelijk was.

In een nieuwe poging om dit nog grotere probleem op te lossen gaf ik mijn Aldfaer-mappen een nieuwe naam (X toegevoegd) en installeerde ik Aldfaer opnieuw. De bestanden Stambomen en Veiligheidskopieën kopieerde ik naar de nieuwe Aldfaer-mappen. Ik kon opnieuw het programma openen maar sommige personen benaderen via de personenlijst leverde weer hetzelfde resultaat op als in de tweede alinea.