koppelen van personen in een akte (bv. testament)

Lees meer

koppelen van personen in een akte (bv. testament)

08 sep 2026 16:39
Pas overgestapt op Aldfaer en heb toch nog best wat vragen. Dit is er een:
Ik heb een flink aantal testamenten en transportakten ingetikt en wil de daarin genoemde personen koppelen. Is dit mogelijk binnen Aldfaer?
In een grijs verleden werkte ik met een ander Nederlands (gemoduleerd) programma, waarbij dat mogelijk was, Nu is het enkel tekst. ALS dat mogelijk is, hoe doe ik dat?

Groet
Frank

Lees meer

Re: koppelen van personen in een akte (bv. testament)

08 sep 2026 16:46
Welkom bij Aldfaer.
Bij iedere gebeurtenis zoals bijvoorbeeld  geboorte vindt u op de tab Geboorte de mogelijkheid om betrokkenen te koppelen.
Klik in dat venster waarna u de persoon kunt koppelen in welke hoedanigheid en vervolgens deze persoon aanmaken of in dat koppelvenster kiezen. Als de persoon bestaat vergeet dan niet om op de knop 'kies uit lijst' te klikken want bij alleen OK zou u een tweede persoon aanmaken.

Overigens kunt u bij ieder onderwerp de F1 toets hanteren waarna de Help voor dat onderwerp zich opent.

Lees meer

08 sep 2026 16:54
Dank voor het snelle antwoord.
De betrokkenen bij een geboorte, huwelijk en overlijden had ik gevonden, maar bij feiten staat wel een veld "betrokken bij", maar ik kan daar niemand toevoegen zoals bij de andere 3 gebeurtenissen. Tenminste, dat ik me tot nu toe nog niet gelukt.

Groet
Frank

Lees meer

08 sep 2026 19:14 - 08 sep 2026 19:28
.....maar bij feiten staat wel een veld "betrokken bij", maar ik kan daar niemand toevoegen zoals bij de andere 3 gebeurtenissen. Tenminste, dat ik me tot nu toe nog niet gelukt.

Groet
Frank

In het betreffende veld kan niets toegevoegd worden, het geeft alleen aan waar de persoon in het hoofdvenster bij betrokken is.
Documenten waarvan melding is een feit kan je koppelen door middel van een verwijzing in het veld bron, inhoud of notitie. In het veld Inhoud een korte beschrijving van het document met alle betrokkenen.
Laatst bewerkt 08 sep 2026 19:28 door JayCee.

Lees meer

09 sep 2026 11:42 - 09 sep 2026 11:50
Frank,

Ik kan uw vraag perfect inschatten, want ik heb een sterk vermoeden dat ook ik destijds met mijn stamboom ben begonnen (30 jaar geleden) met hetzelfde DOS-programma waar je naar verwijst: HazaData.

Voor zover ik kan inschatten kan het koppelen van personen aan aktes in Aldfaer niet op een vergelijkbare manier als destijds in HazaData.
In HazaData is een akte een aparte 'entiteit' (net zoals 'persoon' dat (ook in Aldfaer) is).
De relatie tussen een akte en een persoon is N-op-M (of veel-op-veel): 1 persoon kan in meerdere aktes worden vermeld, en 1 akte kan meerdere personen vermelden.
Daardoor was het destijds mogelijk een akte éénmalig in HazaData in te voeren, en er meerdere personen aan te koppelen, zonder dat die akte of die persoon meermaals moest worden ingegeven. Omdat het datamodel voorzag in die N-op-M relatie.

In Aldfaer is er geen entiteit 'akte' die je apart en éénmalig kunt invoeren en er daarna personen aan koppelen.
Je kunt wel meerdere personen als getuige aan meerdere personen koppelen (dus ook N-op-M), maar dan blijf je uitsluitend met personen werken in de hoedanigheid van (b.v.) getuige bij een gebeurtenis van een persoon (geboorte, huwelijk, overlijden...). 

Je zou in Aldfaer via 'Feiten' een 'Vermelding' aan een persoon kunnen toevoegen, en bij 'bron' en 'notitie' de details van de akte kunnen vermelden. Eén persoon zou zo zelfs meerdere 'vermeldingen' kunnen hebben, als hij in meerdere aktes voorkomt. Dat vangt de relatie "1 persoon wordt vermeld in meerdere aktes" al op.  Maar het omgekeerde (1 akte vermeldt meerdere personen) is niet voorzien, waardoor je de details van de akte telkens moet toevoegen (lees: copy/paste) bij elke persoon in zijn/haar Feiten>Vermelding.

Dat is ook wat JayCee en Han aanreiken in het antwoord op je vraag.
Laatst bewerkt 09 sep 2026 11:50 door Bert Geenen.

Lees meer

09 sep 2026 13:19
Dank je JayCee. ik ga het proberen.

Lees meer

09 sep 2026 13:34
Hoi Bert,
HazaData was inderdaad het programma waar ik naar refereerde. Ik ben zelf rond '85 begonnen met genealogie in GD80 en later Pro-Gen, waarna HazaData in beeld kwam. In 2008 Windows vaarwel gezegd, doordat ik door vele crashes enorm veel data en foto's had verloren. Overgestapt op Mac, maar dat blikt voor Nederlandse genealogie niet zo'n heel handige keus te zijn geweest. Natuurlijk kun je op Amerikaanse genealogie-programma's ook Nederlandse gegevens bewaren en koppelen, maar soms kom je toch tegen dingetjes aan waar je even voor achter je oor krabbelt om uit te vinden hoe je dit nou moet doen. Een heel simpel dingetje is leeftijden. Ze kunnen alleen leeftijden berekenen als je een geboortedatum hebt. Heb je alleen een doopdatum .... daar hebben ze geen antwoord op.
Maar Ik heb daar wel geleerd om overal scans van te downloaden en die dan te linken. Ik vermoed dat dat in Aldfaer ook wel kan. Ik moet mijn vele scans en foto's nog linken aan de diverse personen, want de links op een Mac werkt net anders als in Windows. 
Een aantal jaren geleden heb ik ook een Windows laptopje gekocht en Haza21 erop gezet, maar dat is zo anders dan wat het eerst was en - naar mijn mening - niet ten goede veranderd. Nu met een flink project, waarbij vele akten een grote rol spelen, ben ik overgestapt op Aldfaer, omdat mijn mede-onderzoeker daar ook mee werkt.
 Ik moet het programma nog leren kennen, maar heb - vanwege de omvang van het project - niet echt tijd om de hele handleiding door te nemen. Ik zoek wel eens wat op, maar kom er soms niet uit. Ik hoop in het forum dus ook de nodige wijsheid te kunnen vinden.
Groet
Frank van Andel

Gemaakt door Kunena