Zekerheid / Waarschijnlijkheid / Betrouwbaarheid, van een persoon in de stamboom

Meer
10 mei 2022 18:41 #45098 door Han Kortekaas

Tineke Kosmis schreef : @JayCee

Heb het artikel gelezen, wat betreft unieke code zou ik niet moeilijk doen. Elke persoon in Aldfaer HEEFT al een unieke code, nl het interne nummer (staat oa onderaan het scherm)
Met daarbij dan een gedeelte van de naam.

Voor de meelezers:
Op de site yory.nl die ik al eerder noemde, staat ook goede hulp over aktes ordenen:
Aktes van je voorouders ordenen

Een door een programma gebruikte unieke code mag men nooit overnemen voor eigen archiefdoeleinden om de simpele reden dan u daar totaal geen invloed op heeft of die code wel zo blijft bestaan!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
10 mei 2022 18:50 - 10 mei 2022 18:53 #45099 door Frank
Betreft de nummeringen

Zoek alleen op voorouders van onze kinderen
generatie 1 en heeft één persoon
generatie 2 zijn vader en moeder
gebruik zelf de code kolom om het kwartiernummer erin te zetten
starte met achternaam vader -achternaam moeder gevolgd door een generatienummer met een scheidingsteken waarna het kwartiernummer volgt.

Zo is dit simpel te sorteren in de personenlijst
vaders kwartiernummer
v.b. : naam-naam 02 I 02

Verder gebruik ik ook kleuren om aan te geven maar merk dat ik daarin uniek ben dus leg dit nu niet uit.

Indien ik zowel doop - trouw - en overlijden gevonden heb (kunnen 6 aktes) zijn hou ik het voor gezien.
Voor 1811 doe ik dat van alle personen van het hele gezin betreffende de doopakte.

Doopgetuige zijn het enige bewijs dat ze familie zijn en dienen hierdoor ook breder onderzocht te worden om verder te komen in veel gevallen.
Laatst bewerkt 10 mei 2022 18:53 door Frank.

Meer
10 mei 2022 19:02 #45100 door Frank
Met statistiek kwartier (uitdraai in Aldfaer met hyperlinks) kan je snel wisselen in Aldfaer.

Met kwartierstaatcahier uitdraai kan je simpel nakijken of je alle 3 de data's hebt Doop-Trouwen en overlijden. Deze gaat tot 9 generaties diep in deze versie van Aldfaer.

2 uitdraaien van vader en moeder gezien zit je al op 10 generaties
en 4 uitdraaien van opa's en oma's op 11 generaties

Kijk eens op mijn website wat er allemaal mogelijk is om ideeën op te doen.

Om de actes te laten zien maak dit eens in de uitdraai : Ik en mijn familie

Heb 10 jaar geleden eens een pdf gemaakt hoe ik het beste kan zoeken in welke tijd.
Indien geïnteresseerd stuur maar een mail dan zal ik het je toesturen.

Besef iedereen doet het, en kan het ook, op zijn eigen manier doen.
Advies werk gestructureerd generatie voor generatie.

Suc6 met deze leuke hobby
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tineke Kosmis

• Tineke Kosmis
  • Tineke Kosmis's Profielfoto Onderwerp Auteur
Meer
10 mei 2022 19:18 #45101 door Tineke Kosmis
@frank

Moest even zoeken wat je bedoelde met op persoon staan. Maar dat is dus bv op een kind of op een ouder of op een partner.
Daar kun je inderdaad zekerheid kiezen, maar die zekerheid geldt dan voor de betreffende relatie/koppeling.

Wat ik bedoel is een zekerheid over de persoon zelf, dus niet of hij/zij bv een kind is van, maar of het geheel van die persoon, dus alle gegevens ervan, of die een bepaalde zekerheid hebben. Dus of er 1 of meer bronnen zijn die bewijzen dat deze persoon bestond.

Daarna volgt dan de stap of die persoon een kind is van, of gehuwd is met, enzovoorts.

Of ik moet het verkeerd zien natuurlijk.

Even terzijde:
Heel lastig dat ik geen bericht krijg als iemand antwoord op deze discussie. Heb al diverse instellingen geprobeerd in mijn profiel.:blink:

• Tineke Kosmis
Meer
10 mei 2022 19:19 - 10 mei 2022 19:22 #45102 door Tineke Kosmis
@Han
Bedankt voor de waarschuwing!
Laatst bewerkt 10 mei 2022 19:22 door Tineke Kosmis.

Meer
10 mei 2022 19:37 #45103 door JayCee

Tineke Kosmis schreef :
Ik had nl al een truuk in gebruik om de diverse notitie velden van een persoon, te "misbruiken" voor aanwijzingen om zaken verder uit te zoeken en meer, ZONDER dat dit zichtbaar werd in echte stamboom overzichten ed. Maar waarbij die info wel eventueel meegenomen werd als ik dat bv met een gedcom naar Humogen exporteerde.

Aldfaer heeft ook een truuk, nml. de [:Beveiligde tekst:]. Hiermee kan gekozen worden om de tekst al dan niet te publiceren of op te nemen in een gedcom. Te meer kunnen de notities ook getoond worden in de in mijn vorig bericht vermelde bonusrapport 'Diversen Uitzoeken'.

Bij 'Aantekeningen' is er ook een map 'Te doen'

• Tineke Kosmis
Meer
10 mei 2022 20:00 #45104 door Tineke Kosmis
@JayCee

Die truuk bedoelde ik ook. Omdat je die aan en uit kunt zetten.

• Tineke Kosmis
Meer
10 mei 2022 20:03 #45105 door Tineke Kosmis
@frank

Dat gaat wel even tijd kosten om jouw site te bestuderen zie ik. Wow wat een info. :)
Die pdf ben ik wel in geinteresseerd.

Heb ooit 10 jaar terug of zo alle rapporten uitgedraaid als voorbeeld.
Kan ik nog wel eens doen.

• Tineke Kosmis
Meer
11 mei 2022 20:39 #45124 door Tineke Kosmis
Zoals beloofd kom ik nog even terug.

Het volgende heb ik geprobeerd:

Eerste:
Diversen-tab, bij "uitzoeken"
Daar kun je 3 eigen VLAGGEN zetten. Echter op personenlijst staat dan voor elke vlag hetzelfde uitroepteken, geen aparte letter of iets anders. In de personenlijst is dan het verschillende percentage niet herkenbaar.
Definieer je daar als vlaggen bv %60 en %70 ed, (%teken vooraan) dan kun je die wel via groepen oproepen. Maar dan krijg je hieruit een vaste tekstfile, je kunt niets sorteren of ergens heenspringen of iets dergelijks.

Tweede:
Definieer in het Code veld linksboven in hoofdscherm, bv %60 en %80 en %100 (procentteken voorop) Dan komt dit in personenelijst en kun je sorteren. Codes met % als 1e karakter komen nl VOOR de letter A.
Je kunt er dan ook een groep van maken eventueel aparte groepen "%80" en "%60" enz.
Belangrijk vind ik: Via de personenlijst kun je er dan wel heenspringen.

Derde:
Via bronveld. Mijn idee van zekerheid is juist gebaseerd op AANwezigheid van een bron. Nu zou ik dus de AFwezigheid van de bronnen ed per persoon moeten invullen. Maken van een groep wordt dan ingewikkeld, want zoals aan mijn voorbeeld schema te zien is, zijn dat wat complexere relaties en voor zover ik groepen begrijp, kun je alleen En En En definieeren en geen OF.
Dit wordt dan naar mijn idee behoorlijk ingewikkeld, bovendien is het resultaat van een groep weer een tekst-file zonder sorteer mogelijkheid.

Vierde:
Tab diversen, in de notitie bv opnemen [*%60*] of [*%80*], dus wel als beveiligde tekst. Dit kan via een groep als tekst bestand uitgevoerd worden, maar is dan weer niet zichtbaar en sorteerbaar in personenlijst.

Methode twee lijkt me het meest voldoen aan wat ik wil, nl zeker dat je via de personenlijst direct kunt springen naar een bepaalde persoon.
Maar dan kan het bronveld dus niet meer gebruikt worden voor een unieke code voor elke persoon, zoals her en der wordt genoemd.

Het mooiste zou zijn, een paar extra velden op de diversen tab. Vrij in te vullen door de gebruiker, wel met een vrije titel, en zichtbaar op de personenlijst. Tenslotte kun je zelf op de personenlijst kolommen (velden) uitzetten om overzicht te houden.
Er zijn nl volgens mij bv, best wel wensen om naamvariaties apart te kunnen bijhouden, in plaats van deze in achternaam veld of voornaam veld te hebben. Dan is die wens ook gelijk vervuld.
Als de extra velden op de diversen tab staan, geeft dat geen clutter op de overige tabs.

Er zijn voor extra velden vast een hoop andere mogelijkheden voor gebruik.
Nu is eigenlijk alleen het Code veld een zelf te definieeren veld.

Groetjes,
Tineke

Meer
11 mei 2022 23:31 - 11 mei 2022 23:40 #45125 door Han Kortekaas
1. In Overige feiten kunt u zelf Categorienamen ("velden") definiëren. In de Bonusrapportage vindt u diverse sjablonen voor het lijsten van Feiten.
2. Met Groepen kunt u meer; u kunt 1 of meer geselecteerde Groepen met elkaar vergelijken
3. wellicht interessant voor u is het sjabloon Bonusrapporten -> Uitzoeken -> Bronnen waar per soort Bron a.d.h.v. een Groep overzichten gemaakt kunnen worden met diverse filters en sorteringen.
4. er zijn diverse rapporten en vensters van waaruit je naar het hoofdvenster springt.
Laatst bewerkt 11 mei 2022 23:40 door Han Kortekaas.

Meer
12 mei 2022 07:49 - 12 mei 2022 07:54 #45126 door Ruud de Ruiter
"Tineke
re aldfaerforum.nl/forum/helpdesk/7657-zeke....html?start=12#45095
Tabel zekerheid
Volgens mij ga je nu te fijnmazig.
a) beperk je zelf tot 80, 60, 40, 20
b) je hebt een akte, dus dat is 100% zeker en voer je alleen het aktenummer en/of aanvullende info in. Dit geldt voor alle soorten bronvelden.
c) je hebt geen info, dan laat je het veld leeg
d) je hebt "overgenomen" info maar niet de akte zelf, afhankelijk van de betrouwbaarheid kies je een percentage en verwijzing naar die bron.
B.v in Geneanet is iedere deelnemer met een code vermeld. Gebruik dan "geneanet-code" als bronvermelding. Heeft die bron een aangehangen akte, dan is dat je vermelding zonder percentage getal. Soortgelijk voor LDS
Ter vermindering van tikwerk laat zelfs het % teken weg
Laatst bewerkt 12 mei 2022 07:54 door Ruud de Ruiter.

• Tineke Kosmis
Meer
12 mei 2022 08:23 #45127 door Tineke Kosmis
Iedereen heel erg bedankt.
Heb nu veel info om over na te denken en uit te proberen.

Groetjes,
Tineke

Gemaakt door Kunena