Deel van personen in Personenlijst opent niet en Aldfaer loopt vast.

• Lionel
  • Auteur
Lees meer

Deel van personen in Personenlijst opent niet en Aldfaer loopt vast.

25 jul 2018 12:14
Beste,
Ik werk al een tiental jaren met Aldfaer op Windows zonder problemen. Ook na upgrade naar hogere versies verliep dit meestal goed. Mijn huidige versies zijn nu Win 10 v.1803 en Aldfaer v.7.0 met rapportversie 7.0.0.5. Vorige zondag gaf ik mijn laatste gegevens in en sloot het programma af zoals gewoonlijk.

Eergisteren opende ik Aldfaer zonder problemen en wilde gegevens wijzigen van een lang geleden ingegeven persoon en benaderde hem via de personenlijst. Dat lukte echter niet en kreeg een kader (zie fig 1). Bij het wegklikken en een nieuwe poging liep Aldfaer vast. (zie fig 2). Wegklikken van dit kader gaf een nieuw kader waarin werd meegedeeld dat ik moest wachten ofwel afsluiten. Wachten duurde eindeloos en dan sloot ik Aldfaer af. Meerder keren opnieuw voerde ik dezelfde werkwijze uit. Telkens met hetzelfde resultaat. Ik stelde wel vast dat als ik onmiddellijk na opstarten de gegevens van niet zo lang ingevoerde personen benaderde via personenlijst deze wel openden op het scherm. Van zodra ik echter ouder ingevoerde wilde openen liep Alfdaer weer vast.

In een poging om dit probleem op te heffen vinkte ik in instellingen/online diensten het vakje ‘gebruik online diensten’ aan. Dit had nog grotere gevolgen. Aldfaer opende maar ik kreeg onmiddellijk een vakje waarin gemeld werd dat ik geen toegang kreeg omdat My Heritage voor mij niet toegankelijk was.

In een nieuwe poging om dit nog grotere probleem op te lossen gaf ik mijn Aldfaer-mappen een nieuwe naam (X toegevoegd) en installeerde ik Aldfaer opnieuw. De bestanden Stambomen en Veiligheidskopieën kopieerde ik naar de nieuwe Aldfaer-mappen. Ik kon opnieuw het programma openen maar sommige personen benaderen via de personenlijst leverde weer hetzelfde resultaat op als in de tweede alinea.

Misschien moet ik er nog aan toevoegen dat ik nooit bij My Heritage een inlogprofiel heb gehad. Een hele tijd geleden was het vakje Online diensten echter wel aangekruist en werden het aantal matches aangegeven. Wanneer en om welke reden ik het heb afgevinkt weet ik niet meer maar het is zeker al een hele tijd geleden.

Hopelijk kan je mijn probleem oplossen.

Bijlagen:

Lees meer

Re: Deel van personen in Personenlijst opent niet en Aldfaer loopt vast.

25 jul 2018 12:38 - 25 jul 2018 12:38
Ik vermoed dat bij de conversie een fout is ontstaan; dat u daarna met Myheritage een vinkje heeft gezet cumuleerde de reeds bestaande fout.
Mijn advies zou zijn om de conversie overnieuw uit te voeren en daarna eerst Stamboom bestandscontrole en -reparatie te doen.
Dus start Aldfaer en onder Bestand _> Open surft u naar een bestandje van type *.alx (windowvenster type daarop zetten) "naam van bestand - voor conversie7.alx" en dat opent u waarna de conversie overnieuw begint.
Laatst bewerkt 25 jul 2018 12:38 door Han Kortekaas.

• Lionel
  • Auteur
Lees meer

25 jul 2018 14:11 - 25 jul 2018 14:19
Ik heb het bestand 'Familie Vermeulen-Rigole - voor conversie vs 7.alx' van 11/6/2018 geopend wat normaal gebeurde maar het resultaat blijft gelijk. Ik krijg het kader 'Kan bestand My Heritage Match niet openen' opnieuw als ik in "Personenlijst" een ouder gegeven wil benarderen.
Laatst bewerkt 25 jul 2018 14:19 door Lionel.

Lees meer

25 jul 2018 14:23
Gebruikt u OneDrive of e.o.a. synchronisatie backup? Zo ja, deze tekst uit een vorig bericht:
"Het heeft met synchronisatie te maken tijdens het afsluiten van Aldfaer. Als OneDrive het bestand 'te pakken' heeft op moment dat Aldfaer afsluit, dan ben je of het bestand kwijt dan wel is er ergens iets corrupt. Dus beslist niet in OneDrive, of welke Cloud /automatische back-up dan ook.
Wat wel kan is de map Materiaal en de Veiligheidskopien in OneDrive zetten. "
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Lionel

• Lionel
  • Auteur
Lees meer

25 jul 2018 14:38
Tot voor de herinstallatie stond de map Aldfaer met de bestanden Stambomen en Veiligheidskopieën in OneDrive. Sedert de herinstallatie niet meer en werden de bestanden uit OneDrive gekopiëerd naar de nieuwe map onder Mijn Documenten/Aldfaer.

Lees meer

25 jul 2018 16:18 - 25 jul 2018 16:18
Dus de fout is in de OneDrive periode ontstaan. Probeert u eens een voorgaande veiligheidskopie voor de datum van de conversie en dan iedere keer terug totdat u een correcte VK heeft.
Laatst bewerkt 25 jul 2018 16:18 door Han Kortekaas.

• Lionel
  • Auteur
Lees meer

25 jul 2018 17:59
Het herstellen is gelukt met het openen van een veiligheidskopie van voor de conversie naar v 7.
Van harte bedankt.

Lees meer

26 jul 2018 11:39
Lionel,
Toch noch een opmerking. U gebruikt Aldfaer al een tiental jaren en draait nu onder Windows 10.
Als dat één en dezelfde PC is, kan het zijn dat het programma Aldfaer nog in Program files staat.
Controleer dat en als dat het geval is, versleep de map Aldfaer naar C:\ en pas de eventuele snelkoppeling aan

• Lionel
  • Auteur
Lees meer

26 jul 2018 11:58
Bedankt. Aldfaer staat onder C.
Toch nog een vraag. De gegevens die ik invoerde na de datum van de veiligheidscopie die ik gebruikte zijn verdwenen en moet ik opnieuw invoeren. Is daar een oplossing voor?

Lees meer

26 jul 2018 12:32 - 26 jul 2018 12:35
Uit uw berichten kan ik afleiden dat u het bestand van na de laatste toevoegingen wel kan openen maar niet de personenlijst. Als dat zo is, kunt trachten een groep aan te amken met criteria Persoon > Invoerdatum > ... Vervolgens van deze groep een gedcom exporteren en daarna invoeren in uw huidig bestand. Beveilg vooreerst uw huidig bestand.
Mogelijk heeft een andere lezer een betere oplossing.
Laatst bewerkt 26 jul 2018 12:35 door JayCee.

Lees meer

26 jul 2018 19:05 - 26 jul 2018 19:05
Lionel,
Helaas, volgens mij kunnen alleen je vingers dat oplossen, tenzij, nu alles "uit de cloud is" en het volgende werkt:
a) verwijder de Aldfaer 7.0 installatie
b) Haal bij www.aldfaer.net versie 6.2 op en installeer die en weiger een eventuele update naar 7.0
c) Open het bestand - voor conversie7.alx. Vergeet niet dit een normale korte naam te geven, anders als nu en zonder de "conversie toevoeging"
d) controleer het bestand en kijk of je nu nog het probleem hebt.
Als dat nu o.k is herstart Aldfaer en doe de update.
Je krijgt een nieuw "bestand voor conversie" wat anders is als de vorige en dit wordt geconverteerd naar versie 7.0
Kijk nu of je nog het probleem hebt.
Succes.
Laatst bewerkt 26 jul 2018 19:05 door Ruud de Ruiter.

• Lionel
  • Auteur
Lees meer

26 jul 2018 21:04
Allen bedankt. Mijn vingers zijn ondanks de hitte al in gang geschoten.

Gemaakt door Kunena