GEDCOM bestand vol fouten?

• Jeanet
Lees meer

Re: GEDCOM bestand vol fouten?

07 jan 2019 20:27 - 07 jan 2019 20:32
Ik stelde de taal niet in. Dat gebeurt automatisch.
En U gebruikt nu ansi terwijl het probleem in utf-8 schijnt te zitten.
Kunt U het eens proberen in utf-8 vanuit 7.0 naar 4.2 ? Of wellicht nog beter zonder taal in te stellen ? Of beide ? En dan in 4.2 inlezen met taal op automatisch ?

Ook denk ik dat 7RC anders is dan 7.0. Of toch niet ?
Laatst bewerkt 07 jan 2019 20:32 door Jeanet.

Lees meer

07 jan 2019 22:15 - 07 jan 2019 22:20
Jeanet schreef : Een provider is toch een bedrijf dat je tegen betaling toegang geeft tot internet en telefonie ?...
Jeanet,
Excuses, het lag niet in mijn bedoeling verwarring te scheppen, maar enkel ter kennis te brengen dat er meerdere stamboom-websites zijn die geen probleem hebben of ondervinden met het inlezen van Aldfaer-gedcom.
Hetgeen Han in dit geval bedoelde met 'provider' zijn websites zoals Geneanet er een is.
Laatst bewerkt 07 jan 2019 22:20 door JayCee.

• Jeanet
Lees meer

07 jan 2019 22:38
Ok.
Maar melden alle websites dan aan Aldfaer dat zij geen problemen hebben met de gedcoms ? Of hoe werkt dat ?

Lees meer

08 jan 2019 11:04
Er is geen structuur om fouten en/of wijzigingen in de programmatuur onderling te melden. Normaal is dat de gebruiker problemen bij 'zijn' programma meldt. Dan zal best worden vergeleken of de export gedcom correct volgens de GEDCOM standaard gemaakt is. En daar zit de crux; deze standaard 5.5 is al zeer oud en velen hebben een nieuw voorstel 5.5.1 omarmd als standaard. Omdat ontwikkelingen niet stilstaan en nieuwe uit te wisselen gegevens ontstaan, zijn er eigen data-Tags toegevoegd. Deze hebben als herkenning een underscore.
Vervolgens is er iets als de karakterset waarmee een bestand is opgemaakt.

Lees meer

08 jan 2019 11:55 - 08 jan 2019 12:00
Ik heb net een gedcom van 14 MB (58895 personen) met rondm 800 MB aan afbeeldinge naar Geneanet geladen. Hierbij de onderstaande instellingen gebruikt

'

Resultaat: 50 foutmeldingen alsvolgt
10 omdat deze personen t.o.v. de vorige plaatsing uit het bestand verwijderd waren
40 omdat de privacy ovl instelling is gewijzigd van 0 jaar naar 10 jaar
DUS GEEN FOUTEN !!
Opmerking: Geneanet accepteer de Ascii en de UTF-8 letterset. Niet de Ansel, Ansi, en andere UTF vormen

Dit ondersteund ook mijn verklaring dat de bewering "Aldfaer express gegevens toevoegd aan het gedcom bestand om het moeilijk te maken voor andere programma's" naar het rijk der fabelen wordt verwezen.
Ik vraag dan ook aan de persoon die dat beweerde, om publiekelijk deze verklaring terug te trekken

Aan die personen die desondanks dit niet geloven:
klik op mijn naam en via me-mail contact en een Teamviewer sessie op uw computer en bestand kijk ik wat er dan werkelijk aan de hand is, in plaats van deze alleen met blabla ondersteunde verklaringen

Bijlagen:

Laatst bewerkt 08 jan 2019 12:00 door Ruud de Ruiter.

• Jeanet
Lees meer

08 jan 2019 20:05
Ik had even een berichtje gestuurd aan mijn neef. Hij had helaas de betreffende gedcom uit 7.0 ook niet meer. Maar nog wel een afbeelding van de fouten bij de import van de gedcom in 4.2. Dat waren honderden van die rode meldingen. Allemaal hetzelfde. maar dan met verschillende regelnummers er achter.
Als 4.2 dat aangeeft dan mag men toch aannemen dat er iets mis was met de gedcom uit 7.0 ?

Bijlagen:

Lees meer

09 jan 2019 06:10 - 09 jan 2019 06:11
Betekent gewoon dat je neef geen juiste verwijzing in eigenschappen naar de map materiaal heeft OF (bijna zeker) dat alleen de gedcom is geïmporteerd en niet het materiaal.
Laatst bewerkt 09 jan 2019 06:11 door Ruud de Ruiter.

Lees meer

09 jan 2019 09:55 - 09 jan 2019 09:56
Jeanet schreef : Ik had even een berichtje gestuurd aan mijn neef. Hij had helaas de betreffende gedcom uit 7.0 ook niet meer. Maar nog wel een afbeelding van de fouten bij de import van de gedcom in 4.2. Dat waren honderden van die rode meldingen. Allemaal hetzelfde. maar dan met verschillende regelnummers er achter.
Als 4.2 dat aangeeft dan mag men toch aannemen dat er iets mis was met de gedcom uit 7.0 ?
Achteraf praten is makkelijk, jammer is dat toen niet inhoudelijk is gekeken in een editor wat die fout was. Aan de hoogte van de regelnummers in combinatie met de personen te zien lijkt het mij in de FAM(ilie) records te zitten, maar dat is gissen.
Maar ik zou niet zo maar zeggen dat de 7.0 gedcom export fout is. Het kan ook nog wel aan de import van de gedcom in 4.2 liggen.

Aan de hand van het plaatje zijn er geen Materiaal objectregels in de gedcom aangetroffen.

Ik heb net een vrij grote gedcom 7.0 ingelezen naar 4.2 en (wederom) geen fouten.
Laatst bewerkt 09 jan 2019 09:56 door Han Kortekaas.

• Jeanet
Lees meer

09 jan 2019 10:54 - 09 jan 2019 10:55
Als U met materiaal documten of fotoos bedoelt ? Die werden nog niet opgenomen in Aldfaer. Juist omdat er bij de uitwisseling van de gedcom problemen waren en het vertrouwen in het programma daardoor aardig daalde. En ik weet dat materiaal niet wordt opgenomen in de gedcom zelf. Het bestand in Aldfaer bevat dus alleen kale data van personen.

Maar is Aldfaer buitenlands voor God ? Want ik begin te denken dat jullie vinden dat Aldfaer onfeilbaar is en dat tegenspraak een Gotspe is ?

Han verteld even niet hoe hij de export deed. Waarom niet ? Francis vertelde dat nog wel maar had een taal ingesteld en dat deden wij niet in 7.0 en ook niet bij de import in 4.2. Want dat zou automatisch goed moeten gaan. Mag men aannemen maar als er dat soort meldingen verschijnen dan gaat men toch zwaar twijfelen. Want hoe kan men met een bestand van nu ruim 52.000 personen er zeker van zijn dat er bij de uitwisseling geen data bij andere personen komt te staan ? Ik kan toch niet al die personen gaan controleren ?

Ik gooi Uw wazige antwoorden hier in de heemkundige groep. Mogelijk stappen we nu dan toch over op een ander programma want die meldingen maken het programma onbetrouwbaar. En de manier waarop U ze klein maakt bevalt mij helemaal niets !

P.s, Ruud, hoe kan die andere gebruiker eigenlijk zijn uitspraak publiekelijk terugnemen als jullie hem gewoon geblokkeerd hebben ? Was die blokkade ook alleen maar omdat hij jullie God niet vereerde ?
Laatst bewerkt 09 jan 2019 10:55 door Jeanet.

Lees meer

09 jan 2019 11:30
Jeanet,

Als een van de ontwikkelaars van Aldfaer betreur ik het dat je vertrouwen in het programma gedaald is. Wij denken echt niet dat Aldfaer onfeilbaar en volmaakt is, wel proberen we het zo goed mogelijk te krijgen. Foutmeldingen zoals die van jou kunnen daarbij helpen. Daarbij is het van belang zo goed mogelijk de fout in beeld te krijgen zodat deze bij voorkeur ook door anderen reproduceerbaar wordt. Dat is doorgaans de eerste stap op weg naar een oplossing.

In jouw geval betekent dat dat we graag de beschikking krijgen over een gedcom-bestand dat de fouten vertoont die jij beschrijft. Voor zo ver ik het begrijp zijn dat er twee:

1. Een in 7.0 gemaakt gedcom-bestand wordt in Geneanet niet goed verwerkt

2. Een in 7.0 gemaakt gedcom-bestand levert foutmeldingen op bij inlezen in 4.2

Ik heb gelezen dat het 7.0-gedcom-bestand niet meer bestaat. Mijn vraag is: is dit nog wel opnieuw te maken vanuit een bronbestand dat nog wel bestaat. Daarmee bedoel ik het 7.0-aldf-bestand waarmee de gedcom gemaakt is of misschien zelfs een aldf-bestand dat in een oudere versie van Aldfaer gemaakt is en naar 7.0 is geconverteerd. Ook een ander bestand van waaruit het probleem te reproduceren is is welkom.

Paul

Lees meer

09 jan 2019 11:34
Jeanet,
ik ben de eerste die niet gelooft dat Aldfaer zonder fouten is. Een programma, welk dan ook, heeft altijd fouten.
En ik ben serieus bezig om te ontdekken waar iets fout gaat, ik geloof dat er fouten zijn maar ik kan ze niet achteraf makkelijk ontdekken.
Ik heb op de standaard manier een gedcom export gemaakt in 7.0; de taal staat op NL en alle vinken aangezet.

Ik wil een voorstel doen dat ik naar een adres vann uw keuze kom met mijn laptop; eventueel kunnen daar anderen bij zijn en ik lees dan uw bestand (gemaakt in W10 met 6.2??) in, converteer dat naar 7.0 en maak dan een gedcom export.
Die gedcom export importeren we dan in 4.2
Dan zijn we constructief bezig en kunnen we ook normale taal gebruiken.

• Jeanet
Lees meer

09 jan 2019 15:37
Wie gebruikt waar geen normale taal ?

Het is toch van de zotte dat het gewoon niet gelooft wordt dat er fouten kunnen optreden in een gedcom 7.0 bij invoer in 4.2 terwijl 4.2 dat gewoon duidelijk zelf weergeeft ? En dat klagers vervolgens gewoon van het forum geweerd worden ?

Ik heb geen behoefte aan een persoonlijk bezoek van U. Want dat lost niets op van de fouten die in het verleden aanwezig waren. En wellicht nu niet meer voorkomen. Dus wat is het nut van Uw bezoek ?

Ik laat hier morgen wel weten wat de heemkundige kring vanavond zal hebben besloten.

Gemaakt door Kunena