- Bedankjes 0
Afgesloten discussies van de helpdesk
Zoek Aldfaer-bestanden
- Cor Rolandus
-
Auteur
Lees minder
Lees meer
Zoek Aldfaer-bestanden
23 jan 2016 11:32
Op 26 jan 2015 22.39 uur lanceerde Anna Kruizinga een vraag over het niet tonen van stambomen d.m.v. de functie “Zoek Aldfaer-bestanden”, zie
www.aldfaerforum.nl/forum/helpdesk/650-z...-bestanden.html#3542
. Omdat geen van onze gewaardeerde Aldfaergeleerden een afdoende verklaring dan wel oplossing voor deze hapering kon aandragen liet zij het er bij zitten, want het verstoort de gang van zaken niet.
Nadat ik afgelopen zomer, overging van Win7 naar Win10 trad bij mij de zelfde hapering op als bij Anneke. Na de installatie van Aldfaer werden alle bestanden d.m.v. de Zoek Aldfaer-bestanden feilloos gevonden, behalve de *.aldf stamboom-bestanden.
Een paar keer heb ik alles wat met Aldfaer te maken heeft gede-installeerd en weer geïnstalleerd, waarbij ik er rekening mee hield Aldfaer in een aparte map b.v.
\Aldfaer te plaatsen. Welke mappen variant ik ook verzon het programma liep als een zonnetje maar de zoekfunctie bleef de stamboom.aldf bestanden consequent negeren.
Momenteel staat het programma in
\Aldfaer programma\en de overige bestanden in
\Data\Documenten\Aldfaer\ en het werkt naar behoren. Maar zoals gezegd: wat ik ook verzin de *.aldf-bestanden worden niet gevonden door de zoekfunctie.
Mijn configuratie is min of meer gelijk aan die van Anneke m.u.v. het besturingssysteem dan want dat is bij mij Win10. Al wat zij schrijft kan een op een gelegd worden op de situatie die ik ervaar.
Het is dat ik al zoekend op het forum naar meer informatie over dit euvel op het draadje van Anneke terecht kwam, anders had ik er waarschijnlijk nooit over gerept, want het programma werkt voor het overige goed.
Waarom ik dit verhaal dan toch plaats is om tweeërlei redenen: a. misschien kan in een verloren uurtje een Aldfaer-programmeur er eens naar kijken en b. om andere gebruikers te informeren, dat als zij ook met dit probleem te maken hebben of krijgen zij er niet van wakker moeten liggen en dus niet (zoals ik heb gedaan)hoeven te de-installeren en herinstalleren met alle gevaren van dien.
Groeten
Cor Rolandus
Nadat ik afgelopen zomer, overging van Win7 naar Win10 trad bij mij de zelfde hapering op als bij Anneke. Na de installatie van Aldfaer werden alle bestanden d.m.v. de Zoek Aldfaer-bestanden feilloos gevonden, behalve de *.aldf stamboom-bestanden.
Een paar keer heb ik alles wat met Aldfaer te maken heeft gede-installeerd en weer geïnstalleerd, waarbij ik er rekening mee hield Aldfaer in een aparte map b.v.
\Aldfaer te plaatsen. Welke mappen variant ik ook verzon het programma liep als een zonnetje maar de zoekfunctie bleef de stamboom.aldf bestanden consequent negeren.Momenteel staat het programma in
\Aldfaer programma\en de overige bestanden in
\Data\Documenten\Aldfaer\ en het werkt naar behoren. Maar zoals gezegd: wat ik ook verzin de *.aldf-bestanden worden niet gevonden door de zoekfunctie.Mijn configuratie is min of meer gelijk aan die van Anneke m.u.v. het besturingssysteem dan want dat is bij mij Win10. Al wat zij schrijft kan een op een gelegd worden op de situatie die ik ervaar.
Het is dat ik al zoekend op het forum naar meer informatie over dit euvel op het draadje van Anneke terecht kwam, anders had ik er waarschijnlijk nooit over gerept, want het programma werkt voor het overige goed.
Waarom ik dit verhaal dan toch plaats is om tweeërlei redenen: a. misschien kan in een verloren uurtje een Aldfaer-programmeur er eens naar kijken en b. om andere gebruikers te informeren, dat als zij ook met dit probleem te maken hebben of krijgen zij er niet van wakker moeten liggen en dus niet (zoals ik heb gedaan)hoeven te de-installeren en herinstalleren met alle gevaren van dien.
Groeten
Cor Rolandus
Onderwerp is gesloten.
- Hans Weggemans
-
Re: Zoek Aldfaer-bestanden
23 jan 2016 12:03 - 23 jan 2016 12:08
Cor,
Heb je deze oplossing al eens geprobeerd?
Ik heb in de melding van Anneke niets gelezen over verwijderen aldfaer.cfg
Je schrijft dat je Aldfaer al een keer hebt gede-installeerd, maar na deinstalleren blijft in de map van Aldfaer aldfaer.cfg nog staan.
M.a.w. na deïnstalleren is niet alles verwijderd.
Probeer als test, Aldfaer sluiten, geef aldfaer.cfg andere naam, start Aldfaer, kijken of het nu goed werkt.
Werkt het? geef hernoemd aldfaer.cfg oude naam terug, en volg de stappen van Han.
Heb je deze oplossing al eens geprobeerd?
Ik heb in de melding van Anneke niets gelezen over verwijderen aldfaer.cfg
Je schrijft dat je Aldfaer al een keer hebt gede-installeerd, maar na deinstalleren blijft in de map van Aldfaer aldfaer.cfg nog staan.
M.a.w. na deïnstalleren is niet alles verwijderd.
Probeer als test, Aldfaer sluiten, geef aldfaer.cfg andere naam, start Aldfaer, kijken of het nu goed werkt.
Werkt het? geef hernoemd aldfaer.cfg oude naam terug, en volg de stappen van Han.
Laatst bewerkt 23 jan 2016 12:08 door Hans Weggemans.
Onderwerp is gesloten.
- Cor Rolandus
-
Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
23 jan 2016 12:41
Hoi Hans,
Het cfg-bestandje had ik al eens in een eerder stadium onder handen genomen maar dat hielp niet. Bovendien, toen ik overging van Win7 op Win10 ben ik met een schone lei begonnen. Dus ook met een nieuw CFG-bestand. Ik heb zelf eens een keer Revo-uninstaller gebruikt om Aldfaer te verwijderen en daarna eventuele achtergebleven bestanden handmatig in de vuilnisbak gekieperd opdat mijn systeem ook echt van mogelijke Aldfaer artefacten werd ontdaan. Tegen beter weten in heb ik toch je advies opgevolgd (want computers zijn net mensen nietwaar) maar helaas er verandert ook nu niets in de situatie.
Groeten
Cor
Het cfg-bestandje had ik al eens in een eerder stadium onder handen genomen maar dat hielp niet. Bovendien, toen ik overging van Win7 op Win10 ben ik met een schone lei begonnen. Dus ook met een nieuw CFG-bestand. Ik heb zelf eens een keer Revo-uninstaller gebruikt om Aldfaer te verwijderen en daarna eventuele achtergebleven bestanden handmatig in de vuilnisbak gekieperd opdat mijn systeem ook echt van mogelijke Aldfaer artefacten werd ontdaan. Tegen beter weten in heb ik toch je advies opgevolgd (want computers zijn net mensen nietwaar) maar helaas er verandert ook nu niets in de situatie.
Groeten
Cor
Onderwerp is gesloten.
- Hans Weggemans
-
23 jan 2016 12:45 - 23 jan 2016 12:45
Heb je een schermafdruk van je stamboomzoeker?
Laatst bewerkt 23 jan 2016 12:45 door Hans Weggemans.
Onderwerp is gesloten.
- Ruud de Ruiter
-
23 jan 2016 13:52
Is in de stamboomzoeker de vink Aldfaer bestanden gezet
Onderwerp is gesloten.
- Cor Rolandus
-
Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
Onderwerp is gesloten.
- Meije van Slageren
-
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 310
23 jan 2016 15:04
Cor,
Het vermoeden bij mij althans bestaat, dat de map die in Aldfaer gebruikt wordt om de stamboom (*.aldf) bestanden op te slaan is aangemaakt door / teken te gebruiken in plaats van \ teken.
Zodra het / teken gebruikt is wordt dit door Windows zelf wel gewijzigd in een \ teken, maar wordt dit bij een zoek actie in Aldfaer blijkbaar niet zo gezien als een scheidingsteken om een map aan te geven.
Maak een nieuw map door gebruik te maken van 'Nieuwe map' in de Verkenner, geef deze een toepasselijke naam en kopieer de bestaande *.aldf bestanden naar de nieuw map.
Hierna kun je de Stamboomzoeker uitvoeren en zie je de stambomen verschijnen.
Als dit allemaal naar wens is kun je de
de stambomen in de nieuwe map gaan gebruiken
en de oude map met stambomen verwijderen.
Het vermoeden bij mij althans bestaat, dat de map die in Aldfaer gebruikt wordt om de stamboom (*.aldf) bestanden op te slaan is aangemaakt door / teken te gebruiken in plaats van \ teken.
Zodra het / teken gebruikt is wordt dit door Windows zelf wel gewijzigd in een \ teken, maar wordt dit bij een zoek actie in Aldfaer blijkbaar niet zo gezien als een scheidingsteken om een map aan te geven.
Maak een nieuw map door gebruik te maken van 'Nieuwe map' in de Verkenner, geef deze een toepasselijke naam en kopieer de bestaande *.aldf bestanden naar de nieuw map.
Hierna kun je de Stamboomzoeker uitvoeren en zie je de stambomen verschijnen.
Als dit allemaal naar wens is kun je de
de stambomen in de nieuwe map gaan gebruiken
en de oude map met stambomen verwijderen.
Onderwerp is gesloten.
- Cor Rolandus
-
Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
23 jan 2016 20:38
Werkt ook niet, Meije. Bovendien zou ik niet weten hoe ik de / en de \ doorelkaar gehutseld kan hebben omdat Aldfaer tijdens het installeren de map Aldfaer zelf aanmaakt. Dit is de map waarin ook o.m. de mappen Gedcom, Invoegtoepassingen, Materiaal, Rapportuitvoer etc etc staan.
Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken.
Cor
Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken.
Cor
Onderwerp is gesloten.
- Cor Rolandus
-
Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
23 jan 2016 20:39
Ruud, heb ik jouw vraag met mijn printscreen ook beantwoord?
Onderwerp is gesloten.
- NN
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
23 jan 2016 23:33
Ik heb hetzelfde verschijnsel op mijn computer met Windows 8.1, de aldf bestanden in d:\program files\aldfaer\complete-stamboom worden niet gevonden. Kopieer ik ze naar e:\program files\aldfaer\complete-stamboom dan vindt de stamboomzoeker ze wél, kopieer ik ze weer terug naar schijf d, geen resultaat met de stamboomzoeker.
Op mijn backup-computer met Windows 7 waar de bestandsstructuur hetzelfde is d:\program files\aldfaer\complete-stamboom is er niets aan de hand, gewoon gevonden door de stamboomzoeker.
Op mijn laptopje met Windows 10 en alles onder c:\aldfaer\complete-stamboom geinstalleerd ook geen probleem.
Op mijn backup-computer met Windows 7 waar de bestandsstructuur hetzelfde is d:\program files\aldfaer\complete-stamboom is er niets aan de hand, gewoon gevonden door de stamboomzoeker.
Op mijn laptopje met Windows 10 en alles onder c:\aldfaer\complete-stamboom geinstalleerd ook geen probleem.
Onderwerp is gesloten.
- Hans Weggemans
-
24 jan 2016 00:06 - 24 jan 2016 00:22
Is de map waar het stamboombestand in staat een verborgen map?
Ik heb zojuist in een W7 en W10 omgeving de map op verborgen gezet en in de Windows verkenner bij Beeld, verborgen items weergeven aangevinkt.
Map en stamboombestand is in de verkenner te zien.
Daarna Aldfaer via stamboomzoeker laten zoeken, geen stamboombestand gevonden.
Via eigenschappen van de map 'verborgen' uitgevinkt, laten zoeken en stamboomzoeker ziet het bestand.
Ik heb zojuist in een W7 en W10 omgeving de map op verborgen gezet en in de Windows verkenner bij Beeld, verborgen items weergeven aangevinkt.
Map en stamboombestand is in de verkenner te zien.
Daarna Aldfaer via stamboomzoeker laten zoeken, geen stamboombestand gevonden.
Via eigenschappen van de map 'verborgen' uitgevinkt, laten zoeken en stamboomzoeker ziet het bestand.
Laatst bewerkt 24 jan 2016 00:22 door Hans Weggemans.
Onderwerp is gesloten.
- Cor Rolandus
-
Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
24 jan 2016 05:24Hans Weggemans schreef : Is de map waar het stamboombestand in staat een verborgen map?
Ik heb gedaan wat jij ook gedaan hebt, maar bij mij lost het niets op.
Onderwerp is gesloten.