Zekerheid / Waarschijnlijkheid / Betrouwbaarheid, van een persoon in de stamboom

• Tineke Kosmis
  • Tineke Kosmis's Profielfoto Onderwerp Auteur
Meer
09 mei 2022 10:18 #45083 door Tineke Kosmis
In Aldfaer kun je bij kinderen en ouders vastleggen hoe zeker je bent van een bepaalde koppeling.
Maar ik ben op zoek naar 1 veld, waarmee je de zekerheid of betrouwbaarheid van een bepaalde persoon in je stamboom kunt vastleggen.

Wel of geen materiaal zegt ook niets, want je kunt wel een plaatje van bv een plaats bij een persoon hebben, maar dat zegt niets over hoe betrouwbaar die persoon in je stamboom is.

Het lijkt me dat verder terug in je stamboom een persoon een bepaalde betrouwbaarheid heeft, als je ergens op een bron de naam van die persoon bent tegengekomen (inclusief eventuele overige info) en aan de hand daarvan die persoon in de stamboom is ingevoerd.
Voorbeeld: op een woonkaart staat een kind dat nog niet in de stamboom voorkwam, die kun je dan met een bepaalde zekerheid toevoegen aan de betreffende ouders lijkt me. Ook al heb je (nog) geen bron van bv de doop of de geboorte zelf.

Bij een stamboom is het immers van belang dat je zo betrouwbaar mogelijk bent. Dat veld zou dan ook in bv een personenlijst als APARTE kolom moeten staan, zodat je daarop kunt sorteren en snel kunt zien welke personen nader onderzoek behoeven.

Ik zou bij de "Diversen" een eigen code kunnen maken, maar die is dan onderdeel van de code kolom en daar kan niet apart gesorteerd worden op 1 van die letters van die kolom.

Een eigen code (zoals die boven de naam vd persoon op het hoofdscherm staat) werkt ook niet, want ik kan wel daarop sorteren, maar dan is dat weer onderdeel van mogelijke andere codes die ik ook daarin heb staan.

Dit zekerheids veld of betrouwbaarheids veld zou dan een percentage moeten bevatten. 100% zeker ben je bv van jezelf en je directe familie, ook al zou je daar geen bronnen van hebben.
Vind je een geboortedocument dan kan het kind een zekerheid van 100% krijgen.
In het geval van de woonkaart zou je het kind een zekerheid van bv 80% of zo kunnen geven.
Je zou bv als voorbeeld van gebruik van het veld, een lijstje mogelijkheden in de help op kunnen nemen van percentages bij bepaalde bron.
Omdat vroeger de naam vaak anders geschreven werd vanwege de klank, zou je een bepaald percentage kunnen aftrekken als de naam afwijkt van die in je stamboom.
Zoiets.

Misschien heeft iemand anders hierover ook ideetjes?

Zou dit veld een toevoeging aan Aldfaer kunnen zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
09 mei 2022 12:29 #45084 door JayCee
Het gebruik van groepen kan u hierbij helpen. Open het groepenvenster en druk op toets F1 om alle details hieromtrent te lezen.

Meer
09 mei 2022 15:00 - 09 mei 2022 15:00 #45086 door Ruud de Ruiter
Laatst bewerkt 09 mei 2022 15:00 door Ruud de Ruiter.

Meer
09 mei 2022 16:14 #45089 door Evert
Beste Tineke,

Op zich een boeiend idee.

Je geeft ook iets aan over een eigen veld bij Diversen. Volgens mij zou dat, indien consequent ingevuld, prima kunnen werken.
Zelf vul ik daar indien van toepassing een v in bij de 4 standaard onderwerpen. En in de vrije tekst, als voorbeeld, een ? als een relatie niet zeker is en ik één van de andere 3 mogelijkheden gekozen heb. Vervolgens kun je dan via het loepje, Diversen enz. alle personen met een ? op een lijst krijgen.
Datzelfde is bij een percentage ook mogelijk (bijv. <20%/<40%/enz.). Dan kun je zelf de weging maken t.o.v. de invloed van geboorte/relatie/overlijden/kinderen/vrij in te voeren tekst.

Voor de duidelijkheid zou ik liever zelf het percentage bepalen dan een weging door een algoritme. Tenzij dat laatste helder en door de gebruiker instelbaar is.

Groet,
Evert.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tineke Kosmis

Meer
09 mei 2022 21:41 - 09 mei 2022 21:43 #45090 door Ruud de Ruiter
@Tineke

Overweeg gewoon het bronveld te gebruiken.
Heb je niets, voer je niets in. Alleen voor echte zekerheid gebruikt je geen percentage want dan heb je de echte bron ingevoerd. Voor andere info bepaal je eerst een tabel met % en bijbehorende omschrijving en gebruik je die
Via de functie Onderhoud > Bronnen kan je dan op percentage zoeken en verkrijg je een lijst van personen met het passende percentage > omschrijving.
Eén en hetzelfde percentage kan verschillende omschrijvingen gebruiken

Om praktische redenen beperken tot 20, 40, 60, 80 plus per groep een beperkt aantal omschrijvingen
Laatst bewerkt 09 mei 2022 21:43 door Ruud de Ruiter.

• Tineke Kosmis
Meer
10 mei 2022 10:37 #45091 door Tineke Kosmis
Allereerst iedereen ontzettend bedankt voor de antwoorden en genoemde opties.

Omdat Aldfaer (nog) geen veld heeft dat in de personenlijst meekomt zoals ik bedoel, zal ik dus een andere methode moeten zoeken.
Daarbij zal ik de door jullie genoemde opties uitzoeken en proberen, en mogelijk nog andere.

Maar voor zover ik tot nu toe kan zien (ik moet nog gaan experimenteren), blijft dan het feit dat ik het percentage onderdeel maak van iets anders, terwijl ik dat als geheel apart veld zou willen hebben.

De reden van mijn vraag is de volgende:
Ben mijn stamboom gestart rond 2003. Door prive omstandigheden en werk heb ik er maar af en toe korte periodes aan kunnen werken.
Wel ooit een poos ook meegetest aan Aldfaer (rond 2003-2004)
Nu ben ik met pensioen en her-begonnen aan de stamboom. Maak nu dus eerst pas op de plaats, want na vele PC wisselingen staat stamboom info ed overal verspreid over al mijn drives.
Heb zo goed mogelijk de meest complete stamboom tot startboom gemaakt. Dubbele personen verwijderd, bronnen eruit (verwijzingen naar websites vulde ik ook in als bron maar zijn dat dus niet)
Kortom een zo kaal mogelijke, zo correct mogelijke boom.

Voor ik nu echt aan de gang ga met de bronnen die ik had, en verder uitzoekwerk, probeer ik te bedenken wat de "juiste" en/of handigste werkwijze gaat zijn om een zo betrouwbaar mogelijk geheel te krijgen.
Hierbij veel gespit op internet, oa bij yory.nl bv op de pagina:
Genealogie software bij stamboomonderzoek
Maar eigenlijk op die hele website, want daar staan erg veel zeer nuttige artikelen. Ook over het benoemen van aktes ed.

Vandaar dus mijn vraag.
Ik had nl al een truuk in gebruik om de diverse notitie velden van een persoon, te "misbruiken" voor aanwijzingen om zaken verder uit te zoeken en meer, ZONDER dat dit zichtbaar werd in echte stamboom overzichten ed. Maar waarbij die info wel eventueel meegenomen werd als ik dat bv met een gedcom naar Humogen exporteerde.

Omdat ik nu nl toch een "frisse" start maak, kan ik beter eerst goed nadenken over hoe ik een en ander ga doen, voor ik verder ga bouwen aan het geheel.

Na het experimenteren kom ik er hier nog wel even op terug.

Groetjes,
Tineke

Meer
10 mei 2022 12:35 #45092 door Han Kortekaas
Tineke, fijn dat er meer tijd is om de hobby weer op te pakken.
Op het internet kun je diverse sites vinden met adviezen over het hoe en wat en waar, soms met een professionele aanpak zoals aanbevelingen om checklijsten in een aparte data base aan te leggen.
Het voornaamste is eigenlijk voor jezelf eerst te bepalen wat jij wilt; een min of meer droge opsomming van gegevens of wil je een familieverhaal maken, dus met anekdoten en levensverhalen, wat men dacht en bezielde.

"Overeet" jezelf niet in het stellen van je doel want in de tijd gezien zul je ontdekken dat de gewenste informatie domweg niet (meer) aanwezig is.

Zeker zijn is een schone zaak; het nastreven van 100% zekerheid kan funest worden.

Het voornaamste is dat je plezier in je hobby blijft houden.

Meer
10 mei 2022 13:57 #45093 door JayCee
@Tineke
Bij deze nieuwe start zou ik zeker, zoals al aangegeven door Evert, de rubriek 'Uitzoeken' onder de tab Diversen bekijken. Hiervoor bestaan bij de bonusrapporten onder 'Uitzoeken > Diverse uitzoeken' verscheidene mogelijkheden om overzichten van uit te zoeken informatie te genereren.
Dit artikel zal u e.e.a. toelichten over een manier hoe om te gaan met materiaal.

• Tineke Kosmis
Meer
10 mei 2022 14:04 #45094 door Tineke Kosmis
@ Han

Plezier ga ik zeker hebben en houden. Baalde al enorm dat ik zo lang niets kon doen.
En info vinden gaat lukken, werk al met computers sinds 1971.:) :) :) :)

Ik reken er niet op dat ik 100% zeker kan zijn, maar zo zeker mogelijk, dus bv geen fouten van anderen overnemen.

En voor die personen waarvoor ik meer diverse info kan vinden, wil ik zeker een "verhaaltje" bijvoegen.

Komt goed!!!

• Tineke Kosmis
Meer
10 mei 2022 17:33 #45095 door Tineke Kosmis
@Ruud

Goed idee die tabel.

Voor de meelezers hier een eerste poging. Maar ik slaap er eerst een nachtje over, misschien vergeet ik nl wel iets.

Bijlagen:

• Tineke Kosmis
Meer
10 mei 2022 17:49 #45096 door Tineke Kosmis
@JayCee

Heb het artikel gelezen, wat betreft unieke code zou ik niet moeilijk doen. Elke persoon in Aldfaer HEEFT al een unieke code, nl het interne nummer (staat oa onderaan het scherm)
Met daarbij dan een gedeelte van de naam.

Voor de meelezers:
Op de site yory.nl die ik al eerder noemde, staat ook goede hulp over aktes ordenen:
Aktes van je voorouders ordenen

Meer
10 mei 2022 18:09 - 10 mei 2022 18:42 #45097 door Frank
Leuke discussie!

Maar in aldfaer kan je al e.e.a. instellen

Hierna

op persoon gaan staan: en heb je 4 keuzes
Zeker
Waarschijnlijk
Twijfelachtig
Onbetrouwbaar

Besef dat de vader niet altijd juist hoeft te zijn dus 50 % is meteen onbetrouwbaar

Globaal ken je 4 fases
1ste:
Wet van de privacy en de levende personen met nageslacht moet je in je eigen familiekring zoeken wat nog het makkelijkste is.

2de fase :
Tot 1811 staat meestal ook de ouders bij en gaat lekker snel, denk ook dat je zowel voor de gemeente als kerk info kan bemachtigen.
Belangrijk is wie waren de getuigen bij de doop Peter en Meter was naaste familie broer en zus in meeste gevallen
Bij trouwaktes voor zomaar toevallige aanwezige, vaak zie je dit dat deze getuigen zelf ook op die dag trouwde.
Overlijden zijn de minst betrouwbare, deze werden vaak aangegeven door naaste buren indien geen familie aanwezig. en ging nogal eens fout qua schatting van de leeftijd.

3de fase:
voor 1811 tot begin doopboek, Moeder staat er niet meer bij en vader word als patroniem genoemd, je moet familiereconstructies maken van het gezin en nageslacht om het patroon van vernoeming terug te vinden.

4de fase:
Voor doopboek en tot uitgifte grond rond 1200 (in Noord Brabant in ieder geval) ben je aangewezen op de notaris en overige gegevens.

Advies werk fase voor fase en indien je tot 10 a 11 generaties geraakt ben je al heel ver.

In Noord Brabant zijn nog niet alle doopboeken geïndexeerd te doorzoeken via de zoekmachines van de Archieven.
Van 1650 tot 1600 begin doopboek word doorbladeren.

Besef dat je ook tijdgelateerd moet blijven denken achternamen waren er in Brabant al altijd maar kerkregisters noemde deze vaak niet daar de gemeenschap rond de 1.000 personen was rond 1700 in meeste plaatsen in Noord Brabant, Iedereen kende elkaar bij voornaam in die tijd.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 10 mei 2022 18:42 door Frank.

Gemaakt door Kunena