GEDCOM Import probleem

Lees meer

GEDCOM Import probleem

19 sep 2026 17:29
Ik heb een GEDCOM bestand afkomstig uit RM11.
Bij minstens één persoon zijn er zowel gegevens voor "Overlijden" "Crematie" als "Begraven" -->zie RM11 screenshot
In de gedcom staan die gegevens juist - (ik had screenshots maar door de 2 bijlagen beperking hier staan ze er niet)
Maar in Aldfaer staat bij Bgr een combinatie van de "Datum" van "Crematie" en de "Plaats" van "Begraven" -->zie Aldfaer screenshot
De "Plaats" van "Crematie" en de "Datum" van "Begraven" zijn verdwenen

Lijkt mij een Bug ?

Bijlagen:

Lees meer

Re: GEDCOM Import probleem

19 sep 2026 22:03
Dit is geen probleem noch bug. Voor de vorm van lijkbezorging zijn er 'of' opties.te selecteren (Begrafenis of Crematie of Resomatie of Wetenschap of Vermist of Onbekend) en de betreffende datum, plaats en bron. Bijkomende details gerelateerd aan de gekozen optie kan u kwijt in de notitie.

Lees meer

19 sep 2026 22:39 - 19 sep 2026 22:45
 en de betreffende datum, plaats en bron

Maar die attributen worden van twee verschillende "vormen" door elkaar gehaspeld door de import.
Als het, het ene of het andere moet zijn, prima, maar dan wel de attributen die bij elkaar horen

En het betreft hier een GEDCOM import, waarbij het onmogelijk is om voor de ganse stamboom voor alle personen dezelfde keuze te maken, want die gegevens zijn per definitie persoons-gebonden en verschillend
Laatst bewerkt 19 sep 2026 22:45 door W Q.

Lees meer

20 sep 2026 00:21
wellicht kunt u de betreffende gedcomregels hier tonen?

Lees meer

20 sep 2026 09:00
wellicht kunt u de betreffende gedcomregels hier tonen?
In mijn eerste bericht schreef ik het al, dat ik ze niet kon plaatsen wegens de 2-bijlagen beperking op het forum
Nu hierbij

Bijlagen:

Lees meer

20 sep 2026 11:16
Als er in het GEDCOMbestand bij dezelfde persoon zowel begrafenis- als crematiegegevens staan kan het inderdaad gebeuren dat deze bij import door elkaar gehaspeld worden. Dat is uiteraard niet de bedoeling. Ik ga het aanpassen. Wel blijft het zo dat Aldfaer per persoon maar één vorm van lijkbezorging weer kan geven.

Paul

Lees meer

20 sep 2026 11:32
Blijkbaar staat het programma RootsMagic verschillende begrafenisdetails voor één en dezelfde persoon toe en wordt dit in een gedcom verwerkt.
Wellicht kunt u dat als een fout aan hen doorgeven.

Voor nu geldt garbage in ....garbage out.

Mijn vraag voor die regels had u toch ook gewoon in het bericht kunnen plakken?

Lees meer

20 sep 2026 13:06
Blijkbaar staat het programma RootsMagic verschillende begrafenisdetails voor één en dezelfde persoon toe en wordt dit in een gedcom verwerkt.
Wellicht kunt u dat als een fout aan hen doorgeven.

Voor nu geldt garbage in ....garbage out.

Mijn vraag voor die regels had u toch ook gewoon in het bericht kunnen plakken?
Dat is geen RootsMagic fout noch Garbage-In. Datum van de Crematie en van het plaatsen van de Urne op het kerkhof, kunnen verschillend zijn. Het voorbeeld dat ik gaf is daar een "echt" voorbeeld van. Trouwens RootsMagic is niet het enige programma die dat ondersteund want CREM en BURR zijn ook standaard GEDCOM level-1-gegevens en niet level-2-attributen van iets anders

Eigenlijk vind ik het eerder een beperking in het Aldfaer data-model waardoor het "of het één of het ander is".
Ik vind dat heel jammer want zo gaan er standaard GEDCOM gegevens verloren wanneer ik definitief naar Aldfaer overstap (wat mijn bedoeling was).
Ik zal goed moeten onderzoeken bij welke andere standaard GEDCOM-gegevens nog dergelijke "of"-situaties van toepassing kunnen zijn.

Lees meer

20 sep 2026 15:02
Ik ben in de conclusie iets te snel geweest.
Aan de hand van deze verdere discussie blijkt dat het gaat om het plaatsen van een urn.
Die gebeurtenis is in Aldfaer niet voorzien en moet als notitie aangegeven worden op het tabblad Overlijden. 
Dat geldt zowel voor de voorliggende gebeurtenissen Crematie als Resomatie

Lees meer

20 sep 2026 17:02
Het blijft een gemis dat standaard-GEDCOM niet volledig ondersteund wordt.

Bepaalde attributen worden random door elkaar gehaspeld, en er is geen vermelding in een LOG-file dat er GEDCOM-gegevens genegeerd werden.

De andere foutmeldingen kan ik ook nergens in een LOG-file terugvinden. Is dat misschien ergens een optie ?

Lees meer

20 sep 2026 18:15
Bij de invoer van een gedcom kunt u aangeven of de onbekende Tags in de notitievelden moeten worden geplaatst.

Gemaakt door Kunena