Aldfaer 10 en oudere .aldf databases

Meer
03 sept 2021 10:39 #42239 door G W Sandberg
Aldfaer 10 en oudere .aldf databases werd gestart door G W Sandberg
Is er bekend welke (versie) databases Aldfaer versie 10 direct kan inlezen ?
(i.e. zonder eerst versie 8.x of 9.x te installeren en alles te converteren)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
03 sept 2021 10:54 #42240 door Evert
Beantwoord door Evert in topic Aldfaer 10 en oudere .aldf databases
Volgens mijn gegevens is dit tussen v.6 en v.7 en eveneens tussen v.7 en v.8 geweest.
Tussen v.8 en v.10 is het niet nodig.

Meer
03 sept 2021 13:20 - 03 sept 2021 13:21 #42244 door G W Sandberg
Beantwoord door G W Sandberg in topic Aldfaer 10 en oudere .aldf databases
Evert,
Dank.
Ik heb nog vele (kleine) databestanden in versie 7.n en
ik heb geen zin om die allemaal over te gaan zetten.
Natuurlijk heb ik de meeste data in één grote database zitten, maar vele kleintjes betkenen veel werk om die allen om te zetten...
Groeten, Gijs
Laatst bewerkt 03 sept 2021 13:21 door G W Sandberg.

Meer
03 sept 2021 15:21 #42247 door Han Kortekaas
Beantwoord door Han Kortekaas in topic Aldfaer 10 en oudere .aldf databases
Gijs,
een methode zou kunnen zijn dat u versie 7 even apart installeert in bijvoorbeeld C:\Aldfaer_7 en dan de kleine stambomen een voor een inleest, zodat deze geconverteerd worden. Gebruik daarvoor Bestand -> Zoek Aldfaer bestanden.
Belangrijk is wel dat u eerst de map C:\Users\sandberg?\Documenten\Aldfaer\Invoegtoepassingen tijdelijk hernoemt naar bijvoorbeeld
C:\Users\sandberg?\Documenten\Aldfaer\Invoegtoepassingen_10 omdat bij schone installatie van 7.1 de Bonusrapporten van 7 worden geïnstalleerd. Na de conversies de map Invoegtoepassingen verwijderen en Invoegtoepassingen_10 hernoemen naar Invoegtoepassingen.

Meer
04 sept 2021 12:01 #42282 door G W Sandberg
Beantwoord door G W Sandberg in topic Aldfaer 10 en oudere .aldf databases
Beste Han,
Dank voor de uitleg.
Ik concludeer dat ik vóór gebruik van versie 10 de databases v 7 moet converteren naar v8 of 9.
Groeten, Gijs

Meer
04 sept 2021 12:33 #42285 door Evert
Beantwoord door Evert in topic Aldfaer 10 en oudere .aldf databases
Gijs,
Versie 9 bestaat (officieel) niet.
Dus van 7 naar 8 en dan zouden ze in 10 bruikbaar zijn.

Groet,
Evert.

Meer
04 sept 2021 12:58 #42286 door Han Kortekaas

G W Sandberg schreef : Beste Han,
Dank voor de uitleg.
Ik concludeer dat ik vóór gebruik van versie 10 de databases v 7 moet converteren naar v8 of 9.
Groeten, Gijs

Gijs, ik ging er van uit dat versie 10 al geïnstalleerd was.
Uitgaande dat je nu nog 7 hebt staan kun je van de site versie 8 downloaden en installeren over de 7 heen en dan gewoon alle stambomen stuk voor stuk inlezen.
Controleer dan of je ze allemaal hebt gehad via de Bestand -> Zoek Aldfaer bestanden en zorg dat de vink voor de automatische update aan staat. Zodra je dan Aldfaer herstart dient versie 10 zich aan.

Meer
04 sept 2021 13:01 #42287 door Johan van den Berg
Beantwoord door Johan van den Berg in topic Aldfaer 10 en oudere .aldf databases
Han,

Ik zit met hetzelfde probleem: een stamboom die in mei 2015 het laatst is bijgewerkt (wrsch. versie 6.2). Alfaer 10 geeft aan: eerst versie 7.2 installeren en converteren. Maar: bij installatie van v7.2 (gedownload vanaf Aldfaer site) krijg ik bericht dat de installatie niet kon worden voltooid vanwege corrupte data...
En hoe GEDCOM werkt, dat snap ik niet - het deed wel iets toen ik file en nieuwe stamboomnaam invulde bij "importeren" - maar waar die bestanden zijn beland, ik zou het niet weten...

Meer
04 sept 2021 15:13 #42289 door Han Kortekaas
Johan,
bij een gedcom importeren in een nieuwe stamboom dan zou die stamboom moeten openen na het afsluiten van de eventueel openstaand stamboom.
Met Bestand -> Zoeken Aldfaer bestanden kunt u uitvinden waar die stamboom zich bevindt. Doorgaans is dat de standaard locatie C:\Users\uw inlognaam\Documenten\Aldfaer\Stambomen maar u kunt bij die importeeractie een andere naam hebben opgegeven.

Dat er een melding komt dat 7.2 corrupte data heeft te maken met uw virusscanner die u moet instrueren dat aldfaer.exe een vertrouwd programma is. Gebuikt u McAfee??

Meer
04 sept 2021 17:45 #42292 door Johan van den Berg
Beantwoord door Johan van den Berg in topic Aldfaer 10 en oudere .aldf databases
Zou ik dan eerst die nieuwe stamboom moeten aanmaken (naam etc.) of opent die wanneer ik gedcom inporteer?
En: hoe maak ik een gedcom? Gewoon door te importeren in het "Importeer Gedcom"-venster of moet ik eerst in een aparte bewerking (met welk programma) een gedcom-bestand aanmaken van het oude Aldfaer 6.2 bestand?

Excuus voor zoveel vragen, maar ik heb met Aldfaer eigenlijk alleen "aan de voorkant" gewerkt: gegevens invoeren en een stamboom opzetten (en dan nog op heel basaal niveau)

Mijn virusscanner is ESET

P.S. U mag "jij" zeggen, hoor.

Meer
04 sept 2021 18:09 #42293 door Johan van den Berg
Het is via een andere weg gelukt: het downloaden van versie 7.2 lukte wel goed op mijn laptop en de conversie verliep vlekkeloos toen ik de database/stamboom uit 2015 daarin opende.
Vervolgens was hij ook zonder problemen opvraagbaar in versie 10.

Inderdaad dus iets met de instellingen van de virusscanner.
Dank!

Grote groet,
Johan van den Berg

Meer
04 sept 2021 18:20 #42294 door Han Kortekaas
Je bent toch wel iets verder dan 'basaal' gebruik ;) ;)

Gemaakt door Kunena